Gå til innhold

Ultrazoomkamera - Canon, Kodak eller Fujifilm?


Anbefalte innlegg

Er på jakt etter ett digikam av typen "halvveiskompaktmedmassezoom" (mao. ultrazoom ;) ).

 

De 2 kameraene jeg har sett mest på, enten Fujifilm FinePix S5500 eller Canon PowerShot S1 IS.

 

Canon har optisk stabilisator, men "kun" 3.2MP.

Fujifilm har 4MP og koster faktisk mindre enn Canon.

 

Har kameraer fra før som bruker CF typeI kort, og det gjør også Canon kameraet ser jeg. Fujifilm derimot bruker XD kort, og disse er jo svinedyre i forhold til CF!

 

Utseendemessig synes jeg vel Fujifilm er det peneste, og ser ikke så jalla ut siden det er i svart... men det vel ikke dette som er mitt største argument for hvilket kamera jeg velger.

Har lest tester både på akam og andre (Dcresource osv...) uten at jeg egentlig føler jeg har kommet noe videre.

 

Kan noen servere meg ett knallargument for hvilket kamera jeg burde kjøpe?

 

Har også begynt og vurdere Kodak EasyShare DX7590. Det er jo 5MP til en ganske billig penge, og har 2,2" LCD og meget god review fra Dcresource. Ulempene er at det bruker SD kort og bruker en egen batteripakke (har ladere og R6 batterier i bøtter og spann).

 

Mao. er forvirringen ganske total... :p

 

 

 

Har også evt. vurdert og ta skrittet forbi disse kameraene og gå opp på ett Canon Powershot G6... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var nylig gjennom prosessen med å velge ultrazoom kamera og endte opp med Canon S1IS. Valget sto til slutt mellom det og Panasonic FZ3.

 

Av grunnene til at jeg valgte Canon var at den bruker standard batterier og CF kort. Dessuten hadde jeg bestemt meg for at jeg skulle ha stabilisator, noe som eliminerte Kodak, Fuji og Olympus. Minolta Z3 røk ut av listen pga mye dårlig omtale. Panasonic FZ20 synes jeg er for stort, og dessuten litt dyrere enn jeg hadde tenkt å betale.

 

Fordeler med S1IS:

Den vendbare skjermen er kjekk. Videomodusen er bedre enn på Panasonic om det betyr noe for deg. Når jeg fikk lært alle knappene synes jeg det er greit å betjene. Bildene synes jeg blir bra.

 

Ulemper:

Det eneste negative er at den har problemer med fokusering i dårlig lys, men den har manuell fokus som til en viss grad oppveier for dette.

 

Jeg fant ingen perfekte kameraer i denne kategorien, men jeg vil anbefale S1IS eller en Panasonic FZ modell

 

Betalte 3662 fraktfritt + oppkrav fra databutikken, men det ser ut som de ikke har det lenger.

Lenke til kommentar

Brutter har en Canon PowerShot S1 IS og en Hahnel PowerStation HSC-104, og jeg må si jeg er imponert.

3,2Mp har ingen betydning i denne sammenheng. Bildestabilisator, Zoom-område, CF-kort og bruk av vanlige AA-batterier gjør at dette kameraet anbefales på det sterkeste.

 

Hahnel PowerStation HSC-104 kan brukes på både 230V hjemme og 12V i bil eller camping. Utrolig hendig! Og skulle man gå tom alikevel finnes slike batterier å få kjøpt overalt.

Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Det er sikkert mange gode argumenter for ulike kameraer, men jeg tror det viktigste er å først bestemme seg for hva du ønsker og har behov for og vurdere dette mot lommeboka. Dvs. hvis du vurderer Canon Powershot G6 så er det et helt annet kamera enn de øvrige du nevner (og også i en annen prisklasse).

 

Jeg har ikke særlig lang og bred erfaring med kameraer, men har akkurat kjøpt meg Panasonic FZ3 (se egen tråd). Etter å ha lest en haug med tester sto valget mellom de samme kameraene som Mythos nevner, men jeg endte da opp med Panasonic.

 

Jeg har brukt kameraet en uke og er veldig godt fornøyd. Skal du ha kamera i ultrazoom-klassen ville jeg prioritert bildestabilisator foran flere Mp. Jeg er ellers enig i kommentarene til Mythos. FZ3 mangler vridbar skjerm - jeg har ikke opplevd dette som en begrensning hittil, men det avhenger av bruken. Skjermen er "bare" 1,5", men er veldig klar og god i vanlig belysning. Skjermen henger ikke helt med i svært dårlig lys. Etter mitt ringe skjønn produserer kameraet gode bilder. Autofokusen synes jeg er svært rask, men jeg har kun Canon Ixus 400 å sml. med. Jeg har ikke opplevd spesielle fokusproblemer i utfordrende lys.

 

Som Mythos skriver er videomodus dårligere på FZ3. I tillegg kan du ikke bruke vanlige batteri og FZ3 bruker SD minnebrikke.

 

De fleste brukerne ser ut til å være godt fornøyd med Canon Powershot S1 IS. Det er færre som har erfaring med FZ3, men stoler du på meg så vil du ikke bli skuffet med dette heller. Elprice selger kameraet til 3495,- + frakt. Jeg kjøpte mitt kamera der (dansk bruksanvisning).

Lenke til kommentar

Hei :)

 

Jeg er i akkurat samme dillema. Jeg liker å ta bilder av fly i fart (les:flyspotter).

 

Så jeg trenger noe med 10X zoom, og som autofokusen klarer å holde følge med flyene. Greit en Boeing 737 går ikke så himla fort,men alikavel.

 

Jeg har lest igjennom alle testene her på akam uten å egentlig ha kommet så mye videre.

 

 

Fuji 5500 er vel det som er nærmest. Men bakdelen her er minnekortene.

 

Har også Minolta Z3 som en kandidat.

 

 

Noen som har noe bedre forslag ?

Lenke til kommentar

Hvis du er flyspotter er det kanskje også interessant med brukbar videofunksjon for å ta små videosnutter av flyene? Og du vil antakelig også ta mye bilder på full zoom uten stativ, og da vil du angre om du kjøper et kamera uten bildestabilisator. Du skal ha ganske korte lukkertider for å ta brukbare bilder med full zoom uten stabilisator.

 

CanonS1IS og Minolta Z3 burde være velegnet om du bryr deg om video og vil ha stabilisator. Etter å ha lest masse ble jeg ikke imponert over brukeres erfaringer med Z3, og bildeeksempler jeg har sett er også ikke de beste. Men det skal være klassens raskeste, noe som sikkert er en fordel for flyspotting.

 

Panasonic har fått mange lovord for FZ serien, har antakelig den beste optikken og bildestabilisator. Om du ikke bryr deg om video ville jeg valgt Panasonic. Om du tror du vil bruke videosnutter holder jeg en knapp på S1IS'en min. :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...