Gå til innhold

EOS 20D og kulde


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hvor mye kulde et 20D tåler. Jeg fant ikke så mye på forumet, så jeg tenkte at jeg skulle spørre nå. Jeg har lest litt om folk her som har brukt sitt Canon kamera under sære værforhold, men jeg blir allikevel skremt når spesifikasjonene sier 0-40 °C.

Er det noen som har erfaringer med dette, og eventuelt objektiver også?

 

Jeg har et annet spørsmål i tillegg: Er det vanskelig å unngå kondens og slikt?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har et annet spørsmål i tillegg: Er det vanskelig å unngå kondens og slikt?

 

Takk!

Klippet dette fra et tidliger innlegg jeg hadde:

 

Når jeg skal ut i kuldegrader, flytter jeg alltid kameraet til en kjølig plass først, for å temperere det før jeg tar det med ut. I bilen ligger det alltid i bagasjerommet.

 

Når jeg skal inn i varmen igjen bruker jeg følgende teknikk:

 

1. Hvis det ikke er veldig temperaturforskjell gjør jeg omvendt av når jeg skal ut.

 

2. Når det er skikkelig kaldt ute, legger jeg kameraet i en plastpose, klemmer ut så mye luft som mulig, og knyter igjen posen før jeg tar det inn i varmen. På denne måten vil det dannes minimalt med kondens inne i posen(og i kameraet). Apparatet ligger i posen til det er gjennomvarmt.

 

Batteriet har jeg alltid i bukselomma til det skal brukes, eller er det tomt på 1-2-3. Et reservebatteri eller to er også lurt, spesielt i kulde!

Lenke til kommentar

Gjelder dette generellt for digitale kameraer? Har akkurat lagt inn bestilling på Mitt Første Digitalkamera, så det hadde vært kjekt å vite. (Sony Cybershot 7.2mp (go'kjøp?))

 

Hva om så "skaden" er skjedd, og jeg har fått kameraet fullt av dugg? god tørkings og alt i orden, eller er det mer obskøre handlinger nødvendig?

 

med takk for hjelp!

 

Sta|emate

Lenke til kommentar

Under - 20 grader begynner det fleste kamera som er avhenging av strøm å

slite, men dette skyldes i hovedsak valg av batteri.. Samt hvordan disse

oppbevares. Har flere gang opplevd at Nikon F5 fryser, dog var dette med

'dårlige' batterier.

 

Kjenner også til flere som har fått kamera helt ødelagt på ca - 10 grader,

dette var billigere digitalkamera.

 

Er man ute i feltet bør man ha med seg batteri som tåler ektrem kulde, samt

at man bærer de tett inntil kroppen.

 

Kondens vil det altid være, bare la kamra få god til å tilpasse forholdene før

du slår det på og tar det i bruk.

Lenke til kommentar

All elektronikk (foto/video osv), også f.eks. elektriske produkter skal aklimatiseres før det slås på. Dette gjelder mest når man kommer fra kaldt til varmt, altså ute til inne. Da får event. kondens tørke opp først. Hvis ikke dette gjøres, kan faktisk kondensen føre til en eller annen kortslutning og det går i stykker. Disse opplysningene fikk jeg fra en elektrikker, og de er jeg nøye med å følge.

Lenke til kommentar
All elektronikk (foto/video osv), også f.eks. elektriske produkter skal aklimatiseres før det slås på. Dette gjelder mest når man kommer fra kaldt til varmt, altså ute til inne. Da får event. kondens tørke opp først. Hvis ikke dette gjøres, kan faktisk kondensen føre til en eller annen kortslutning og det går i stykker. Disse opplysningene fikk jeg fra en elektrikker, og de er jeg nøye med å følge.

På kamera er kondens ekstra lite lurt, så å pakke inn kameraet i en tett pose før man går inn er nok lurt. Ihvertfall hvis det er snakk om 10 minus eller kaldere..

Lenke til kommentar

Bor på Svalbard og har brukt mitt F70(vinterpreparert), Coolpix 950 samt Coolpix 995 ute MYE ute i ned mot -35 grader C. Bruker du film, sett på sakte fremspoling, da du ellers kan få striper pga statisk elektrisitet på filmen.

Alle kameraene har tålt dette uten noen problem. Batteriene må dog være helt oppladet for at dette skal gå bra. Ikke start kameraet for mange ganger. Har du slått det på, la det være på, men slå av skjermen da den "spiser" batteri. Poler linsa med bilvoks! da dette hindrer kondens, når du kommer inn igjen. Eventell kondens fører i sin tur til at linsa blir skitten når du kommer inn igjen. Man vil ikke tørke mer enn nødvendig på linsa.

Tips; reservebatteri. Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...