Gå til innhold

Hva er feil på disse bildene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det bildet ga ingen fornuftig informasjon. Det er ikke en eneste grønn flekk der. Jeg kunne ane noe som kunne vært ISO støy, men uten et bilde i orginal størrelse eller et utsnitt av et bilde i orginal størrelse så kan man ikke si noe.

 

Ta et utsnitt av område med grønne flekker og post det sammen med instillingene som var brukt når bildet ble tatt.

Lenke til kommentar

Her er innstillingene:

 

JPEG (8-bit) Fine

Image Size: Large (3008 x 2000)

Lens: 50mm F/1.4 D

Focal Length: 50mm

Exposure Mode: Programmed Auto

Metering Mode: Multi-Pattern

1/13 sec - F/2

Exposure Comp.: 0 EV

Sensitivity: ISO 640

Optimize Image: Normal

White Balance: Auto

AF Mode: AF-S

Flash Sync Mode: Not Attached

Color Mode: Mode Ia (sRGB)

Tone Comp: Auto

Hue Adjustment: 0°

Saturation: Normal

Sharpening: Auto

Noise Reduction: OFF

post-65-1101411507_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når jeg behandler bildet i photoshop så ser jeg en grønn flekk og tre grønne punkter opp i det mørke. De er typiske for reflekser i linsa eller filter.

 

Hvis du bruker UV filter eller et annet filter så prøv uten siden man ofte får sånne reflekser når man bruker filter. Hvis lyskildene ligger utenfor bilder så bruk en solblender som passer for linsa eller bruk hånda for å skygge for lyskildene.

 

Hvis lyskildene som reflekteres ligger i bildet så må du prøve en annen vinkel eller fjerne flekken med et fotoredigeringsprogram.

Lenke til kommentar

Takk for hurtig svar :D

 

Jeg har ikke brukt noen filter eller noe. Men skal prøve å dekke til med hånda eller kjøpe en solblender. Så får vi se....

Men jeg tok ett annet bilde av en båt hvor d kom en mye større grønn flekk. Ser ut som at det er en refleksjon av det lyset på toppen av båten. Jeg tok flere bilder med bittelitt forskjell i vinkel og da flytter denne flekken på seg. Så spørsmålet mitt er: Hva vil en solblender hjelpe hvis lyskilden til flekken er inne i bildet??

 

Kanskje ett dumt spørsmål men vi får skylde på at kredittkortet ennå er varmt etter å kjøpt kameraet :innocent:

post-65-1101414607_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Når lyskilden er med i motivet så nytter det ikke med solskjerm eller andre metoder. Da må du forandre vinkel eller fjerne flekken etterpå. Hvis du tar to bilder med litt forskjellig vinkel så kan du sette sammen de to bildene i et bildebehandlingsprogram og få et som er bra.

 

Reflekser i objektivet er et vanlig problem og ditt objektiv ser ut til å greie seg bra under forholdene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...