Gå til innhold

AF hastighet på AF Zoom-Nikkor 70-300mm f/4-5.6D


Anbefalte innlegg

Noen som har prøvd dette Nikkor objektivet (AF Zoom-Nikkor 70-300mm f/4-5.6D ED) på D70, og sjekket autofokus hastigheten?

Samme med AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg tar bilder av modellfly i lufta, og bruker en Sony F707. Fotograferingen er mer basert på flaks enn presisjon selvom jeg har lært å styre flaksen i min retning. Men telelengden er så hjerteskjærende kort at jeg sjelden får kvaliteten jeg virkelig ønsker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som har prøvd dette Nikkor objektivet (AF Zoom-Nikkor 70-300mm f/4-5.6D ED) på D70, og sjekket autofokus hastigheten?

Samme med AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg tar bilder av modellfly i lufta, og bruker en Sony F707. Fotograferingen er mer basert på flaks enn presisjon selvom jeg har lært å styre flaksen i min retning. Men telelengden er så hjerteskjærende kort at jeg sjelden får kvaliteten jeg virkelig ønsker.

Litt av fokushastigheten kan du faktisk se på objektivets navn. "AF-S" betyr at objektivet har en rask og stillegående motor. "AF" er litt tregere og bråker mer når det fokuserer. Jeg har begge objektivene selv, og er fornøyd med begge, men 18-70mm-objektiver er nok raskere enn det andre ja. Selv synes jeg egentlig at begge objektivene fokuserer raskt, men årsaken er vel at mitt forrige kamera var meget tregt i forhold.. Hovedproblemet med telezoomen, om man kan kalle det noe problem, er at det ikke er særlig lyssterkt og egner seg derfor dårlig når det ikke er midt på dagen og masse lys. Men når man tar bilde av modellfly er det antakelig vanligvis gode lysforhold - så til ditt bruk vil det kanskje duge bra?

Løsningen for deg kan være å dra i en fotobutikk og prøve D70 med 70-300 og se hva du selv synes. Om de bare har G-utgaven (den aller billigste) kan du like gjerne prøve det, for hastigheten er den samme. Eneste forskjell er et ED-element og litt annet utseende.

Selv kjøpte jeg en brukt AF 80-200 f/2.8D tidligere i høst, til bruk på actionbilder, og denne er heller ikke lynkjapp. Men til mitt bruk er den mye bedre egnet. Om du vil ha i pose og sekk finnes AF-S 80-200 f/2.8, men det koster sikkert 13.-14.000 nytt og 7-8.000 brukt. Hvis du vil spare penger og ikke er avhengig av lysstyrke, kommer du langt med 70-300mm-objektivet.

Lenke til kommentar

AF Zoom-Nikkor 70-300mm objektivet har ikke innbygget fokusmotor, det er derfor det bråker og ikke er spesielt raskt til å fokusere. Det er en liten motor i kameraet som gjør selve jobben.

 

Hvis det er sol og du har et godt stativ så tror jeg det holder. I overskyet vær eller på frihånd så blir det mer tilfeldig.

 

 

Med AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED har jeg ingen problemer å fokusere på fugler i rask flukt og i dårlig lys. Det eneste problemet jeg har med det er lysstyrken, f/3.5 gjør at man får lange lukkertider i dårlig lys.

Lenke til kommentar

Takker, kara.

Ser ut til at det vil bli Canon EOS 20D istedet.

Canon har en 70 - 300 tele zoom som her (Australia) koster 2300 dollar (11500 kroner), og Nikon ser ikke ut til å ha noe i den kategorien, for neste opp fra AF Zoom-Nikkor 70-300mm f/4-5.6D ED koster godt over 4000 dollar.

Og da begynner det å bli litt dyrt for å få bilder av noen små fly! :no:

Endret av shonny
Lenke til kommentar
Takker, kara.

Ser ut til at det vil bli Canon EOS 20D istedet.

Canon har en 70 - 300 tele zoom som her (Australia) koster 2300 dollar (11500 kroner), og Nikon ser ikke ut til å ha noe i den kategorien, for neste opp fra AF Zoom-Nikkor 70-300mm f/4-5.6D ED koster godt over 4000 dollar.

Og da begynner det å bli litt dyrt for å få bilder av noen små fly!  :no:

Tja, akkurat den konklusjonen er jeg ikke "med på" - du får tak i knallgode AF/AFS 80-200 f/2.8 objektiver til 2.000-7.000 brukt (avhengig av om du ønsker AF eller AF-S). Hvilket Canon-objektiv er det du tenker på?

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Objektivet jeg tenker meg er Canons EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM.

AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED koster rundt 4200 dollar, og som jeg nevnte, da begynner det å bli dyrt.

En annen ting er at Canon 20D har 8 Mpixels også, og jeg har så absolutt ikke råd til den nye Nikon D2X, - dessverre!

Hadde vært kjekt om de kunne oppgi fokusernigstider under forskjellige forhold.

Kjapp fokusering er klart bilde av modell jetfly som kommer imot en ved 300 km/t.

men antagelig drømmer jeg her.

 

Her i vestre australien er dessverre utvalget i brukte objektiver VELDIG dårlig.

 

Nikon har spesielle tilbud her på D70 med 18-70 mm objektiv, 2200 dollar (11000 kroner). Så en dras den veien igjen. Dammit!! :cry:

Lenke til kommentar
Objektivet jeg tenker meg er Canons EF 70-300mm f/4.5-5.6 DO IS USM.

AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200mm f/2.8G IF-ED koster rundt 4200 dollar, og som jeg nevnte, da begynner det å bli dyrt.

