Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan bør jeg koble bassen?


fubarweb

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Bassen min har 2 spoler med 4 ohm motstand.

 

Slik jeg har det koblet opp i dag har jeg en forsterker som gir 2x150w 4 ohm. Denner er brokoblet.

 

Har kabel fra + på kanal 1 på forsterkeren til + på spole 1 på bassen.

Har kabel fra + på spole 1 på bassen til + på spole 2 på bassen.

Har kabel fra - på kanal 2 på forsterkeren til - på spole 2 på bassen.

Har kabel fra - på spole 2 på bassen til - på spole 1 på bassen.

 

:w00t: Blir dette da 8 ohm motstand?

 

:w00t: Ville jeg fått mere effekt ut av bassen om jeg lot være å brokoble og heller koblet + og - kanal 1 på forsterkeren til + og - spole 1 på bassen og + og - kanal 2 på forsterkeren til + og - spole 2 på bassen?

 

:w00t: Og en ting til; jeg har som sagt 1 forsterker på 2x150w 4Ohm til bassen. Har i tillegg en på 4x50w 4Ohm(2x100w 4Ohm) til bakhøyttalerne. Den til bassen blir sinnsykt varm mens den andre knapt oppnår litt lunk. Hva er grunnen til at forsterkeren til bassen blir så sinnsykt mye varmere? Den er jo tross alt ikke sååå mye kraftigere...

 

:thumbup: -fubarweb :thumbup:

Endret av fubarweb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror jeg ville kjørt bassen ned i 2 ohm sånn:

 

 

brokoblaforsterker + til begge + på subben

brokoblaforsterker - til begge - på subben

 

da mener jeg det ville blitt 2 ohm :hmm:

sånn at du ville fått betydelig mere effekt.

 

er ganske fersk på dette med dual voice coil, men :whistle:

 

Sjekk Denne tråden :thumbup:

Endret av morten2101
Lenke til kommentar

misforstå jeg eller har du koble + fra spolen 1 til + på spole 2? FEIL! du har riktig nok 8 ohms men de er i motfase (opphører hverandre). da blir ikke noe bass egentlig. Du skal ha - spole 1 til + på spole 2 slik at + på spole 1 er den som går til + på forsterkeren (enten stereo eller bru) og - på spole 2 er - som går til - på forsterkeren.

skal du ha 2 ohms så kobler du +spole 1 til + på spole 2, og - spole 1 til - spole 2

fortelle hvilken merke/mod er forsterkerne siden enkelte tåler ikke noe særlig belastning under 4-2 ohms mens andre kan tåle ned til 0,5 ohm brokoblet.

opprinelig man anbefaller ikke brokobling siden det krever en sterkstrøm forsterker med alt det innebærer, du får mindre "headroom" og dårligere dempingsfaktor oxo... men du får mer effekt og... :-) ellers blir jo forstekeren mindre varm med 4 ohms belastning, større "Headroom" (variasjonen mellom den svakeste tone til den sterkeste tone -såkalt "dynamik?"og) men du må neste prøve deg litt fram siden teori kan være en ting men praktisk noe annet...

mvh

:yes:

---sorryjeg leste feil, ser du har 2 ohms kobling slik morten beskriver--- :)

Endret av pndjo
Lenke til kommentar
fortelle hvilken merke/mod er forsterkerne siden enkelte tåler ikke noe særlig belastning under 4-2 ohms mens andre kan tåle ned til 0,5 ohm brokoblet.

 

Mitt anlegg består foreløpig av følgende. Klikk her for bilde!

 

Cd spiller : Aiwa CDC-R227 (Ikke Akai som står på bilde, men hvem bryr seg, denne skal byttes... FORT!!!)

