Gå til innhold

Trenger litt hjelp med en java-oppgave


Anbefalte innlegg

Heisan, driver med siste øving i videregåendeprogrammering ved Hist, -

hvor vi skal lage et grafisk grensesnitt for et utstyrsregister. Gui'n skal ha to dialogvinduer, et for å registrere et nytt utstyr, og et for å endre et lagerbeholdningen for et eksisterende utstyr.

Mellom hver kjøring skal utstyrsregisteret lagres på fil (serialisering). Den skal leses inn ved oppstart av programmet.

 

Jeg har programmet "up and running", men med en liten bug..

 

Når man starter opp programmet for første gang, og den serialiserte fila ikke finnes,- så starter programmet opp, og man får muligheten til å legge inn et utstyr (ved å trykke på knappen i venstre hjørne). Men når dette utstyret er lagt inn, så kræsjer programmet. Hvis man da lukker gui-vinduet, så skrives registeret til fil,- og neste gang man starter programmet så fungerer alt som det skal.

 

 

Har lagt ved koden om noen kan ta en titt.

 

:roll:

 

EDIT:

 

GLEMTE AV NOEN "BIBLIOTEKSFILER" SOM FØLGER FAGET. DISSE FINNES NÅ I 'MITTBIBLIOTEK'.

_ving.zip

Endret av the_c
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har fått tips om at en feil er at ved første gjennomkjøring finnes ikke fila "serialisertRegister.ser".

Dette kan løses på følgende vis,-

 

new File(serialisertRegister).createNewFile(); --- inne i metoden lesSerialiserteObjekt()

 

Nå blir fila laga, men får fremdeles feilmeldinger i fleng..

 

Så hvis noen har noen innspill, så kom med dem. :roll:

Lenke til kommentar

Hva om du kommer med spesifikke kompileringsfeil, linjen den oppstår på og linjene før og etter, så er det mye større sjanse for å få svar. Samme gjelder unhandled exceptions.

 

Dessuten er hjelper det ikke akkurat på forståelsen av programmering i Java å benytte ferdige biblioteker. Begynn i det små og bygg ut med klasser når du du trenger dem.

 

De fleste bugs oppstår nemlig "at the interfaces" og ikke i modulene (nå tenker jeg ikke på et Java-interface).

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
Dessuten er hjelper det ikke akkurat på forståelsen av programmering i Java å benytte ferdige biblioteker. Begynn i det små og bygg ut med klasser når du du trenger dem.

 

De fleste bugs oppstår nemlig "at the interfaces" og ikke i modulene (nå tenker jeg ikke på et Java-interface).

Er egnetlig enig i det du sier buskmann, men en god del av faget er lagt opp slik at vi skal benytte oss av disse bibliotekene.

 

Anyway,- har etter samtale med veileder i faget fått øvingen godkjent, og skal få tilsendt løsningsforlag slik at jeg kan finne ut av problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...