Gå til innhold

Trådløs overføring til sub


Anbefalte innlegg

Jeg har en sub som står plassert foran nå, men pga nye møbler vil jeg ha den bak med sofaen. Da har jeg problemet - enten 15 kabel langs vegg rundt hele stua (egentlig ganske uaktuelt), legge kabel rett over parketten (uaktuelt, pga samboer ikke vil ha et teppe akkurat der :-) ) - og da har jeg vel egentlig bare en løsning dersom jeg klarer å finne en sender/mottaker som jeg kan koble til sub utgangen på forstereren i ene enden og den aktive sub'n i den andre.

 

Noen som kjenner til noe slik? Forstår at jeg vil tape litt lydkvalitet, men jeg regner med at det ikke blir så mye at jeg med mine ører vil merke det uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm - har de støtte for sub da? Og det blir jo en "billig" løsning, de settene koster jo bare noen hundrelapper.

 

Noen som kan bekrefte at jeg kan bruke en sender/mottaker

som feks denne http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124483&cks=PRL

til å overføre til sub'n fra sorround forsterkeren. Jeg har nok betalingsvillighet for å få dette til, for vår nye tvbenk/hylleseksjon avhenger nemlig av at jeg får beholde sub'n, og det forstår samboer .-)

Lenke til kommentar

Dette er hva jeg fant av info på Medions side:

Features:

 

Wireless transmission of audio (stereo) and video signals around your home.

 

Connects to computer graphic or TV-cards that have a TV-out capability.

Transmit video and audio signals e.g. from the following signal sources:

  • Satellite, Freeview or Cable TV box/decoder (e.g. Sky)
  • DVD Player
  • VCR
  • CD Player
  • Personal Computer
  • Transmission frequency 2.4 GHz
  • 4 different channels available
  • 433 MHz control channel for existing infrared remote control
  • UHF modulator
  • 75 antenna socket (receiver)
  • FM modulation for audio and video
  • Transmission range up to 100m (depending on environmental conditions)
  • LED indicator

Included

  • 1 Transmitter unit and 1 Receiver unit
    2 AC power adaptors (GS approved)
    2 Audio VCR-cables RCA/RCA (audio L/R/VCR)
    1 Double SCART/RCA
    1 SCART/RCA adaptor
    1 Audio adaptor L/R/RCA/3.5mm plug (e.g. for connecting to your computer#s soundcard)
    1 Infrared remote control extender for 3 different IR controlled devices

 

Dimensions:

 

Weight: 1,3 Kg

 

12 Months Warranty

 

 

Tatt fra Medionshop (Medion MD 9048 nederst)

Lenke til kommentar

du kan jo bare bygge deg en enkel FM sender. Koster deg sånn 35 kroner eller noe sånn. Denne kan du også stille inn slik at den sender bare en femten til tyve meter, og så har du bare en liten lommeradio i andre enden til og motta signalene og sende de videre til suben. Totalt vil kanskje denne pakken koste 150 kroner.

Lenke til kommentar

Det forutsetter jo en viss fingerferdighet går jeg ut i fra. Er revisor, så jeg er flinkere med tall en med ting :-)

 

En annen ting jeg lurer litt på er dersom jeg shopper slik trådløs løsning, om auto power on funksjonen funker da. Nå blir jo sub'n aktivert så fort det kommer signal gjennom kabelen - Vil den stå på og suse hele tiden dersom radiolinken er på, eller vil radiolinken ikke gi signal dersom forsterkeren er av. Er jo litt lat/komfort menneske så det ville vært greit å slippe og slå av og på radiolink/sub hver gang jeg skal fyre i gang en film.

Lenke til kommentar

En ting du må tenke på er jo den forferdelige forvrengninga du får av signalet når du sender trådløst på denne måten. Har du lagt litt penger i et ordentlig anlegg er det ille om du ødelegger hele oppsettet ved å forkludre lavfrekvenslyden.

 

Hva med å kjøpe en lang kabel, fjerne listene rundt veggen og legge dem bak der, evt ta et raus (om du har klikkparkett eller annet gulv du kan ta opp igjen enkelt) og legge kabelgater under parketten?

Lenke til kommentar
En annen ting jeg lurer litt på er dersom jeg shopper slik trådløs løsning, om auto power on funksjonen funker da. Nå blir jo sub'n aktivert så fort det kommer signal gjennom kabelen - Vil den stå på og suse hele tiden dersom radiolinken er på, eller vil radiolinken ikke gi signal dersom forsterkeren er av. Er jo litt lat/komfort menneske så det ville vært greit å slippe og slå av og på radiolink/sub hver gang jeg skal fyre i gang en film.

LOL, det vil jeg si at er det minste problemet her! :omg:

Jeg ville gjerne ha beveget meg 1 halv meter lenger for å slå på suben, istedet for å måtte snuble i kabler over gulvet!

Endret av xerminx
Lenke til kommentar

Ser det poenget - men halve vitsen med å være "tekno-frik" er jo at alt skal virke minst 100% like bra som før :-)

 

Jeg har et trådløst headset - og den er ganske grei, der stopper senderen og sende dersom den ikke får signal inn - og den kan derfor stå på alltid. Bare lurer på om dette settet sender hele tiden til det er slått av, eller om det er slik som headsettet mitt som stopper sendingen (og dermed sus) dersom det ikke får signal inn.

 

--> Poenget er at det er bare en ting som er mer irriterende enn å ikke ha en sub - og det er å ha en sub som "suser" fordi den får "tomt" signal fra mottaker.

Lenke til kommentar
Ser det poenget - men halve vitsen med å være "tekno-frik" er jo at alt skal virke minst 100% like bra som før :-)

 

Jeg har et trådløst headset - og den er ganske grei, der stopper senderen og sende dersom den ikke får signal inn - og den kan derfor stå på alltid. Bare lurer på om dette settet sender hele tiden til det er slått av, eller om det er slik som headsettet mitt som stopper sendingen (og dermed sus) dersom det ikke får signal inn.

 

--> Poenget er at det er bare en ting som er mer irriterende enn å ikke ha en sub - og det er å ha en sub som "suser" fordi den får "tomt" signal fra mottaker.

Gi meg et par min så skal jeg prøve her :)

Lenke til kommentar

Det er ikke sus ved avslått signal.Sender/mottaker står og jobber hele tiden.

Med volum på fullt uten singal inn var det ikke tegn til "brumming" i sub heller.

Forvregning kunne jeg ikke høre men signalet blir litt lavere ved trådløs overføring.

 

Håper dette ga deg noen svar på dine spørsmål :)

Endret av egmur
Lenke til kommentar

Jepp. Takker - det var akkurat et slik svar jeg var ute etter.

 

Da tror jeg at jeg tar sjangsen og bestiller et sett. Det at signalet blir litt lavere, kan nok kompenseres i forsterkeren skulle jeg tro.. Sette +3 eller noe slik på sub kanalen, så blir det nok bra.

 

Takker for alle nyttige innspill.

 

PS Dersom jeg finner den ubrukelig allikevel, så får jeg bare kjøpe meg et tv og ha på soverommet og bruke den der.. Verre er det ikke :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...