Gå til innhold

I-mac - er det noe lurt?


Anbefalte innlegg

Har sett på den nye I-mac'en fra Apple.

 

20" widescreen skjerm

512 mb ram

160 gb Hd

Bluetooth modul

Airport extreme trådløst nett.

 

ca. 20.000 kroner

 

Må si jeg er fascinert.

 

God design.

Lav støy.

Lav temperatur.

God skjerm (liker widescreen)

Få kabler (spesielt med Bluetooth keyboard/tastatur)

Mindre virus og tøys.

I-tunes og I-pod kompatibilitet

Plug and play - jeg er ikke en modder, for å si det sånn.

 

Når jeg snakker med Macfolk er det bare fordeler.

Tenkte jeg skulle høre hva PC-gutta har å si.

 

Er det noen grunner til at jeg ikke bør gå til innkjøp av en Imac?

Hvilke andre alternativ finnes om jeg vil ha et lekkert, stabilt system.

 

Bruker datamaskinen mest til kontorbruk, surfing, musikk og lett bildebehandling, har planer om å redigere litt film også. Lite spilling (har X-box og PS2), og ikke noe programmering eller sånne ting.

 

Takker for innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høyres ut som eit godt valg. Har mac på jobben (G4-maskin), og det funker ganske bra til grafiske ting som bildebehandling og grafisk produksjon. Mac er generelt godt egnet til video og musikk-redigering.

 

EDIT:

Men det holder å ha det på jobben. Privat går det mest i spilling, så der er det best med pc :D

Endret av marzhal
Lenke til kommentar

Jeg er selv en hybridbruker, det vil si at jeg bruker PC til jobbing og spill, men Mac på hjemmefronten.

 

Jeg vet ikke hvem du har snakket med når det gjelder Mac, men den biten med varme stusser jeg litt over. Ellers er jeg veldig enig i valget ditt. Mac er stabilt, solig, har meget godt design og er veldig brukervennlig.

 

Det du må huske på er at Macplattformen nok ikke er like "standard" som Windows, og at dette kan medføre noen problemer underveis. Dette er imidlertid for smårips å regne sammenlignet med virus og annet tøys som man utsettes for på WIntel plattformen, og jeg ser derfor ingen grunn til å la dette innvirke i særlig grad på valget ditt.

 

Med andre ord: Go! :D

 

-KJ

Lenke til kommentar
Til spilling er PC valget. Men Mac er et langt bedre valg til musikk produksjon/redigering samt bilde/video redigering.

 

F.eks alle store og profesjoneller musikkstudioer er i de fleste tilfeller basert rundt en G4 maskin med ProTools.

Et proft ProTools system koster like mye som en ny bil og er irrelevant, man kjøper ikke iMac for å kjøre ProTools. Hvor skal man f.eks putte ekspansjonskortene hen i en liten iMac? I et PC kabinett under skrivebordet?

 

Det utsagnet om at mac er bedre til lyd og video redigering er noe som henger igjen fra gammelt av og har nå jevnet seg ut. Det vil gå mangfoldige år før dette kommer til å vise seg i de proffe studioene siden de skal kapre kunder å må ha det som har rykte på seg til å være best uavhengig av hva som faktisk er det.

 

En av mine beste venner har iMac, men han kjøpte seg akkurat en PC i tillegg.....han trengte noe som var litt mer kompatibelt med ting....

 

Det er den største forskjellen; i en PC kan du installere alt av software og hardware (inkludert virus og spyware desverre), mens til mac har man et mye mindre utvalg. Du må først forsikre deg om at du kan gjøre alt du vil gjøre med denne iMacen, ellers kan du risikere å måtte sitte med to maskiner i stua slik som kompisen min...litt dumt med en så dyr pyntegjenstand

 

Så, finn ut hvilke programmer du skal bruke, sjekk så om dette er kompaibelt med iMacen. Er de det så går du en stilig fremtid i møte, men du kan bli tatt for å være homofil designer av fremtidge nachspiel gjester. Vil du ha mulighet til å gjøre alt, kjøp PC.

