Gå til innhold

Forståelse av begreper i OpenGl


Anbefalte innlegg

Jeg har noen spørsmål som gjelder openGl forståelse...:

 

7. Hva er teksturmapping?

8. Hva er teksturkoordinater?

9. Hva er objektpresisjonsalgoritmer (object space-algoritmer)?

10. Hva er bildepresisjonsalgoritmer (imagespace-algoritmer)?

13. Hva er synskoordinatsystemet (VC) ?

14. Hva er verdens- koordinatsystemet (WC)?

17. Hva er synsport ("Viewport")?

19. Hva gjør reshape - funksjonen?

20. Hva er Cohen-Sutherland linjeklippingsalgoritme?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe...

Joda, de har blitt forklart i timen... men når foreleseren ikke kan forklare godt nok, og boken i faget er rett og slett eledig.. så tenkte jeg at her på HW måtte jo det være noen som kunne gi meg noen enkle svar.

 

Spørsmålene har jeg laget selv... utifra andre oppgave vi har fått utgitt. Jeg trenger det for å få en enkel forsåelse av hva jeg skal gjøre.

 

De spørsmålene som ikke er oppnevnt har jeg allerede funne et svar til.

Lenke til kommentar

7. hvordan du "mapper" et bilde på en overflate.

8. hvor på overflaten bildet skal være. tenk f.eks en plakat som du skal henge opp på en vegg, skal den være midt på, litt til venstre etc..

9. aner ikke

10. aner ikke

13. hvis det er det jeg tror det er så er det det samme som "local view". dvs, et lokalt koordinatsystem. tenk deg f.eks at du har et koordinatsystem for hele verden, og så har du et for hvert objekt. hvis du f.eks står på 0, 10, 0 i forhold til verden sitt koordinatsystem og skal til 0, 13, 0 så må du flytte deg 0, 3, 0 i forhold til ditt lokale koordinatsystem. da står du igjen på 0, 0, 0 mens du er på 0, 13, 0 i forhold til verdenskoordinatsystemet.

14. se 13

17. viewport er hvor stort område av skjermen du skal tegne på

19. aner ikke. hvilken funksjon?

20. en algoritme for å klippe streker. altså finne ut om en strek er utenfor kamera så du kan klippe den så man slipper å bruke ekstra kraft på å tegne den når kamera ikke ser den. søk på google for hvordan man implementerer algoritmen

 

sikkert dårlig forklart, men jeg er ikke så flink i sånt og jeg har dårlig tid nå.

Lenke til kommentar
19. Hva gjør reshape - funksjonen?

Tror ikke OpenGL har noen glReshape -funksjon.

 

9 og 10 er for generelle til at jeg greier å skjønne hva som menes (hvilke algoritmer?), men det kan jo hende at det er så enkelt som det høres ut som. Altså om du krysser det du vet om 13 og 14 (relative koordinat-systemer) med ordet "algoritme", så har du kanskje hva det går ut på. "Algoritmer her, og algoritmer der." I dunno.

 

Åssen litteratur leser du/dere btw.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...