Gå til innhold

Rotering av bilder og filstr etter redigering


Anbefalte innlegg

Lurer på om noen har forslag til program som gjør det enkelt å rotere mange bilder samtidig, og uten tap av kvalitet?

 

Bruker Picasa til bildene, og for å fjerne røde øyne. Når jeg har gjort det, forandres bildestørrelsen fra ca 2 mb til 3-400 kb. Info om når bildet er tatt forsvinner også fra mine bilder i xp.

 

Bruker pixresizer til å resize bilder. Hvis jeg resizer til samme størrelse (!), altså trykker på 100 %, så blir også da filstørrelsen mange ganger mindre, mens størrelsen er den samme. Hvorfor? Jeg er ingen forskjeller i kvalitet, men det kan jo være øynene mine.

 

På forhånd takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I nyere versjoner av Paint shop Pro finnes en funksjon som heter "JPEG Lossless Rotation". Funksjonen er tilgjengelig fra filbrowseren, og du kan forhåndsvelge så mange filer du ønsker for rotering. Med denne funksjonen går jeg ut fra at bildematrisen transformeres uten at formatets komprimeringsalgoritme aktiveres, slik at fila blir nøyaktig like stor etter roteringen.

 

Ellers er det jo som kjent et problem at allerede komprimerte JPEG-filer utsettes for stadig mer omfattende forenklinger (les: skader) hver gang de lagres etter modifikasjoner.

 

Synes forøvrig at det er et poeng å stille inn JPEG-formatet til en komprimeringsgrad som gir omtrent samme filstørrelse på ut-fila som den inn-fila har. Hvis du f. eks laster inn ei fil som kameraet har komprimert ned til 2 Mb, gjør småendringer på den for så å lagre den med en komprimeringsgrad som får fila til å svulme opp til 4 Mb, har du ikke vunnet noe som helst. Men hvis samme fil blir vesentlig mindre etter behandlingen, betyr det at du skader bildet ytterligere, i unødig grad. (Hvis du ikke mangler diskplass da...)

 

mvh

Per J

Lenke til kommentar

jeg anbefaler også acdsee. Forøvrig, hvis du bruker flere programmer til å behandle et bilde, IKKE bruk jpg format. Med jpg taper du kvalitet for hver gang du lagrer. Bruk heller et som ikke komprimerer, eller som komprimerer uten kvalitetstap. psd og png er slike. Antar at bmp og tiff også er ok.. Og behold alltid originalen!

Lenke til kommentar
Har du mulighet for å bruke Photoshop?

 

EDIT: Der kan du nemlig rotere flere bilder samtidig og endre størrelse ++ ved hjelp av action script.

Hvordan kommer man inn på action script??

Dersom du klikker der som bildet viser vil du komme inn i actionmenyen. Nederst der vil du finne en knapp som heter "Create new action". Gi den et navn og klikk record. Så vil PS registrere alt du gjør til du klikker stopp.

 

Dette er praktisk dersom du har f.eks 20 bilder du vil gjøre det samme med alle. f.eks endre størrelse. For å kjøre actionen : File > Automate > Batch. Der velger du actionen din i den andre rullegardinmenyen. Velg kildemappe for bildene dine og destinasjon. Resten skjønner du (håper jeg).

 

EDIT: Glemte å legge ved fila.

post-66-1103736049_thumb.gif

Endret av joda_321
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...