Lenke til kommentar
Er de det så går du en stilig fremtid i møte, men du kan bli tatt for å være homofil designer av fremtidge nachspiel gjester. Vil du ha mulighet til å gjøre alt, kjøp PC.

:!:

 

Tiden da ting måtte se jævlig ut for at mannfolk skulle akseptere det er deff forbi. Nå kan selv menn ha ting som ser bra ut..

 

bortsett fra det...... morsom kommentar :yes:

Endret av josteinsen
Lenke til kommentar
Til spilling er PC valget. Men Mac er et langt bedre valg til musikk produksjon/redigering samt bilde/video redigering.

 

F.eks alle store og profesjoneller musikkstudioer er i de fleste tilfeller basert rundt en G4 maskin med ProTools.

Et proft ProTools system koster like mye som en ny bil og er irrelevant, man kjøper ikke iMac for å kjøre ProTools. Hvor skal man f.eks putte ekspansjonskortene hen i en liten iMac? I et PC kabinett under skrivebordet?

 

Det utsagnet om at mac er bedre til lyd og video redigering er noe som henger igjen fra gammelt av og har nå jevnet seg ut. Det vil gå mangfoldige år før dette kommer til å vise seg i de proffe studioene siden de skal kapre kunder å må ha det som har rykte på seg til å være best uavhengig av hva som faktisk er det.

 

En av mine beste venner har iMac, men han kjøpte seg akkurat en PC i tillegg.....han trengte noe som var litt mer kompatibelt med ting....

 

Det er den største forskjellen; i en PC kan du installere alt av software og hardware (inkludert virus og spyware desverre), mens til mac har man et mye mindre utvalg. Du må først forsikre deg om at du kan gjøre alt du vil gjøre med denne iMacen, ellers kan du risikere å måtte sitte med to maskiner i stua slik som kompisen min...litt dumt med en så dyr pyntegjenstand

 

Så, finn ut hvilke programmer du skal bruke, sjekk så om dette er kompaibelt med iMacen. Er de det så går du en stilig fremtid i møte, men du kan bli tatt for å være homofil designer av fremtidge nachspiel gjester. Vil du ha mulighet til å gjøre alt, kjøp PC.

jeg er enig med papstskalle .

Løpet mellom mac og pc, spesielt når det kommer til video, bilde og lyd redigering har jevnet seg ut.

Kjenner til flere som driver med, og har drevet en stund, med video og bilderedigering. for noen år siden var det mac, mac og atter en gang mac. nå, i slutten av 2004, sitter flere av de gamle mac folkene med pc'er som kjører windows 2000/xp og er like fornøyd med det.

 

hvis du vil ha en stilren pc, dra til den lokale pc-shappa og se hva dem kan skaffe.

Steder som microplex.no o.l har kabinetter i så mange fasonger at jeg er sikker på at du vil finne noe du liker!

 

problemer med virus/spyware i windows er også lett å unngå.

en kritisk bruker slipper lett unna slike problemer med å ha et bra antivirusprogram som er oppdatert til en hver tid. en dose med windows uppdate sperrer en del av det resterende. hvis man også skal surfe blandt sider hvor det kan være spyware o.l kan man benytte en annen browser en ie.

brannmur er en selvfølge.

 

Mitt råd er: gå for pc!

Lenke til kommentar
Det utsagnet om at mac er bedre til lyd og video redigering er noe som henger igjen fra gammelt av og har nå jevnet seg ut.

 

Nå skal jeg ikke drive med profesjonelt med musikk akkurat. Men litt kludring med Garageband blir det nok.

 

Du må først forsikre deg om at du kan gjøre alt du vil gjøre med denne iMacen, ellers kan du risikere å måtte sitte med to maskiner i stua

 

Her er vi inne på det viktigste ankepunktet. Hvis det er slik at en I-mac ikke kan gjøre ting jeg vil gjøre med en datamaskin så velger jeg en PC. Naturlig nok.

