Gå til innhold

2 forskjellige SCSI på 2 forskjellige kontrollere?

NoXify

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har en pc som jeg skal kaste. Det jeg ønsker å gjøre da, er å flytte over hden i den til en annen pc. De to pcene er som følger:

866MHz Compaq med en Compaq MAG3091MP 9GB 10k rpm SCSI 68pin.

200MHz Compaq med en Seagate Barracuda ST34371N 4,1GB 7k2 rpm SCSI 50pin.

Problemet som gjør at jeg ikke kan koble begge på samme kontrollerkort, er at de har forskjellige connectorer. Derfor lurer jeg på om jeg kan bruke de to forskjellige kontrollerkortene i samme pcen, og såfall hvilken disk som da vil boote. Jeg har nemlig Win XP på den nyeste av diskene, og Win 98SE på den eldste, fra da den stod i 200MHzen.

En annen ting jeg lurer på er hvordan jeg da kan velge hvilken som skal være master eller slave, om det er et sånt opplegg på SCSI... (Har bare vært borti ATA før)

EDIT: Glemte størrelsen på Seagaten

Endret av NoXify
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Du kan fint bruke 2 kontroller kort, da de lever sine egne liv.

Så da slipper du å bry deg om Master og Slave.

Rett meg noen om jeg tar feil.

Du har rett i at det går fint med to kontrollerkort. På SCSI har man ikke master og slave oppsett.

Skrevet

Da må du sette i Bios at du skal boote fra SCSI, men jeg er ikke sikker på hvordan du gjør det når du har flere enheter. Jeg antar at du kan velge hvilken enhet du skal boote fra, men vet ikke noe om dette siden jeg ikke har erfaring fra det selv.

Skrevet (endret)

Som regel får du opp en egen scsi setup (ved oppstart av maskinen) ved å trykke en tast eller to.

Og der kan du velge om disken skal brukes som bootdisk.

Om du må gjøre om oppsettet i selve hovedbiosen, vet jeg ikke, men det er bare å prøve, man kan nesten ikke gjøre noen feil :D

Endret av bholmsen
Skrevet

Jeg startet pcen, den fant kontrollerkortet til den eldste disken, og bootet dermed fra den med windows 98. Jeg gikk inn i bios, som gav meg nokså begrensede muligheter, og fant ingen valg som bestemte hvilken disk som skulle bootes fra.

Derfor plugget jeg den eldste disken ut av kontrolleren sin, og restartet systemet. Systemet fant den gamle kontrolleren først nå også, men siden ikke det kontrollerkortet fant noen disker, gikk pcen videre til det nye kontrollerkortet, som fant disken sin, og dermed bootet xp.

Hva kan jeg gjøre for å få pcen til å finne det nyeste kontrollerkortet først?

Skrevet

God morgen.

Siden jeg ikke sitter selv med scsi som booter, kan jeg ikke si meg sikker på noe, men jeg har en scsi 68pins kontroller til en tape enhet.

Kan det ha noe å si hvordan kontrollerkortene sitter i pci slottene?

Har du prøvd å skifte om på rekkefølgen på kortene?

Er det noen jumpere/mulige fysiske innstillings muligheter på kortene, er det noen forskjell på kortene foruten pinkontaktene?

Hos meg har scsi kortet et eget setup i oppstarten man kan velge ved å trykke en tast eller 2 , har du sett noe til dette valget? (ikke i selve hovedbios´n)

Skrevet (endret)
Men hvordan kan jeg da kontrollere hvilken disk den vil boote om jeg ikke velger mellom master/slave?  :hmm:

BIOS

På disken setter du ID nummer med små jumpere. De sitter somregel der man vanligvis stiller master/slave. Ellers så sitter de under disken, på print kortet.

Mener å huske at hvis det ikke er noen jumpere der, står den som id 0. I bios på scsi kortet ditt skal du finne noe sånt som "boot id" Der velger du den disken du vil boote på. Ikke sett noen disker som id 7, da scsi kortet somregel har den id`n selv.

Skrevet fritt fra hukommelsen ;)

Edit

Har du kikket her

Endret av Yazfat
Skrevet (endret)

Jeg fant ut at om jeg byttet om plassen på kontrollerkortene, bootet den disken på det nyeste kortet først, altså det som stod øverst i pcen. Latterlig enkelt! :!:

Tusen takk for det genialt enkle svaret, bholmsen! :wee:

EDIT: Bare et lite tilleggsspørsmål:

Når jeg skal formatere den minste disken i windows, når jeg kjører på den største, skal den da formateres med NTFS eller FAT32 filsystem? :hmm:

Endret av NoXify

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...