Gå til innhold

Geil ram vill ikke kjøre på 433 mhz på A7n8x


Stig-Arne

Anbefalte innlegg

Har en AMD XP 26000+ og ett A7n8x deluxe hovedkort.

Geil 3500 ram 512 mb 2*256

 

Rammen kjører nå på 333 mhz, noe som er 100 mhz under standard hastighet på 3500 ram..

Men uansett hva jeg gjørt så vill den ikke kjøre over 333 mhz.

Den står nå på "optimal" ved 333 mhz (100%), og prøver jeg sette den på 120 % som vill si 400 mhz, så får jeg bare svart skjerm.

 

FSB står fortsatt på 166 mhz..

 

Noen som vet hva som kan være galt?

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan være fordi hovedkortet kun støtter 333Mhz FSB. Dersom man skal kjøre minne raskere så må man overklokke systemet. Er ikke helt sikker da det hovedkortet burde klare 400Mhz brikker. Du kan f.eks oppgradere BIOS som en start. Kan hende det hjelper på problemet.

Hovedkortet hans støtter 200MHz FSB uten problemer, og det takler da helt fint alt av RAM da hastigheten på RAM'en retter seg etter resten av systemet.

 

Problemet er (tror jeg) at CPU har 166MHz FSB som default, og når man øker FSB'en utover 166MHz så er det cpu'en som sier stopp.

 

Løsningen vil være å øke Vcore litt

Endret av C4STOR
Lenke til kommentar

problemet er jo at CPU blir stående på 166, mens minne blir satt til 200.. Er iallefall det BIOS lurer meg til å tro. Men som dere sier, så blir sansyligvis CPU og kloket til 200 mhz, og klarer det dermed ikke. Kan jo hende det er raito greier en plass.. noen som vet? kan ikke ASUS bios spesielt bra.. er vant til Abit sine..

Endret av Stig-Arne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...