Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skjevslitt forhjul og støy problem


OleNOR

Anbefalte innlegg

Heisan!

 

Har en volvo 440 GLI 91 mod. som har gått 250 000 og som har litt problemer tiden :hmm:

 

Har hatt problemer med at det kommer en skrapelyd fra høyre forhjul spesielt i svinger til venstre, men noen ganger også når jeg kjører rett frem, bruker å forsvinne etter ca 10 km kjøring. Merker lyden spesielt godt i dager med, eller etter regnvær. Etterhvert har jeg også hørt en ganske høy variabel pipelyd på samme side når jeg svinger til venstre.

 

Ved skifte til vinterdekk oppdaget jeg at mitt nye (april) sommerdekk på høyre forhjul var helt slitt ned i ytterkanten. Dette selv om jeg har sjekket dekktrykk jevntlig. Fant også da ut at når jeg setter bilen i fri og roterer hjulet så er det en skrapende motstand i det, som venstresiden ikke har, og det virker som om bremseklossen ligger veldig nært skiva. Tror derfor det kan være et problem med bremsen.

 

Kjenner noen igjen disse symptomene?

 

Hva forårsaker at høyre framdekk er slitt i ytterkant, uten at de andre dekkene er det?

 

Hva bør jeg gjøre for å få ordnet opp i dette billigst mulig?

 

Hilsen Ole fra Follo-området

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slitt dekk = sjekk forstilling. Styreledd, foringer, bærekuler osv... Evt. ta et spissmål.

Skrapelyd = Sjekk at ikke bremsene ligger på eller at noen av de bevegelige deler går tregt. Sjekk at ikke en fjær e.l. har løsnet og ligger i mellom skive og caliper eller kloss. Sjekk hjullager. Sjekk at ikke bremseskjold subber.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var på verksted og fant årsaken.

 

Var en bro som var bøyd på høyre side. I tillegg var begge broene rustne og måtte byttes.

Bremsene måtte også byttes framme da disse var utslitt og bidro til støyen som var nevnt.

 

Total pris for bytte av broene og bremser samt 4 hjulskontroll. ca 10 500, så det svei skikkelig :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...