 

Frontsett : JVC CS-V422

Bakhøyttalere : JVC CS-HX6955

Bass : JVC CS-WG1200

 

Forsterker til bakhøyttalere : JVC KS-AX6300

Forsterker til bassen : JVC KS-AX6700

 

Du finner informasjon om produktene på http://www.jvc.no/

 

Er litt mangelfull informasjon på sidene demmes.... i bestefall :p

 

Klikk her for å se bilde av anlegget per i dag :)

Endret av fubarweb
Lenke til kommentar

så på spec til WG1200 og ville anbefalt deg å koble den med en spole på hver kanal, dvs 4ohm på hver kanal, tror du vil få bedre lyd siden leverer 150w i 4ohm. Tror forsterkeren er ikke helt glad i 2ohms belastning i bro.... den "ser" egentlig 1 ohms i brokobling (derfor blir den veldig varm) dessuten tror jeg at den vil "begrense" effekten ved så lav impedans. ellers ser instalsjonen din leker med all den blå belysning. :thumbup:

Lenke til kommentar
Da går jeg for en kanal til hver spole.

 

Har nå satt ny kontakt i basskassen slik at jeg kan koble en kanal til hver spole.

 

Resultatet ble 4 Ohm istedefor 2 Ohm. Forsterkeren bli nå knapt lunken mot tidliger som man nesten kunne steke egg på den :p

 

Takk for tips folkens! :D

 

-fubarweb-

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Men hvis du har en stereo forsterker, så vil spolene på subben få ulikt signal.

Ene spolen vil få høyre kanal signalet og andre spolen vil få venstre kanal signalet.

 

Det er vel ikke helt kurrant, med tanke på lydkvaliteten og subbens levetid?!?

 

Har samme problemet selv, med pioneer 3000w subben og Dynabel BF 2505.

 

Den kan ikke kobles i 2 Ohms brokobla, og 8 Ohm er den ikke kraftig nok, og sånn som du har tror jeg ikke er sunt for subben.

 

Det jeg tenker å gjøre er å koble den i 2 Ohm, også kjøpe en kraftig 1-2 Ohms motstand og bare sette i serie med subben, slik at forsterkeren er koblet til 3-4 Ohm.

 

Noen som vet noen annen bra måte å få subben koblet til 4 Ohm?!?

Lenke til kommentar

En kanal pr. spole spiller ingen trille. Det er svært lite musikk som har stereoinformasjon i de lavere frekvensene uansett.

 

Har du et basselement som ikke lar seg koble i 4 ohm (f.eks. to 4 ohm spoler), kan du simpelthen bare la være å koble til den ene spolen, eller finne et annet element. Motstander blir bare noe pjall, og uansett koster en motstand som er kraftig nok like mye (eller mer) enn et nytt element :)

Lenke til kommentar
En kanal pr. spole spiller ingen trille. Det er svært lite musikk som har stereoinformasjon i de lavere frekvensene uansett.

 

Har du et basselement som ikke lar seg koble i 4 ohm (f.eks. to 4 ohm spoler), kan du simpelthen bare la være å koble til den ene spolen, eller finne et annet element. Motstander blir bare noe pjall, og uansett koster en motstand som er kraftig nok like mye (eller mer) enn et nytt element :)

5805425[/snapback]

 

 

Sikker på at det er greit og bare ha en spole kobla til? Blitt fraråda det av mange....

 

Hva vil du si er best av å ha en spole på hver kanal, i forhold til å brokoble forsterkern til å drive bare 1 spole?

Lenke til kommentar
En kanal pr. spole spiller ingen trille. Det er svært lite musikk som har stereoinformasjon i de lavere frekvensene uansett.

 

Har du et basselement som ikke lar seg koble i 4 ohm (f.eks. to 4 ohm spoler), kan du simpelthen bare la være å koble til den ene spolen, eller finne et annet element. Motstander blir bare noe pjall, og uansett koster en motstand som er kraftig nok like mye (eller mer) enn et nytt element :)

5805425[/snapback]

 

 

Sikker på at det er greit og bare ha en spole kobla til? Blitt fraråda det av mange....

