Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

deling av statisk ip adresse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg har ett lite nettverk og ønsker på en av maskinene i nettverket å sette opp en web server. Kan jeg bruke en statisk ip adresse og distribuere denne ut i LAN?

Har tilgang på en statisk ip adresse: 213.234.125.155 med nettmaske 255.255.255.0

Det er jo da mulighet til å sette opp 256 host i mitt LAN med ip adresser fra 213.234.125.1 -> 213.234.125.255. Men blir dette adresser som er tilgjengelige fra nettet?

Hvis jeg f.eks. også skulle ønske å sette opp en mail server på en annen maskin, og når vi er i gang kan jeg sette opp en dns for web og mail serveren. Disse trenger jo også ip adresser slik at de er tilgjengelige fra nettet.

Spørsmålet blir jo da til slutt om det vil virke med den ene statiske ip adressen eller om jeg på en eller annen måte trenger flere ip adresser?

Hvis svaret på spørsmålet over er ja hadde det vært fint å få forklart hvordan det kan gå. Jeg har jo bare en ip adresse som er min: 213.234.125.155 de andre befinner seg jo bare bak ruteren så en maskin i LAN et vil jo da ha samme ip adresse som en annen maskin der ute eller?

Sindre

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maskinene i nettverket ditt har jo sin unike lokale ip. Det du må gjøre er å konfigurere routeren din til å sende alle forsespørsler utenfra på "web-porten" til web-serverens lokale ip. Jeg husker ikke helt hvilke porter det er snakk om, men det burde ikke være vanskelig å finne ut. Ta også et søk på routerens navn +port forwarding, det pleier å ligge mange slike guider på nettet.

Skrevet

1. tviler på at du får et helt /24 subnet, da disse koster en uanstendig sum penger!

2. det holder med ein public ip så lenge du ikkje skal ha flere forskjellige web servere, dns, mail etc. Du setter opp portforwarding under nat menyen til routeren din og sender port 80/tcp videre til den private ip'en til webserveren din, port 25+110/tcp til ip'en til mail server osv osv

Skrevet (endret)

Du kan fint kjøre flere Web servere bak en static ip. For å gjøre det setter du opp en http accelerator, f.eks. Squid, på maskina som interfacer mot inet og har flere web servere "bak." Har dette kjørende med en apache og en IIS websrv bak en Squid cache. Funker fint.

Om du har bare én web server gjør du som bjorn.e sier.

Endret av johneinar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...