For tiden ser jeg ikke helt hva det skulle være, riktignok. Som sagt er jeg ingen hardcore gamer.

 

du kan bli tatt for å være homofil designer av fremtidge nachspiel gjester.

 

Den sjansen får jeg ta :p

 

takker for innspill!

Lenke til kommentar
Du kan lese denne artikkelen fra AnandTech, en hard pc-bruker har teste Mac en måned.

Takk for tipset.

Har lest hele (den lange) artikkelen, og fått litt mer kunnskap, tror jeg.

 

Dessverre var det både positive og negative ting i artikkelen, så valget ble ikke enklere av den grunn :roll:

 

Men det ser jo ut til at selv die-hard pc-brukere klarer å bli vant til mac, så da bør jeg også kunne klare det.

Lenke til kommentar

Hvis du skal drive med surfing og videoredigering er sikkert en iMac er greit valg. Er selv ikke noe Mac-fan, men det er fordi jeg liker å oppgradere litt her og der, pluss at jeg spiller en del.

 

Så lenge du har Xbox fra før, så skal det vel gå greit. Tror dessuten at Blizzard gir ut alle spillene sine for Mac også, så spill-løs blir du ikke.

Lenke til kommentar
Du kan lese denne artikkelen fra AnandTech, en hard pc-bruker har teste Mac en måned.

Takk for tipset.

Har lest hele (den lange) artikkelen, og fått litt mer kunnskap, tror jeg.

 

Dessverre var det både positive og negative ting i artikkelen, så valget ble ikke enklere av den grunn :roll:

 

Men det ser jo ut til at selv die-hard pc-brukere klarer å bli vant til mac, så da bør jeg også kunne klare det.

Hvis det kan være til noe hjelp så kan jeg fortellle deg at jeg har brukt PC siden Commodore var noe av det heftigste du kunne få på den fronten. Jeg bygde min første maskin da jeg gikk på videregående, en 486. Har hele tiden levd med MS sine OS.

 

Innimellom har jeg prøvd Mac og hver eneste gang lurt på hvorfor noen frivillig ville bruke noe sånt. MacOS brukte parallell multitasking frem til OS 9, og unnskyld uttrykket, men dette suger balle så det holder. Åpner man noen applikasjoner så bli maskina stående å vente på den tregeste av dem. Hvis du i tillegg er uheldig og åpner noe som trenger litt ressurser sammen med f.eks. en rendringsjobb, ja da har du gjort det store.

 

I tillegg synes jeg den sinte Macen kom litt for ofte. (Mac sin versjon av BSOD.)

 

På universitetet måtte vi faktisk bruke Mac en del i systemering og programmering, men jeg ble fortsatt ikke venner med det ufattelig dårlige systemet med bare en museknapp. Forholdsvis mange timer på datalabben gikk med til å kjefte på den lille boksen med innebygget skjerm som bare sto der og hang, og hang og hang... Jeg har veldig store problemer med å forstå hvorfor såkalte "kreative" mennesker allti har sverget til denne plattformen, for du er jo bundet på hender og føtter med det systemet som var.

 

Men så, i fjor, kom åpenbaringen.

 

Jeg bor i et bofellesskap med tre andre, og en av dem leide ut rommet sitt til en kompis mens han var ute og reiste i fjor sommer. Denne kompisen var i besittelse av en 12" Mac Powerbook som han brukte både titt og ofte her hjemme. Når jeg satt der med min IBM ThinkPad og jobbet så var det ikke fritt for at jeg misunnet ham designet på PowerBooken som i seg selv er meget flott. Så var det en ettermiddag der jeg bare skulle sende en link til en kunde, og jeg orket ikke å starte opp ThinkPaden som lå nedpakket i veska si. Derfor spurte jeg om jeg kunne låne maskinen hans. Og dermed var det gjort.