 

Hva vil du si er best av å ha en spole på hver kanal, i forhold til å brokoble forsterkern til å drive bare 1 spole?

5805511[/snapback]

 

som epifant påpeker så er det mest mono signal på subb område, men for å være på den sikre siden så bruker du en Yledd for å kjøre signalen fra feks left out på både venstre og høyre inngangen, også kobler du en spole på hver kanal. Beste løsning og....

 

hvor "ulik" signalen er på hver kanal er litt avhengi av kvaliteten på ampen faktisk. ellers aldri før vært noe problem og i "verste fall" er differansen mellom 2 kanaler er på +-0,5dB.... disponerer du en osciloskop så kan du justere diferansen hvis du kan justere hver kanal for seg... :whistle: skal du bruke bare et av kanalene så er det beste å "kortslutte" inngangen på kanalen som IKKE er i bruk ;)

Lenke til kommentar

http://www.pioneer.no/no/content/faq/produ...forsterker.html

 

Advarsel!

Bruk ikke et element med dobbel talespole (DVC) i stereo. Altså en spole på venstre og en spole på høyre kanal. Signalvariasjonene kan forårsake skade eller ødelegge bass og/eller forsterker.

 

Bruk heller aldri bare en av spolene i et DVC element. Et DVC element skal bare kobles i 2 eller 8 ohms konfigurasjon.

 

 

Eneste muligheten da er sånn med y-ledd ja... men er mange sanger som bassen veksler litt og sånn... så er litt kjipt det da...

Lenke til kommentar
Mener forresten å ha lest noe om å koble "et eller annet" på den andre spolen, for å endre visse parametre. Skal sende en pm til Low-Q på Hifisentralen og høre mer nøyaktig hva det var. Om ikke du kan svare meg på det?

5813046[/snapback]

 

et spole som beveger seg i et magnetisk felt vil jo alltid generere spenning... styrken på den spenneningen blir avhengi av frekvens/styrken ettersom hvor mye spolen beveger seg frem og tilbake over magnet felten, i verste tilfelle kan jo tenkes at spenningen blir så pass høyt at det vil "slå" gjennom isolasjon til spole tråden til den andre spolen og eventuelt skade utgangs transistorene.... for å ungå dette må den spolen som ikke er i bruk dempes/termineres (med et motstand) eventuelt kortslutes. Ellers kan du "tweeke" da en fast spenning over den ledige spolen kan gi litt "bevegelig motstand" til spolen som drives av forsterkeren.... ;)

Lenke til kommentar

Jepp, det var det! Fikk svar av Low-Q også:

 

hvis man kobler en motstand i parallell med den ene spolen kan man øke eller redusere dempingen, men ikke redusere den mer enn den som allerede ligger i elementet. Det man gjør er å gi elementet dynamisk demping, altså at høyere membranhastighet, som når man skrur opp volumet, dempes mer enn ved lav membranhastighet. Dette gir dynamisk komprimering, og er vel egentlig ikke en god måte å dempe et element på. Økt demping (Lavere motstand parallellt med denne spolen) gir lavere Q.

 

Dette med induksjon av strøm er nesten flaut at jeg ikke huska på. Hvor stor faren egentlig er, er jo en ting, men det skader aldri å være på den sikre siden :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Dette med induksjon av strøm er nesten flaut at jeg ikke huska på. Hvor stor faren egentlig er, er jo en ting, men det skader aldri å være på den sikre siden :)

5850250[/snapback]

 

vet ikke om det er mange som pleier å gjøre det men de som jeg har sett har ikke gjørt dette her i dBDrag: de slår av frontsett system eller andre forsterkere som ikke er tilkoblede bassene/subb, Dette medfører at disse menbranene vil risikere å bevege seg utenfor sin maximal slag lengde - med de skaddene som dette kan medføre over tid- men ved å ha ampene på så vil de bli hold igjen av forsterkeren de er tilkoblet til og enda bedre om inngangene ti disse kobles/kortsluttes til jord... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...