Gå til innhold

Prosjekt - "Jeeves" (bokhylle PC) Ferdig!


Anbefalte innlegg

Har lenge tenkt på å lage meg en PC for styring av lyset i rommet (lenge før hauk kom). I sommer lagde jeg meg en server i klesskapet, men gadd aldri gjøre noe mer på den. Har nå også ommøblert rommet så det er enklere å styre lampene fra et sted. Mitt første problem var kabinett. Da jeg hentet noe ned fra bokhyllen i dag, kom jeg på hvor enkelt det hadde vært å bygge en boks i tre og plassere den innerst i kroken i hyllen. Da behøver kun fronten og den ene siden å se noe bra ut.

 

Så jeg lagde meg en skisse. Gadd ikke bruke SketchUp eller lignende, fordi det var et ganske enkelt design som tok mye kortere å tegne for hånd. Av hardware fant jeg;

 

Ukjent MicroATX HK

AMD K6-2 400MHz CPU

128Mb SDRAM

WD 4,3Gb HDD

Creative AW128 (eller noe) lydkort

200W PSU

 

Jeg fant så en 12mm tykk sponplate på loftet, og diverse verktøy.

Fikk laget ferdig veggene denne kvelden:

 

No_11_20_11_2004_18_36_46_0011.thumb.jpg

 

Hadde en deilig hodepine mens jeg bygget, og siden planlegging ikke var så veldig gjennomført ble det jo seff gjort noen feil. Som dere ser blir det en liten firkant med luft igjen på hver av de fire sidene foran (dårlig forklart..se bildet). Husker ikke helt hvorfor jeg valgte å bygge den slik jeg gjorde, men gjort er gjort.

 

No_17_20_11_2004_18_38_34_0017.thumb.jpg

 

Et bilde med MicroATX hovedkortet lagt inni. Er god plass til PSU og HDD :D

 

Har også laget de delene av fronten som trengs i tre. I morgen skal jeg kutte ut en glassplate som skal passe foran, med en liten plate av aluminum i midten. Tenkte jeg kunne legge på et 40x2-tegns alfabetisk lcd panel der, og en power-on knapp.

Endret av iver89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dette ser jo ut som et lovende prosjekt :)

skal du lage hauk eller har du planer om nokke egenkomponerte go saka'?

har 3 stk lamper jeg skal styre med reléer, det vil da bli noe lignende hauk. ellers har jeg også 2 stk halogenlamper som jeg har lyst til å styre med en dimmer. skal da bruke 3stk LM317T spenningsregulatorer og en digital resistor (gratis sample fra maxim :D). alt skal så styres via parallelporten.

Lenke til kommentar

jobbet litt mer i dag. er ferdig med alle platene, bortsett fra det lille panelet av aluminium (eller stål..vi får se) foran. alt må pusses litt ekstra, og skruene må skjules mye bedre. den fikk plass i hyllen sin, så jeg er glad :D. alt av hardware ser også ut til å passe godt inn.

 

vet den ser helt j*vlig ut nå, men alt skal skjules bak fronten av plexiglass lakkert sort på den ene siden.

 

No_6_21_11_2004_15_38_01_0006.thumb.jpg

 

(bildet er uskarpt fordi det var dårlig lys, og med blitz kommer alle de skjeve detaljene frem :p)

Endret av iver89
Lenke til kommentar

Genialt det der med lampe styring, har også drømmt om å lage slikt for noen år siden, men jeg hadde ikke anelse om hvordan jeg skal gjøre det.

men når du er ferdig, kan du legge ut tegninger på din styre enhet?

og en ting til, hva med å sette en blåtann"dings" i den, så kan du bruke mobiltelefon til å skru av og på lys?

Lenke til kommentar
Genialt det der med lampe styring, har også drømmt om å lage slikt for noen år siden, men jeg hadde ikke anelse om hvordan jeg skal gjøre det.

men når du er ferdig, kan du legge ut tegninger på din styre enhet?

og en ting til, hva med å sette en blåtann"dings" i den, så kan du bruke mobiltelefon til å skru av og på lys?

blåtann hadde vært tingen ja. desverre har jeg kun en nokia 3410, og gidder ikke kjøpe ny. så styringen får bli via fjernkontroll og ir (lirc) med det første.

Lenke til kommentar
hmm.. hva slags operativsystem har du tenkt til å bruke til noe slikt? Noe linux greier? Kunne tenke meg å gjøre noe liknde en gang.. kombinere multimedia PC+sterioanlegg og TV med lysstyring f.eks.

ville nok aldri la windows ta kontroll over lyset mitt :p, så det blir linux ja (gentoo)

kommer nok ikke til å arbeide noe mer denne uken..eller kanskje til helgen. har to tentamener denne uken, ett foredrag, og en innlevering.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har sånn fordypningsprosjekt i kunst-og-håndverk på skolen nå. Skulle egentlig lage noe annet, men så gikk det i dass. Så nå har jeg til fredagen å bli ferdig med Jeeves på :p

 

Har jobbet en del i dag, og er kommet en del videre. Gjorde noen endringer på kassa, da den stakk 1mm ut fra bokhyllen (ble ikke pent). Har fjernet den platen av tre foran, så den er 1cm mindre dyp elns. Dette har jeg altså fått gjort i dag:

 

No_4_14_12_2004_15_24_41_0004.thumb.jpg

 

Slik ser den ut uten platen av tre foran

 

No_2_14_12_2004_17_07_46_0002.thumb.jpg

 

Skåret ut metallplaten, og holder på å bøye den

 

No_11_14_12_2004_17_34_24_0011.thumb.jpg

 

Den passer...wow

 

No_3_14_12_2004_19_45_37_0003.thumb.jpg

 

Pusset metallplaten, skåret ut hull i plexiglasset og tatt av plastikkfolien, og lagt LCD panelet der det skal ligge (skal skru det fast senere)

 

 

Nå gidder jeg ikke mer. Kanskje jeg skrur fast LCD panelet, men ikke mer i kveld. Har ikke spist middag enda :(

Endret av iver89
Lenke til kommentar

Endelig ferdig! Den måtte bli igjen på skolen til mandag, for vurdering osv, så jeg får ikke brukt den før da.

 

No_14_15_12_2004_16_27_53_0014.thumb.jpg

 

Borrer hull til feste av LCD og viftehull

 

No_19_15_12_2004_21_44_45_0019.thumb.jpg

 

Etter første lag med maling

 

No_25_15_12_2004_21_45_54_0025.thumb.jpg

 

Lakkert plexiglassfronten

 

No_12_17_12_2004_07_25_08_0012.thumb.jpg

 

Den passer fremdeles godt inn i bokhyllen :D

 

No_27_17_12_2004_08_11_41_0027.thumb.jpg

 

Ferdig limt

 

No_24_17_12_2004_08_11_10_0024.thumb.jpg

 

Uten blitz

 

No_20_17_12_2004_08_10_05_0020.thumb.jpg

 

Slik ser den ut i bokhyllen

 

 

Nå gleder jeg meg bare til å få den tilbake, så jeg kan begynne med programvaren. Og; Aaaah, ikke mer skolearbeid før neste år!

Endret av iver89
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...