Gå til innhold

Deaktivering av nettverkskort


skille

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Sliter med noe på jobben her.

Kontrollerer pc'ene via Active Directory.

 

Det som er saken er at enkelte brukere får til å deaktivere nettverkskortet...

Noen som vet av noen group policy eller noe for å nekte tilgang til dette.

 

Det er ikke noe alternativ å lære brukerne å ikke gjøre det :roll: .

Brukerne er adminstratorer og må fortsatt være det for å ha mulighet til å kjøre enkelte programm.

Noen som har noe tips for dette?

 

Edit: trykte send uten at jeg skrev noe :whistle:

 

mvh. Trond Skille

Endret av skille
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge de er administratorer er det fint lite du kan gjøre. Hvis du får satt det slik du vil det så vil jo heller ikke Administrator kunne gjøre noe med nettverkskortet.

 

Lær brukerne at de skal &%#¤"!!! holde fingrene av fatet. Først grundig informasjon og så 14 dagers fix-tid på den samme tåpelige feilen pleier gjøre susen.

Lenke til kommentar

Det skal gå ann å sette policy i domenet slik at ikke engang administratorer vil få tilgang til det.

Har satt på slik at brukere med bærbare pc'er skrur automatisk skrur av WinXp SP2 firewall når de kobler til domenet, og skrur den på når de ikke kobler til. Der har ikke engang administratorer tilgang til å skru den av/på som det måtte passe de selv.

Det gjelder bare å finne det..? :cry:

 

-Trond

Lenke til kommentar

Hmm, så vidt jeg husker så går det ann å gjøre sånn at alle brukere får tilgang til å deaktivere nettverkskortet, men kan ikke huske å ha sett noe som hindrer administratorer å gjøre det.

Er dette et stort problem?

I så fall bør du også passe på å bolte fast strøm og nettverkskabler, samt å minelegge innsiden av kabinettet :-) Og også kanskje lære opp brukerne dine bedre.

 

Husk: Brukerne er din fiende, de gjør det de kan for å gjøre din dag sur.

 

Happy hunting

Lenke til kommentar

Jo det er faktisk et problem.

 

Jeg jobber på it-avd. på et sykehus, og dette er pc'er som står på operasjons-avd.

Selve pc'n er flytta ut av rommet og i en rack. Derifra går det med blackbox utstyr til selve operasjons stua. De har derfor ikke fysisk tilgang til pc'n.

Brukerne kan heller ikke læres opp noe mer, da det er en hel del folk som måtte læres opp.

 

Det er likevel av og til noen klarer å rote det til, så pc'n vil miste nett.

Dette er det det ikke så enkelt å ordne, ikke alltid like enkelt å gå inn på rommet når det ligger en pasient der. Legene er også avhengie av nett da alt av pasient journaler ligger lagret elektronisk.

 

Kan virus eller noe annet forårsake dette? Noen som kjenner til noe slikt?

 

Om noen hadde hatt noe tips for å nektet tilgang til dette, eller å gjort det på noen annen måte ville jeg blitt veldig takknemmelig.

 

-Trond

Lenke til kommentar

Nå ble jeg faktisk litt redd for å bli operert.. :cry:

 

*edit*

Er det ikke mulig og begrense maskinen eller " brukeren " til de programmene de bruker da ?

Har sett det på Posten. De har et prog gående som du ikke kommer deg ut av uansett hva du gjør.. ( seff testa ) maskinen starter rett opp i det programmet ( også testa ) og det er windows på maskinen..

Endret av RockFord_
Lenke til kommentar

Hehe. ;)

Nei det er ikke så farlig som det høres ut til. Det er alltid noen på avd. som kan det, men det er veldig irriterende lell.

Dette med å kjøre et eget program i bunnen vet jeg ikke, har aldri prøvd noe slik.

Det er det at de skal kjøre så mange spesielle program om gangen. Røntgen program etc.

 

-Trond

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fremdeles ikke problemet med brukeropplæring, ikke alle problem har en teknologisk løsning.

 

Hvorfor er det vanskelig å si til dem "hør her, når du gjør dette så slutter pcen å funke. Slutt med det. Jeg syntes det var søtt første gangen, men dette er tredje gangen jeg er her. Neste gang du gjør det snakker jeg med din overordnede FØR jeg kommer og fikser det. Comprendo?!?" Funker alltid. Av og til blir det bråk men slik er livet, enkelte mennesker trenger oppdragelse selv i godt voksen alder.

 

En annen vinkling er å finne ut hvorfor de disabler nettverkskortet. Det er neppe ren sabotasje, de som gjør det er ute etter et eller annet. Er det et annet problem som løser seg for dem når de gjør det?

 

Den -riktige- teknologiske måten å løse hele problemet på krever mye av dere i IT-avdelinga. Dere må finne ut hva som skal til for at programmene skal fungere med Domain Users og så pælme brukerne ut av Local Admins. Det er en langdryg skitjobb, og det er derfor det er så skjeldent gjort.

Lenke til kommentar

Nei er sannt det at ikke alle problem har det.

Den ideelle straff ville vel vært å tatt fra de pc'n ei uke, men det kan man vel ikke gjøre? :innocent: .

 

Brukeropplæring er en fin ting, men det er veldig mange brukere, hele døgnet. (så vidt jeg vet er det noen som jobber bare natt også..)

 

Hvorfor de disabler kortet vet jeg ikke, mener de bruker bare nødvendige programm, det er jo ikke en vanlig arbeidsstasjon. De bruker den bare under operasjon.

Kan ikke tru noe anna problem løser seg heller, da alle program går over nett.

(Som nevnt tidligere, kan noe virus/spyware gøre dette tro :hmm: )

 

Og får jo selfølgelig den samme leksa hver gang man kommer, om at det var slik når han/hun kom til pc'n...

 

Spørs om man ikke får sette seg ned ved en pc, uten lokal admin som du sa, og prøve få det til å virke lell.. Virker som det er det eneste.. Lokal admin er uansett noe herk.

 

Takker for alle svar..

 

-Trond

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...