 

Allerede i det jeg fikk åpnet skjermen på den var den klar til bruk. Som PC-bruker var dette noe nytt for meg. Etter litt rekognosering fant jeg fort ut at jeg ikke fant noe av det jeg var vant til fra det gamle OS 9, da heller ikke noen browser. Men med litt oppstartshjelp fra eieren av Macen, og jeg kom fort i gang. Det første som slo meg var hvor ufattelig bra Exposè er. Det finnes rett og slett ikke ord for hvor bra denne funksjonen er når du sitter med mange vinduer åpne. Windows LongHorn bør snarest knabbe denne featuren. :D Dernest ble jeg mektig imponert over brukervennligheten. Her var det meste godt gjennomtenkt ut fra en brukers perspektiv. For meg som har noen års fartstid med datamaskiner tror jeg det tok i underkant av to dager før jeg begynte å få oversikt på denne plattformen.

 

Men så kom nedturen. Den opprinnelige samboeren kommer hjem og leieboer med Mac flytter ut. Dermed var det slutt på moroa for denne gang.

 

Utover høsten brukte jeg bare PC og tenkte egentlig ikke så mye på Macen i det heletatt før vi fikk virus i lokalnettet hjemme. Mine maskiner er selvfølgelig beskyttet både av SW firewalls og oppdatert antivirusprogramvare, men de andre maskinene var det verre med. Både regnskap og semesteroppgaver fikk svi. Som den eneste med kompetanse ut over det å slå på maskinen ble det da min oppgave å rense systemene og reinstallere der det trengtes. Underveis i denne prosessen slo det meg; hvis vi hadde kjørt Mac ville jo dette aldri ha skjedd. Hvorfor kjører ikke disse brukerne Mac? Alt de skal gjøre er å sende mail, surfe og skrive i Word.

 

Deretter ble det en tur på Apple.no for å bestille min første Mac. Satt lenge og vel og kikket og surfet for å finne ut hvilken maskin som var den beste til mitt bruk. Vurderte en stund en PowerMac G5, men fant ut at jeg heller ville ha noe som var bærbart. Dermed ekskluderer jo PowerBook 17" seg selv, da denne er alt for stor. Jeg hadde egentlig lyst på 12", men denne kom ikke med bakgrunnsbelyste taster og hadde i tillegg vesentlig tregere minne og CPU enn 15". Dermed ble det et kompromiss mellom ytelse og størrelse.

 

Og det må sies; Mac G4 er ingen kraftig CPU. Med en del websider oppe der det er en del banners og annen møkk så bruker FireFox (eller Safari) plenty med CPU. Hvis du da i tillegg skal høre på MP3 eller kikke på et bilde eller to må du regne med at viftene slår inn og at det går tregere. Dette i tillegg til prisen er de eneste virkelige svakhetene jeg har funnet med min Mac. (Jeg kan jo selvfølgelig ta med at jeg hater touchpads som pesten, men dette er av mer subjektiv art.)

 

Ting som i Windows krever både nedlasting av programmer, prøving, feiling og konfigurasjonshælvet er ganske enkelt implementert direkte i OS X.

 

I tillegg er Mac veldig langt fremme med integrert teknologi i sine bærbare. På min PowerBook fra september 2003 har jeg følgende:

 

Slotin DVD-R/RW

FireWire800

USB 2.0

Integrert 54Mbps Wireless

Integrert BlueTooth

Standard DVI

S-Video ut

Integrert lyssensor som justerer skjerm og bakgrunnsbelyst tastatur

Modem

PCMCIA port

Gigabit Ethernet med autoMDX

Kensington lock

 

Jeg sammenlignet med PC i det jeg kjøpte Macen (tidlig desember 2003), og jeg kunne ikke finne noen modeller som kunne tilby det samme utstyret som standard. Mange hadde flere av tingene, men ingen kunne skilte med alt det som PowerBooken kunne. De få som kunne ha nærmet seg kostet da også betydelig mer(!) enn det Powerbooken gjorde. (Ca. 20.000,- eks. mva.)

