Trygve Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 Hva er forskjellen på AGP, PCI og PCI Ekspress? Hva er best?
MacManus Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 (endret) PCI er en gammel type skjermkort som er rimelig dårlig. PCIe er den nyeste typen og er den raskeste men er ikke stort raskere enn AGP. AGP er så å si standard porten. Det er det de fleste hovedkortene har selv om PCIe er framtidens valg. Endret 6. januar 2005 av MacManus
Trygve Skrevet 29. november 2004 Forfatter Skrevet 29. november 2004 PCI står blandt skjermkort i prisguiden
krister461 Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 Det finnes også PCI-skjermkort ja, men disse er rimelig treige... PCI er helst for andre typer kort, som lydkort, nettverkskort osv... AGP er bare for skjemkort og har lenge vært en standard... PCI-E er den nye standarden for alle slags kort...(foreløpig er det bare skjermkort her)...
Roskov Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 (endret) PCI er ikke skjermkort. PCIe er vel litt raskere men ikke store forskjellen. AGP tåler bare 8x mens PCIe tåler 16x. Men selv om det høres ut som forskjellen er stor så er den ikke så veldig stor. egentlig så er det litt feil. PCI skjermkort ble brukt i en del år og fåes fremdeles, så kom AGP som en dedikert skjermkort-port med direkte tilgang til minne. så kom AGP 2x som er to ganger raskere en den opprinnelige AGP standaren, ja du kan vel da tenke deg hva AGP 8x vil si. Men 8x PCIe er ikke det samme som 8x AGP. PCI Express in x1 mode should already be faster than 1394B.. (firewire) ca 250 MB/s per direction så med 16x så kan gigabytene dra fort avgårde så en smule raskere en PCI er det nok, og 32x er ikke en umlighet heller. PCIe støtter forøvrig hotswapping og eksterne enheter slik som USB og firewire, så det kan hende både PCI, AGP, USB og Firewire går ut til fordel for PCIe. Relaterte lenker: http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware...pciexpresstech/ http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm...eid=443&catid=2 Endret 29. november 2004 av Roskov
sixx Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 PCI=billige drit kort AGP=Kort som er mest av på markedet i dag PCIe=Litt raskere enn AGP, men minimal forskjell... Det du merker mest forskjell er at PCIe kort kan være billigere enn AGP. PCIe er "framtiden"
radivx Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 PCI=billige drit kortAGP=Kort som er mest av på markedet i dag PCIe=Litt raskere enn AGP, men minimal forskjell... Det du merker mest forskjell er at PCIe kort kan være billigere enn AGP. PCIe er "framtiden" PCI kort har til nå vært eneste måten å bruke 3 eller fler skjermer (Matrox har 3xVGA kort). Dette har vært rimelig problematisk med 3d akselerering. Men fungerer fint til å få god oversik over "kontor arbeid" som CAD og annet. Nå kommer PCI Express. Dette vil gradivis "utslette" de to gamle standardene ja!
Winydancer Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 AGP e best! ingen tvil! PCIe ekje bra..
GenRabbit Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 PCIe støtter forøvrig hotswapping og eksterne enheter slik som USB og firewire,så det kan hende både PCI, AGP, USB og Firewire går ut til fordel for PCIe. la oss ikke blande hummer å kanari. verden er større enn x86. det finnes en masse enheter der ute som bruker firewire idag. usb & firewire er for eksternt bruk. PCIe er for internt bruk. Å bytte firewire med PCIe virker ulogisk. derimot så kan jeg se for meg PCIe kort med mange firewire & USB2 på da pci ikke lengre er flaskehalsen.
Nimblex Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 AGP e best! ingen tvil! PCIe ekje bra.. Sånne påstander krever god forklaring og ikke minst begrunnelse hvis noen skal få noe som helst nytte av innlegget ditt! Ellers vil jeg si at det er et ganske unødvendig innlegg!
ArneJ. Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 (endret) Det var mange delvis rette svar her, men han spør: Hva er forskjellen på AGP, PCI og PCI Ekspress? Hva er best? De fleste regner sikkert med det er skjermkort det er snakk om men Pci er den porten der de fleste addon kort puttes i pcen i dag. De går via pci bussen som har 33mhz klokkefrekvens om jeg husker rett. Det er rett at det er mest nettverkskort, lydkort og hardisk kontroller kort som i dag bruker denne bussen mest. Det er først og fremst pga treg overføring. Er vel ca 133 MB/S som er maks her. Så om man har en SATA kontroller og et gigabit nettverkskort her så blir det fort tomt med krutt men for noen år siden så var de råeste skjermkortene som voodoo 2 sli å få til denne porten. Er vel også pci 2 med 66mhz kontroller og kort. Mener å huske at det først og fremst har vært vanlig på servere til nå. Men agp er som fortalt over bare til grafikkort og overtok for pci til skjermkort. Pci bussen ble rett og slett for pinglete for de nye generasjons skjermkort som kom. Men kan kun bruke et skjermkort, dermed har sli vært umulig inntil pcie. Etterhvert kom 2, 4 og 8x agp som bare tilbyr høyere båndbredde. Pci er en buss som man kan bruke både skjermkort, nettverkskort og alt av andre addon kort på. Spesiellt gigabitlan, scsi og sata kontrollere vil trenge den ekstra båndbredden denne bussen tilbyr. Og ikke minst skjermkortene som kommer etterhvert. I tillegg er porten fullduplex i motsetning til agp. Leste noe om at dette hadde mye å si på hvordan kortene kunne programmeres. Så svaret på hva som er best port må uten tvil være pcie. Men det nytter ikke med raskere port før du har et eller flere kort som krever større båndbredde enn agp og pci tilbyr. Btw så skal pci være bakoverkompatibel med pci. Endret 29. november 2004 av Onanias
Trygve Skrevet 29. november 2004 Forfatter Skrevet 29. november 2004 PCIe skal i PCI porten på PC'n eller?
krister461 Skrevet 29. november 2004 Skrevet 29. november 2004 Nei, PCI-E er egne porter som kommer på nyere hovedkort...(som f.eks. nForce4-hk for AMD)
geir35 Skrevet 6. januar 2005 Skrevet 6. januar 2005 Nei, PCI-E er egne porter som kommer på nyere hovedkort...(som f.eks. nForce4-hk for AMD) Hmm, har jeg bomma når jeg har kjøpt hovedkortet K8N Neo2 platinum og har tenkt å kjøpe et X800 Pro PCI-E kort??
sixx Skrevet 6. januar 2005 Skrevet 6. januar 2005 Nei, PCI-E er egne porter som kommer på nyere hovedkort...(som f.eks. nForce4-hk for AMD) Hmm, har jeg bomma når jeg har kjøpt hovedkortet K8N Neo2 platinum og har tenkt å kjøpe et X800 Pro PCI-E kort?? hvis det er dette her, må jeg nok si desverre, et er nok ikke PCIe port på dette hovekortet...
geir35 Skrevet 6. januar 2005 Skrevet 6. januar 2005 Nei, PCI-E er egne porter som kommer på nyere hovedkort...(som f.eks. nForce4-hk for AMD) Hmm, har jeg bomma når jeg har kjøpt hovedkortet K8N Neo2 platinum og har tenkt å kjøpe et X800 Pro PCI-E kort?? hvis det er dette her, må jeg nok si desverre, et er nok ikke PCIe port på dette hovekortet... Det var da som svarte, lærer da noe nytt hver dag.. Har du noe godt forslag til et bra HK som støtter PCI-E kortet mitt, har nemmelig bestillt det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå