Gå til innhold

Karaokeeffekt i Premiere Pro?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vi får hjelpe etter evne. Her er mitt forslag:

 

File>New>Title

Title Type: Crawl

 

Skriv inn teksten og la det rulle sidelengs.

 

Må innrømme at jeg ikke kan noe særlig (egentlig kan jeg vel ingenting....) om karaoke.

Kanskje skal teksten rulle vertikalt?

I så fall Title type: Roll

 

Påstår ikke at dette er elegant, men det er i alle fall kjapt og du har god tid på deg til fredag med å få det gjort.

Lenke til kommentar

Jeg ser for meg at du kan skrive en tekstlinje, og la den stå i bunnen av skjermen. Så kopierer du denne tittelen (tekstlinja er jo en title)like mange ganger som det er ord i linja. Så endrer du fargen på ett av ordene i hver tittel.

 

Hvis du f.eks. skal lage karaoke til "She loves you yeah yeah yeah" har du da følgende titler:

 

SHE loves you yeah yeah yeah

she LOVES you yeah yeah yeah

she loves YOU yeah yeah yeah

she loves you YEAH yeah yeah

she loves you yeah YEAH yeah

she loves you yeah yeah YEAH

 

Så plasserer du titlene etter hverandre, og gjør dem så lange/korte de må være, for at det skal passe til sangen. Siden du har kopiert titlene, burde de være 100% like, med unntaket av ordet som er uthevet med farge, og det vil tilsynelatende se ut som det er samme teksten som står der, men at ordene skifter farge bortover.

 

Tidkrevende, ja..men det er den eneste måten jeg kan komme på i farten.

 

Tommy

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet mye med "titles" i Adobe Premiere Pro, og jeg kan si at det er et herk og lage nye titler og lagre hele tiden. Kan ikke anbefale dette programmet til din problemstilling. Har du veeeeldig god tid, går det selvfølelig an, men hvis du ikke har all verden med tid må du klare deg med å bare vise sangteksten...

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på en annen måte, men jeg fikk den ikke til i går da jeg satt og prøvde - kanskje noen kan fullføre den nå??

Lag en timeline og skriv en Title med all teksten som skal vises i den første underteksten.

Lag en svart matte og legg i sporet over.

Lag en keyframe i begynnelsen hvor matten dekker hele billedrammen (position altså).

Flytt tidsmarkøren til siste punkt hvor all tekst skal være synlig og flytt matten helt ut (til høyre) av rammen.

Velg effects>track matte og legg den ned på sporet med bildetekst.

Riktig gjort burde nå teksten gradvis komme til synet.

Lag en ny tidslinje som skal inneholde selve videoen og legg videoen på spor 1

Ta timelinen (sequence) med teksten og legg den på video 2

Prøv å "keye out" svartfargen i videospor 2 med en eller annen keying effekt.

 

Jeg fikk jo ikke dette til jeg, men tenkte at hvis noen tror at metoden er brukbar så kunne de fullført de siste trinnene.

Lenke til kommentar

Slik ville jeg gjort det i FCP, regner med at det tilsvarende er mulig i Premiere:

En tektslinje med hvit tekst. En identisk tekstlinje med gultekst over den hvite. I begynnelsen av klippet er hele den gule linja "cropet" bort så har du keyframes hvor mer og mer av den gule linja vises (i forhold til sangen) slik at du til slutt har en hel gul linje...

 

Håper det ga noen mening...

Lenke til kommentar

Har sjekket litt mer nå. Ikke elegant. Ikke fancy. Neppe den enkleste måten. Men det fungerer. Begrensningen er at det bare kan vise EN linje tekst av gangen på skjermen:

 

1. Lag en timeline/sequence som skal holde første tekstlinje.

2. File>New>Title. Lag en vanlig tittel med tekst i ønsket farge og lagre denn.

3. Legg tittelen inn i videospor 1.

4. File>New>Color Matte. Lag en svart matte og lagre den. Legg den i videospor 2.

5. Gå i begynnelsen av timelinen. Velg videospor 2, Effect controls>Motion og sett en keyframe.

6. Gå til slutten av timelinen. Beveg den svarte matten horisontalt lengst ut til høyre så hele teksten din synes. Sett keyframe.

7. Lag en ny timeline/sequence med selve musikkvideoen som du legger i Video 1.

8. Legg sequencen fra pkt 1 i videospor 2.

9. Marker videospor 2 og legg til effekten "Chroma key"

10. Velg svart farge på Color og rendre

du burde nå få en tekst som gradvis kommer til syne.

Du må gjenta pkt 1-6 og 8-10 for hver tekstlinje...

 

Det fungerer selv om det ikke er særlig lækkert....

Lenke til kommentar

Elegant Arve28 - selv om dette nok blir for arbeidsomt for Karaoke. Basert på forslaget til Wrigleyvideo foreslår jeg en enklere versjon:

1. Legg videofilen i Video 1.

2. File>New>Title. Skriv teksten med f.eks hvit farge og lagre (Teksthvit)

3. Endre fargen på den samme teksten til f.eks rød Save As (Tekstrød)

4. Legg Teksthvit i videospor 2 og etterfølg av Tekstrød

5. Effects>video transitions>wipe>wipe og legg over Teksthvit og Tekstrød

6. Hvit tekst vil gradvis bli overskrevet med rød

 

Ulempen med denne metoden er at den ikke tillater keyframes og det ville helt sikkert vært nyttig. Men dette må vel være den raskeste metoden hittil?

 

Edit: Noen tror kanskje at jeg er en karaoke-entusiast etterhvert. Det er jeg ikke! :no: Men jeg synes dette var en morsom måte å lære meg nye teknikker i Premiere på.

Endret av Dykkern
Lenke til kommentar

OK, slik ble det; Jeg måtte rett og slett gi opp den forskjellige-farge-greien, helt sikkert mulig slik noen av dere skisserer, men jeg orket ikke :(

 

Jeg lagtet rett og slett tidenes lengste crawling title, tilpasset den til lyden etterpå. Det funker greit :thumbup:

 

Forresten....vet dere hvordan jeg kan leggen inn en funksjon som gjør at jeg retunerer til mainpage etter å ha spilt av et kapittel på en dvd?

Lenke til kommentar

En annen morsom måte å gjøre det på er den gode gamle hoppende prikken. Man kan lage en prikk i Photoshop, eller aller helst en sau, ku eller gammel mann med stokk. Så importerer man denne inn i Premiere og bruker motion og keyframes til å få den til å flytte seg.

 

Så kan man legge inn litt saltoer og noen stifter også. KJEMPEMORRO!!

 

Hvis noen har sett lumberjack med mothy pyton skjønner dere at ideen er stjålet rett derfra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...