 

Nå i dag, ett år etter at jeg kjøpte den brukes den så godt som daglig. Vi har hatt våre krangler der jeg har blitt nødt til å ta ibruk Eple + alt + esc, men dette er sjelden og da som oftest i forbindelse med 3. parts applikasjoner. I tillegg har jeg tatt i bruke en Logitech MX900 bluetoothmus, noe som var veldig vesentlig for å i det heletatt kunne bruke maskina. I starten var mangelen på høyreknapp en stor kilde til frustrasjon for meg.

 

Underveis har jeg konvertert flere venner og bekjente, og tilogmed noen kunder. (Da først og fremst dem som fikk virus i hytt og gevær eller hadde problemer hele tiden.) Tilogmed en del ihuga CS-huer har tatt steget og handlet seg iBooks. Alle som en av disse har bare godord å si om byttet, men dette tror jeg også har noe med det å gjøre at jeg har vært veldig bevisst på å opplyse dem om plattformens svakheter før de i det heletatt vurderte å skifte. Hvis man vet om slike ting før man skal bruke maskinen kan man nemlig unngå de aller fleste store frustrasjonene. Her er det snakk om det å være åpen nok til å gjøre et helhjertet forsøk.

 

Skal man oppsummere mine erfaringer så må jeg si at de er 90% positive. Det mest negative (5%) er Apple.no sin kundeservice. Ganske tidlig (som i etter to-tre dager) fikk jeg problemer med BT som bare forsvant. Måtte slå av / på maskina for å få den frem igjen. Når jeg ringte AppleCare for å høre hva jeg kunne gjøre med det fikk jeg beskjed om å kjøre en reinstallasjon av maskina, og hvis det ikke hjalp måtte jeg sende den inn for reparasjon.

 

Denne holdningen hadde jeg ikke ventet fra et firma som absolutt ligger i det øvre sjiktet innen pris, og som samtidig har en liten kundegruppe. Kan vel legge til at det var akkurat samme beskjeden jeg fikk når min nye iPod viste seg å ha et display som var vesentlig mørkere på den ene halvparten av skjermen. Denne fikk jeg i julegave og ringte første dagen de hadde åpent etter jul... Alt for dårlig! :thumbdown:

 

Den siste 5%en trekkes for dårlig støtte for en del ting. Webcam er f.eks. ikke bare-bare i OS X. Enten må du ha venner som har iSight og bruke iChat, ellers så må du bruke Yahoo Messenger. Sånn er det også med en del andre ting. Dette er for dårlig! Når jeg bruker hjemmemaskina mi vil jeg helst kunne slippe å måtte starte PCen bare for å kjøre et enkelt program.

 

Men når dette er sagt så slipper jeg stort sett det. I tillegg har jeg fått en kjempebonus; Når venner og bekjente spør om jeg kan hjelpe dem med maskinene deres, det være seg med virus eller annet jalla, da sier jeg bare: "Sorry. Jeg bruker Mac, jeg." :D

 

-KJ

Lenke til kommentar
Skal man oppsummere mine erfaringer så må jeg si at de er 90% positive.

 

Det høres bra ut. Jeg vil jo ha min bærbare, skulle jeg trenge en PC.

Exposé eller hva det heter virker lovende. Tror egentlig at overgangen til OS X vil gå greit.

 

I tillegg har jeg tatt i bruke en Logitech MX900 bluetoothmus, noe som var veldig vesentlig for å i det heletatt kunne bruke maskina.

 

Har lurt på å få meg en lasermus, men jeg er jo en designjunkie, og jeg liker det hvite tastaturet og den hvite musen - trådløst, selvsagt!

 

Takk for langt innlegg og gode innspill :D Har selv gått gradene fra C64 via Amiga til 486 til pentium til pentium en gang til, men har ikke superpeil, akkurat.

