Gå til innhold

Bäste kylaren till Socket A


[NH]Nostra

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tjena, Daniel!

 

Jeg pleier å henvise til vifteguiden når jeg får det spørsmålet, det kommer jo an på hva man er ute etter. Swiftech MC462 og Thermalright SK6 er nok de som kjøler best, men Taisol CGK760 er etter min mening den beste allround-kjøleren. Den kjøler bra, bråker ikke så mye og koster ikke skjorta.

 

Noen andre meninger?

Lenke til kommentar

Det høres egentlig ikke så skremmende varmt ut med 55 grader på en 1,33, men om du bytter ut til Taisol CGK760 blir det nok bedre (jada, jeg veit at jeg nevner den veldig ofte...). En kamerat av meg bytta ut sin Superorb med Taisolen på sin Duron 650@900 og gikk ned 8 grader i tillegg til mye mindre støy.

Lenke til kommentar

Så Taisol CGK760 er verdt pengene? Kanskje jeg heller skal kjøpe den istedefor Silverado vifta? Har en AMD Athlon 1.33Ghz Hvis man setter på en kraftigere 80x80 eller 92x92 vifte med fanadapter vil den vel kjøle enda bedre.... Den har en meget overkommelig pris.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat nå nylig byttet ut vifta på Duron 800 cpu´n min, med en -nemlig- CGK760:) Før kjørte jeg på 10*100 med Super Orb, men da jeg fikk Taisol-vifta samt et kjølesett til skjermkortet, turte jeg å begynne å skru på fsb-n også. Nå kjører jeg på 105*10. Lengere ville det ikke klokkes:( Men jeg er fornøyd likevel. Da den gikk på 1000 med Super Orb var den 44C på idle, nå er den 39C på idle:) Det må legges til at jeg ikke planslipte og brukte arctic-silver på super-orben, men det gjorde jeg på Taisolen. Støyer mye mindre gjør den ivertfall! Taisol CGK760 er et veldig godt kjøp som jeg anbefaler alle folk med socket-A prosessor!

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-08-03 22:29, ocl44 skrev:

Hvordan regner man CFM over til m³/time? hadde vert greit a vite....


Du trenger egentlig bare å vite at en fot er 0,03048 meter og at det er 60 minutter i en time, CFM betyr nemlig kubikkfot per minutt på samme måte som kubikkmeter per time.

 

For enkelhets skyld:

 

- Gang m³/time med 0,5886 for å få CFM

- Gang CFM med 1,699 for å få m³/time

Lenke til kommentar

Kjøpte superorb for en tid siden.. Syntes den så ut som en genial vifte :smile: men akk.. Fant ut at den har støynivå i likhet med en bærbar støvsuger, kanskje ikke noe i forhold til delta, men MYE for min del.. Også med tanke på at man bare går opp 1 grad ved å skru av den øverste vifta, finner man ut hvor dårlig gjennomtenkt vifta er.

<p>

Byttet til taisol 760 jeg (som MANGE andre) med hell. =)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-08-04 00:41, arnter skrev:

Noen som har erfaring med fan-adapter og 80mm vifte? Har hørt om det overtrykket som blir i fanadapteren, er det så stort at det stopper mye av luft-strømmen f.eks på en SK6 med
?


Du har rett i det, store vifter er ikke så gode i mottrykk som små. Microplex/Papst har den fordelen at de har grafer som viser ytelse i forhold til mottrykk, så du kan se hvilken vifte som passer best.

 

Generelt vil ei vifte som sitter på fan-adapter ha bedre vilkår om den suger luft ut av kjøleribba istedet for at den blåser inn, fordi det vil forandre mottrykkskarakteristikken.

 

På en såpass stor kjøler som SK6 vil du sannsynligvis tjene på å lage et fan-adapter selv, så du får størst mulig åpning mot kjøleribba. Da får du kjølt større deler av ribba, i tillegg til at vifta får mindre mottrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...