Gå til innhold

Digitalt fotokamera til Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk for tips begge to!

 

Kom til å tenke på at jeg har vel en annen mulighet også kanskje. Hvis jeg får tak i et kamera som ikke har fast innebygget minne, kan jeg vel bruke en kortleser. De fleste kameraer komprimerer vel i JPG format, tror jeg da.

 

Hva tror dere om dette?

 

Sikkert bra kamera det der Canon greiene, men det er bare det at jeg ikke har råd til det :smile:

 

runmad

 

[ Denne Melding var redigert av: runmad på 2002-06-02 18:33 ]

Lenke til kommentar

Mitt Mustek MDC2000 (tror jeg den heter) koster 2000 kroner og kommer med ett minnekort på 16MB som kan tas ut og settes inn etter behov. Da kan du jo bruke en kortleser. Dette er det billigste ekte 2 megapixels kameraet på markedet. Det eneste jeg er litt lite fornøyd med er at blitzen er litt svak så bilder tatt inne når det er begynt å bli mørkt ute kan bli for mørke (om de ikke er alt for mørke kan det lett rettes i ett billedbehandlingsprogram som f.eks Photoshop eller Paint shop pro). Bildene er ellers skarpe og fine og har bra oppløsning.

Lenke til kommentar

hvis du kun skal ha noe enkelt noe, så kan et olympus c-100 til ca 1500,- på komplett f.eks være noe.

 

helt greit til å ta bilder som kun skal ligge på pc'en, men skal du printe ut og slikt bør du kjøpe noe dyrere.

 

det fungerer forøvrig helt strålende i linux.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 20:23, Kattekok skrev:

hvis du kun skal ha noe enkelt noe, så kan et olympus c-100 til ca 1500,- på komplett f.eks være noe.


helt greit til å ta bilder som kun skal ligge på pc'en, men skal du printe ut og slikt bør du kjøpe noe dyrere.


det fungerer forøvrig helt strålende i linux.


 

Takker for svar :smile:

 

Bruker du gphoto da eller? Eller er det slik at det følger med software?

 

runmad

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 21:28, Kattekok skrev:

gphoto kan vel brukes ja. personlig mounter jeg den bare og kopierer over filene. ses som en scsi disk.



 

Oj!....kan den mountes som scsi på usb? Da burde det gå på andre kameraer også da, kankje?

 

Nå spør og graver jeg mye her :lol:

 

runmad

Lenke til kommentar

dersom du ikke finner noe program som for linux som har støtte for kameraet ditt akkurat nå, er det ikke verre en og bruke vmware+win98se, og kjøre kameraet i USB porten via det, og bruk programvare/driverne som fulgte med kameraet, til kameraet evt. er støttet i gphoto eller lignende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...