En annen ting er at Canon 20D har 8 Mpixels også, og jeg har så absolutt ikke råd til den nye Nikon D2X, - dessverre!

Hadde vært kjekt om de kunne oppgi fokusernigstider under forskjellige forhold.

Kjapp fokusering er klart bilde av modell jetfly som kommer imot en ved 300 km/t.

men antagelig drømmer jeg her.

 

Her i vestre australien er dessverre utvalget i brukte objektiver VELDIG dårlig.

 

Nikon har spesielle tilbud her på D70 med 18-70 mm objektiv, 2200 dollar (11000 kroner). Så en dras den veien igjen. Dammit!! :cry:

Sikker på at du trenger VR/IS?

For det første, Canon-objektivet du nevner har ikke særlig bra lysstyrke. IS hjelper litt, men jeg ville likevel foretrukket et f/2.8-objektiv.

For det andre, om du kjøper et brukt 80-200mm f/2.8, trenger du slett ikke betale 4200 dollar. Det selges mange slike brukt, både i Norge og i USA. Søk og se om du finner en brukt AF-S-versjon i USA (bhphotovideo e.l.) eller i Australia. Tipper du må ut med 5-7.000. Et helt nytt AF-S 80-200D koster også langt mindre enn VR-versjonen du nevner.

8 kontra 6 megapixler er omtrent ikke merkbart tror jeg.

 

Jeg er ikke "nikon-selger" eller noe sånt, men jeg tror du kommer best ut økonomisk med en D70. Såfremt du ikke MÅ ha 5 bilder/sek istedet for 3bilder/sek, eller du MÅ ha batterigrep (det tviler jeg på om du trenger) så vil forskjellen på D70 og 20D kun være prisen. Utvalget i objektiver er omtrent likt, det finner du ut hvis du undersøker litt.

Lenke til kommentar
Takker, kara.

Ser ut til at det vil bli Canon EOS 20D istedet.

Canon har en 70 - 300 tele zoom som her (Australia) koster 2300 dollar (11500 kroner), og Nikon ser ikke ut til å ha noe i den kategorien, for neste opp fra AF Zoom-Nikkor 70-300mm f/4-5.6D ED koster godt over 4000 dollar.

Og da begynner det å bli litt dyrt for å få bilder av noen små fly!  :no:

Eit lite tips: sigma 100-300 f4 ex til rundtom 8700 ny eller 6000 brukt.

eventuelt sigma 70-200 f2.8 ex med ein 1,4x telekonverter ca 8600 komplett

Hviss du trenger 300mm då.

 

Viss du trenger stor rekkevidde, så er "bigma" noko for seg sjølv sigma 50-500 f4-6,3 ex

Endret av Mr.Elendig
Lenke til kommentar

Ser ut til at Nikon'en er best for budsjett og bruk. Har hatt Nikon kameraer siden 1972, og det er vel ingen egentlig grunn til å forandre det.

Resten av pengene er kanskje bedre spent på oppgradering av computer, pluss noen nye modellfly.

 

Valget ser mest ut til å være mellom G og D objektivene, og siden det er zoom objektiver ser D modellen ut til å være beste bud. 'D' serie 70-300mm objektiv koster $679.95 (3400 kroner) fra rimeligste forhandler her.

Prisen på 'G' objektivet i en pakke er ca 500 kr, og det er vel ganske rimelig?

 

Hadde en Sigma linse for noen år siden, og var ikke særlig imponert. Det tegnet altfor mykt og uskarpt. Prismessig var det noe gunstigere enn Nikon, men Nikonen var mer enn verdt prisforskjellen.

Lenke til kommentar
Ser ut til at Nikon'en er best for budsjett og bruk. Har hatt Nikon kameraer siden 1972,  og det er vel ingen egentlig grunn til å forandre det.

Resten av pengene er kanskje bedre spent på oppgradering av computer, pluss noen nye modellfly.

 

Valget ser mest ut til å være mellom G og D objektivene, og siden det er zoom objektiver ser D modellen ut til å være beste bud.  'D' serie 70-300mm objektiv koster $679.95  (3400 kroner) fra rimeligste forhandler her.

Prisen på 'G' objektivet i en pakke er ca 500 kr, og det er vel ganske rimelig?

 

Hadde en Sigma linse for noen år siden, og var ikke særlig imponert. Det tegnet altfor mykt og uskarpt. Prismessig var det noe gunstigere enn Nikon, men Nikonen var mer enn verdt prisforskjellen.

Hvis du allerede har en 80-200 f/4.5 (som det sto i den andre diskusjonen) forstår jeg ikke helt hva du skal med en "halvbra" 70-300mm.

Mitt råd til deg:

- behold alt det gamle utstyret ditt

- kjøp Nikon D70 med kit-objektiv

- kjøp en god og lyssterk (dvs f/2.8) telelinse når du får råd eller finner et bra tilbud, brukt eller nytt

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

Du virker litt confused Shonny og jeg skjønner egnetlig ikke helt hvorfor hvis du har en 80-200f/4.5 og har hatt Nikon siden 70-tallet.

Mitt tips tilsvarer Anderfo sitt:

 

Gå for D70 med 18-70mm og spar til en 70/80-200f/2.8 og evt en TC14E II.

Husk at det i tillegg kommer utgifter til Minnekort, bag osv osv. Totalforskjellen på å kjøpe 20D og D70 er ganske mange tusen kroner som jeg mye heller ville lagt i andre ting enn akkuratt huset.

Husk at kvalitetsopptikk kan du ha i maaaange år - Kamerahus (og spesielt DSLR som er under kraftig utvikling) kommer du nok til å bytte flere ganger dersom interessen består.

Endret av NikonD70
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...