Gå til innhold

Mine objektiv erfaringer


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har hatt endel canon digital-speilreflekser med forskjellige objektiver.

 

Startet med D2000 da jeg jobbet som journalist, og hadde canon-objektivene 16-35 f/2.8L og 70-200 f/2.8L.

 

Solgte dette da jeg begynte å jobbe i TV, men kjøpte meg 300D og canons ef 28-105 f/3.5-4.5, ef 70-210 f/3.5-4.5 og ef 100 f/2.

 

Byttet det ut mot Canon eos 1D og objektivene ef 28-135 f/3.5-5.6 IS og ef 70-200 f/2.8L.

 

Til slutt har jeg byttet til EOS 20D, med objektivene ef 28-70 f/2.8L USM og ef 200 f/2.8L USM.

 

Mitt råd til alle som skal kjøpe seg dyrt speilreflekskamera er å ikke kjøpe billig(og dårlig optikk). Da er det stort sett bortkastet.

 

Jeg ser ingen vits i å rangere objektivene jeg har hatt. Alle L-objektivene har vært glimrende.

(De behøver heller ikke være så dyre hvis man kjøper brukt fra USA. Prøv bruktmarkedet hos fredmiranda.com. Her er det seriøse folk som legger ære i å kjøpe og selge gode artikler. Er noe dårlig, blir de hengt ut i forumet. Har kjøpt fire objektiver der, og alle har vært strøkne. Prisen er halvparten av her og bruktprisene 20-30% lavere igjen. Frakt er $30. Selv om man i utgangspunktet skal betale moms på varer over 200 kr, har jeg aldri hatt dette problemet)

 

Av ikke-L objektivene var 100 f/2 det klart beste. Superskarpt, raskt og billig. Personlig synes jeg fordelen med lysstyrken var større enn bakdelen av å være låst til 100mm.

 

EF 70-210 f/3.5-4.5 USM er en utgått modell som kan kjøpes på bruktmarkedet for rundt 1500 kr. Regnes som det beste telezoom-alternativet til 70-200 f/2.8 og f/4. Jeg er ikke uenig, men bruksområdet ble et helt annet med bare f/4.5 på tele. Ellers var objektivet svært skarpt og behagelig å bruke.

 

EF 28-105 og EF 28-135 IS er objektivene jeg har vært minst fornøyd med. Ikke særlig skarpe og dårlig lysstyrke. Avhengig av blits. Ville valgt 28-105 om jeg skulle måtte, ettersom det er langt billigere.

Jeg har i dag 28-70 f/2.8L og det er en helt annen verden. Den er en utgått modell og ligger lavere i pris enn etterfølgeren 24-70L. Likevel regnes den som et av de beste allround-objektiver noensinne.

 

Var ment som litt info til folk som lurer på hvilke objektiver de skal kjøpe, men det ble vel stort sett bare rot...

 

Min konklusjon, som jeg har kommet frem til gjennom erfaring, er at lysstyrke er viktigere enn zoom-område. Kjøp aldri et dyrt kamera hvis du ikke har råd til god optikk. Har du råd er L-objektivene verdt pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, svaret fikk du over. Det kreves registrering for å komme inn i forumet "buy and sell". Når du har gjort det kan du enten bruke "search" for å se om noen selger det du er ute etter, eller legge inn en ny post med WTB(want to buy) foran det du ønsker. De fleste foretrekker at betaling foregår gjennom paypal, så det er like greit å registrere seg der (paypal.com) med en gang.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...