Gå til innhold

Er skjangsen større for hakker andrep med sp1


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har vært inne på windowsupdate mange ganger den siste tiden, men det er ingen sikkerhetsoppdateringer som ligger å venter på meg.

Er det slik at Microsoft har stoppet sikerhetsoppdateringene for Windows XP Sp1 og at de bare kommer ut for sp2. Og er det da store skjangser for at en hakker utnytter en svakhet i windows og tar kontroll over pc'en min.

 

Jeg har ikke villet innstalere sp2 fordi jeg har hørt at den skal ha en del kompligasjonsproblemer med andre programmer. :hrm: Er det riktig? Og bør jeg innstalere sp2 alikavel?

 

:hmm::hmm::hmm:

Endret av hahaha2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, sakset litt fra siden her, kan ta en titt og se.

 

En ubeskyttet versjon av Windows XP SP1 som er koblet til nettet, vil etter 4 minutter ha blitt deltaker i et såkalt bot-nett. USA Today har testet 6 datamaskiner koblet til nettet over en periode på to uker.

 

 

 

Maskinene ble bare koblet på nettet, og ble ikke brukt til noe annet under testene. En ubeskyttet datamaskin kan bli tatt over i løpet av svært få minutter på nettet, og kan da brukes til å sende spam eller delta i såkalte distribuerte tjenestenekts-angrep.

 

Denne testen målte bare ondsinnet programvare som sprer seg uten at brukeren trenger å gjøre noe, og dette utelukker dermed vanlig spyware. Og tallene på antall forsøkte angrep er overraskende store; Windows XP SP1-maskinen som ble brukt i testen, ble angrepet hele 139 024 ganger i løpet av testperioden. Det tilsvarer 341 angrep i timen, over 5 angrep i minuttet.

 

Statistikken for Mac OS X var like skremmende; totalt 138 647 angrep over to uker, 339 angrep i timen. I testen var det også operativsystemer Windows Small Business Server, Windows XP SP2, XP med ZoneAlarm, og Linux-baserte Linspire. Mens alle maskinene ble utsatt for forsøk på innbrud, var det bare Windows XP SP1-maskinen og Windows Small Business Server som faktisk infisert av noen former for programmer. Windows XP ble infisert 9 ganger, Windows Small Business Server 1 gang.

 

Dette viser at det kan være farlig å koble datamaskinen din til nettet før du har fått lagt inn skikkelige brannmurer. Dersom du nettopp har lagt inn Windows XP, uten Service Pack 2, kan du likevel aktivere brannmuren ved å gå inn i Nettverkstilkoblinger, høyreklikke på internettoppkoblingen, og velge Egenskaper. På den tredje fanen, Avansert, kan du velge å slå på brannmuren. Da kan du på en tryggere måte koble maskinen til nettet og hente ned nødvendige oppdateringer

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...