Gå til innhold

Spørsmål om EKSTERN HARDDISK


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Driver med videoredigering, og går med planer om å investere i en ekstern harddisk. Lurer på følgende:

 

1) USB/FW: Har firewire-inngang på pc-en fra før. Er det da nødvendig/fordel med en slik inngang også på den eksterne HD, itillegg til USB2?

 

2) Noen HD har betegnelsen "ONETOUCH". Er dette en fordel?

 

3) Har tenkt å bruke den ekstene harddisken også til backup av software+data, i tilfelle PC-krasj/gjenoppretting. Er det lurt når det er denne HD skal brukes til å lagre filmen(e) som skal redigeres? Og bør den i så tilfelle partisjoneres?

 

4) Så konkret: Har sett på to mulige alternativer:

"LaCie 250GB P3 USB2.0 Harddisk" og "Maxtor 160GB USB2.0 OneTouch". Noen av disse som kan anbefales? Evt. andre? (Pris spiller selvføgelig også en rolle her.)

 

SETTER STOR PRIS PÅ SVAR, på ett eller flere av spørsmålene.

PÅ FORHÅND TAKK! ;)

 

(PCen min er en Fijitsu-Siemens P4, 3,0GH, 512, 200GB, dersom det har noe å si for valget...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Prøver å svare på noen av spørsmålene dine:

1)

Siden du har firewire på pc`en, vil jeg anbefale deg en disk

med støtte for dette. Koster litt mer, men du vil nok finne ut

av at ytelsesforskjellen er verdt det. (videoredigering er jo store mengder

med data). Men altså FW fungerer raskere enn usb2.0, hvis du søker litt finnes det flere poster som tar opp dette.

 

2)

Dette er det vel noen Maxtor disker som har. Så vidt jeg har forstått

er dette en knapp på disken, som da automatisk tar backup.

 

3)

Det burde vel gå fint. Ser ikke noe grunn til og ikke lagre det på samme partisjon, som f.eks en ghost.

 

4)

Hvis du søker litt på forumet, vil du finne flere som har hatt problemer med maxtor diskene, så jeg ville ikke valgt denne. Derimot skal LaCie disken vist nok være bra. Men jeg ville gått for en model som også støttet FW.

 

Håper dette hjalp litt, sikkert flere som har noen innspill?

... uansett så er det kjekt med ekstern disk. ;)

Lenke til kommentar

Jeg driver selv med video redigering på min bærbare PC. Har selv bare firewire port, ikke USB2. Valgte derfor en ekstern disk med begge deler, men du sparer mye på å velge en disk med enten firewire eller USB2. Firewire er raskere i praksis enn USB2 så jeg ville valgt en disk med firewire siden du allerede har dette fra før. Da slipper du å kjøpe et PCMCIA kort med USB2 til flere hundre kroner i tillegg.

 

Kikket selv på mange forskjellige eksterne disker fra mange forskjellige leverandører. Maxtor har fått mye pepper så de ville jeg ikke valgt. Jeg valgte selv Lacie sin 250GB disk med firewire og USB2. Men hvis det holder med 160GB og bare firewire så har MPX en kjempe pris på 1410 kroner for denne Lacie disken.

 

 

Onetouch og slike uttrykk er bare reklame triks. Ikke tenk på slikt. Det som betyr noe er å få en bra disk, som ikke bråker og som er av god kvalitet til en god pris. Uten tvil mange som foretrekker Lacie sine disker. Forstår det slik at de som driver med foto og video på Mac nesten alltid velger Lacie disker.

Lenke til kommentar

Firewire er genialt. Med USB må du ha en hub hvis du ikke har nok USB porter på maskinen din til alle USB dingsene dine. Med firewire så kan du seriekoble enhetene, opptil 63 stykker.

 

På min bærbare PC har jeg bare en firewire port. Jeg har min eksterne Lacie disk koblet til den bærbare PC'en min og en ekstern firewire Plextor DVD brenner koblet til Lacie disken igjen. Og det går fint å brenne DVD plater rett fra Lacie disken. Capture til Lacie disken med videokamera koblet til disken går også fint.

Lenke til kommentar

Min eksterne Western Digital 160GB harddisk har både FireWire og USB2.0 - i tillegg har den en innebygd USB2.0-hub. Så da kan jeg slå opptil flere fluer i en og samme smekk. Disken har også en knapp á la "One Touch", som setter igang backup.

Hittil har jeg heller ikke hatt noen problemer med stabilitet eller kræsj (men om det bare er flaks vet jeg ikke).

Anbefales..

 

PS: Disken likner denne.

For å finne utvalget av disker tar du et slikt søk.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar
Maxtor har fått mye pepper så de ville jeg ikke valgt. Jeg valgte selv Lacie sin 250GB disk med firewire og USB2. Men hvis det holder med 160GB og bare firewire så har MPX en kjempe pris på 1410 kroner for denne Lacie disken.

 

Onetouch og slike uttrykk er bare reklame triks. Ikke tenk på slikt. Det som betyr noe er å få en bra disk, som ikke bråker og som er av god kvalitet til en god pris.

Det må seriøst være den styggeste eksterne disken ever :!:

 

Men fra spøk til alvor... jeg, samt 4 andre, har en Maxtor Onetouch, og har aldri hatt problemer med den. Jeg kjøpte den etter å ha vært uheldig med en Lacie disk rett før. Har hatt den et halvt år nå, og 2 av de jeg kjenner har hatt den betydelig lengre enn det. Den gir ikke fra seg annet enn en liten summelyd når den arbeider heller, og den overdøves meget lett av alle andre lyder fra datamaskinen som for øvrig er støydempet til de grader. Den er også mer enn rask nok til videobruk via firewire. Det følger også med en fot, så den kan settes på høykant. Sparer masse plass på skrivebordet.

 

Vet at det er kommet en del rapporter om feil på Maxtor sine Onetouch, men det er vel også den mest solgte eksterne disken, så det er vel ikke så rart. Onetouch featuren har du imidlertid ikke bruk for annet enn til backup. Da er den for øvrig genial. Ett trykk på den knappen, og den administrerer backup helt av seg selv. Man må bare konfigurere den første gangen.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Greit nok at du aldri har hatt problemer, men de som har hatt problemer har som oftest mistet alle data. Disken bare plutselig dør. Jeg ville ikke tatt sjansen på det.

 

Greit nok at Maxtor muligens er den mest solgte eksterne hardisken til lavprismarkedet. Med profesjonelle brukere som verdsetter sine data velger garantert ikke Maxtor. Kos deg med din Maxtor disk, så får vi se hvor lenge den varer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...