Lenke til kommentar
Det du må huske på er at Macplattformen nok ikke er like "standard" som Windows, og at dette kan medføre noen problemer underveis. Dette er imidlertid for smårips å regne sammenlignet med virus og annet tøys som man utsettes for på WIntel plattformen, og jeg ser derfor ingen grunn til å la dette innvirke i særlig grad på valget ditt.

Og hva tror du ville skjed om mac fikk samme popularitet som PC?

Det samme gjelder Windows vs. Linux, hvor Linux (som mac) har for liten brukergruppe/utbredning til at dette blir interessant.

 

Problemet blir jo til en viss grad at selv om en har gleden av at virus mekkerne (og resten av idiotene) "glemmer" mac og liux brukerne, gjør også flere software/hardware produsenter det samme.

Lenke til kommentar

Godt å høre at du satte pris på det jeg skrev.

 

Jeg vil heller ikke påberope meg superpeil, men synes data er spennende og morsomt. Grunnen til at jeg dro inn bakgrunnen min var for å gi et innblikk i hvor lenge jeg har brukt PC plattformen. Jeg vet med rette at det ikke finnes sammenheng mellom fartstid og kunnskap. :)

 

Du får poste her og fortelle oss om hva du opplever når det blir så du får investert. Gleder meg til å høre hvordan du synes det er. :D

 

-KJ

Lenke til kommentar
Og hva tror du ville skjed om mac fikk samme popularitet som PC?

Det samme gjelder Windows vs. Linux, hvor Linux (som mac) har for liten brukergruppe/utbredning til at dette blir interessant.

 

Problemet blir jo til en viss grad at selv om en har gleden av at virus mekkerne (og resten av idiotene) "glemmer" mac og liux brukerne, gjør også flere software/hardware produsenter det samme.

Er klar over dette, men ettersom Mac bare har ca. 2% av alle brukere per i dag så er jeg ikke redd for å anbefale den til alle og enhver. I beste fall klarer jeg kanskje å konvertere en tidels promille til? ;)

 

Når det gjelder sammenligningen mellom OS X og Linux så er den ikke så dum på flere måter da OS X jo kjører på BSD. Det som imidlertid Mac har klart og ingen av de store Linux distroene har klart, er å gjøre OSet brukervennlig.

 

Eneste aber er vel inngangsprisen som kan oppfattes som noe stiv. Men da skal man huske på alt det som faktisk følger med i prisen. På min PowerBook fikk jeg følgende:

 

iDVD - en programvare for å lage DVDer. Menyer, musikk og bildepresentasjoner.

iMovie - en videoredigeringsprogramvare light. Fungerer finfint til det meste av hobbybruk.

iPhoto - enkel bilderedigering og -organisering. Sinnssykt kjapp selv med maange bilder.

Mail - som Anand påpeker; en svært god mailklient.

Adressebok - en kombinert epostliste og telefonliste, direkte linket mot BT med iSync

iSync - synkroniserer iPods og mobiltelefoner med adressebok

DVD avspiller - programvare for avspilling av DVDer

Preview - tidenes beste pdf leser. Leser også en mengde andre formater.

 

Alt i alt er det en av de gode tingene med Mac; den er klar til å gjøre det aller meste en hjemmebruker trenger rett ut av eska. :)

 

-KJ

Lenke til kommentar

Fordeler Mac:

-Pent og bra OS

-Stilrent og helhetlig design

-Standardverktøy i visse bransjer

Ulemper:

-Alt for dyrt i forhold til hva man faktisk får av hardware

-Alle tilleggskjøp/oppgraderinger kan bli en dyr affære

-Ikke like mange programvarealternativer

 

Konklusjon? ;)

Klarer deg like bra på mac, men jeg(som pc fyr) ville hele tiden følt meg litt snytt, for det er sååå dyrt og ikke sååå bra.

 

Lykke til....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...