Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvorfor en bil med biturbo?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Biturbo kan missforståes, jeg vet ikke hva som er riktig.

 

Du får 2 typer oppsett når det gjelder å ha 2 turboer på 1 motor.

 

type 1: 2 turboer som jobber likt, som f.eks tar en sylinderrekke hver.

 

type 2: 2 turboer som er forskjellige, de jobber "seksvensielt" eller hva man kaller det. Den ene jobber på bunn av turtallregisteret, den andre på topp.

Lenke til kommentar
hva er bra med biturbo i forhold til vanlig turbo?..  :hmm:  :devil:  :hm:

Biturbo er når du har to forskjellige turboer, dvs en liten(som starter lettere ved mindre eksostrykk altså på lavere turtall) og en stor som kun starter ved høyere turtall.

Du skjønner, det er vannskelig å få i pose og i sekk med turbomotor.

 

Det vanlige er at du får den såkalte "turboskyven" fra et bestemt turtall, feks ved 2000rpm for så å vare x ant rpm oppover mot rødmerkingen.

På moderne motorer så er det blitt vanlig at turboen starter tidligere enn dette(veldig vanlig på VAG motorer). Dette har dem fått til pga av en veldig liten turbo. Med en så liten turbo så ville kreftene vanligvis ha tatt slutt rimelig tidlig, men fordi de har variabel turbogeometri så greier turboen å henge med litt lengere opp i turtallskalaen.

På en motor man vil skal yte mest mulig fra bunn til topp bruker man bi-turbo.

 

Twin-turbo derimot er mere rett fram. Her er det to turboer som står i paralell for å gi høyere ladetrykk. Effekten blir litt den samme som ved bi-turbo fordi hvis man skal oppnå den samme effekten med en singel turbo så måtte man ha en veldig stor en som igjen måtte hatt veldig mye eksostrykk for å lade.

Toyota Supra har twin turbo på en sylinderrekke(R6), men skal man ha skikkelig mye gampers på en slik motor(800-900HK og oppover) hiver de ut de to og slenger inn en STOR turbo.

 

Vet ikke om dette var forståelig... :hmm:

Lenke til kommentar
Dette er et tema som blir tatt opp fra tid til annen, og det dukker som regel om en del påstander som ikke medfører riktighet. Det har vært diskutert noen ganger bl.a. på Bilforumet, og jeg legger ved en link til en av disse diskusjonene:

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?s...30&pagenumber=1

Sikkert et definisjonsspørsmål og sansynligvis ikke noe fasit svar på dette. Er vel ikke noe "Turbo politi"som kan fastslå det ene eller det andre.

 

Bilprodusente bruker sikkert også disse betegnelsene om hverandre. Jeg for min del har alltid fått den forklaringen som jeg gå ovenfor og for meg så høres den logisk ut og også avklarende på hvilken turboteknikk det måtte være i den ene eller den andre bilen.

De fleste som jeg kjenner som har skikkelig greie på motorer bruker også de termene om turbo.

Endret av Machz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...