Teh Hoboman Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 Unable to mount root partition. Jess, den har jeg fått endel ganger nå. Jeg skiftet fra Slackware til debian, for å se noe av kraften til et pakkesystem(Tar tilbake alt negativt jeg har sagt om pakkesystemer, forresten) og har funnet meg ganske tilrette i debian. Men Sarge kommer med en 2.4.27 kernel. Ellernoe, som default, så jeg tenkte jeg skulle laste ned en 2.6.9 og bruke den. Jeg kompilerte akkurat som jeg gjorde i Slackware, ingen filsystemer er kompilert inn som moduler. Allikevel får jeg beskjed om at den ikke kan mounte / når jeg booter. vfs unable to mount root partition ellernoe, og jeg får beskjed om å legge til riktig root option. Root er /dev/hda2 Eller (hd0,1) om man vil. Jeg sjekket: grub> find /boot/grub/menu.lst (hd0,1) grub> Og sånn ser menu.lst ut: title Debian 2.6.8 root (hd0,1) kernel /usr/src/linux/arch/i386/boot/bzImage root=/dev/hda2 ro boot title Debian 2.6.9 root (hd0,1) kernel /boot/bzImage root=/dev/hda2 ro boot title Debian GNU/Linux, kernel 2.4.27-1-386 root (hd0,1) kernel /boot/vmlinuz-2.4.27-1-386 root=/dev/hda2 ro initrd /boot/initrd.img-2.4.27-1-386 savedefault boot title Debian GNU/Linux, kernel 2.4.27-1-386 (recovery mode) root (hd0,1) kernel /boot/vmlinuz-2.4.27-1-386 root=/dev/hda2 ro single initrd /boot/initrd.img-2.4.27-1-386 savedefault boot NOen som har noen forslag?
Teh Hoboman Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Skrevet 9. desember 2004 Legge inn støtte for ide kontrolleren din? Har kompilert inn støtte for VIA-chipsettet mitt også. Fjernet initrd istad, hadde ingen effekt.
drall Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 Du må også ha ide-disk støtte. Alternativt kan du legge inn en ferdig-kompilert kernel. feks. apt-get install kernel-image-2.6.8-1-686 Om du legger til unstable kilder i sources.list er det heller ingen problem å legge inn 2.6.9 fra sid.
meastp Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 Offtopic (?) : 2.6-kernel kommer med debian-sarge. Det er bare å skrive linux26 eller noe når du skal installere. (sjekk F1,2,3,4 osv. menyen) Dersom du føler for å kompilere kjernen "the debian way" neste gang, kan du ta en titt på http://www.desktop-linux.net/debkernel.htm
fjotten Skrevet 9. desember 2004 Skrevet 9. desember 2004 Har du partisjonert i windows? I så fall har du støtte for windows-opprettede partisjoner i kjernen. Denne feilen gjorde jeg en gang og fikk noe kernel panic og cant mount filesystem.
Teh Hoboman Skrevet 9. desember 2004 Forfatter Skrevet 9. desember 2004 Hmm, jeg kom et steg lenger nå, den booter fint(Nesten, eth0 og alsa finner ikke emu10k1 og 8139too, men det var bare fordi jeg glemte dem ) Men gdm starter ikke.. Ingen feilmeldinger, det står bare "starter gdm" også står den der.. Snodige greier..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå