Gå til innhold

Kan tenke meg en billig laptop.


PC^2020

Anbefalte innlegg

Hmm, jeg syns det kunne vært greit å ha en laptop om dagen. Men den trenger ikke være verdens kraftigste, men må ha mulighet for oppgradering av minne, batteri, hdd og kanskje cpu.

 

Jeg kan sikkert bygge en sjøl men har ikke funnet noen steder der de selger laptoper billig, som man kan bygge selv. (netshop.no)

 

Så da kan man si at jeg er på jakt etter en meget billig grunnmodell uten cpu/ram etc.

 

Eller en annen billig laptop

 

NB: IKKE INTEL CELERON/AMD SEMPRON

 

(eller hva det var)

 

Max pris: la oss si 8000.

 

Jeg har ellers ikke så mange kriterier, av størrelse/batteritid osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NB: IKKE INTEL CELERON/AMD SEMPRON

 

(eller hva det var)

Hvorfor ikke? Både Celeron-M og Sempron er gode prosessorer. Ingen av dem er i nærheten av så dårlige som den Northwood-baserte Celeronen som ble brukt i mange bærbare var.

NB: IKKE INTEL CELERON/AMD SEMPRONMax pris: la oss si 8000.

Da er det bare XP-M igjen i din prisklasse. PSData har fortsatt en ålreit Asus til 7.5K.

Lenke til kommentar

Ok, jeg kan si hva jeg skal bruken til.

 

Skrive stæsj, sitte en god del på internett, spille litt. Også drive med avspilling av filmer/redigering og kanskje. Men trenger ikke dvd-brenner.

 

Jeg trenger ikke ha å noe os installert, fordi jeg kan legge det inn selv.

 

Når det er snakk om spill, så er det ikke noe så fryktelig grafikk krvende. Men det hadde vært morro om BF 1942 hadde fungert. Jeg kommer nok mest til å spille spill, som heroes 3, age of empires , rollercoaster 1, 2 og 3. osv.

 

Det må da kunne være mulig å bygge en med centrino 1.5, 512 ddr pc 2100, et nokså greit skjermkort, (GF 5200 eller.no). DVD rom m/cdbrenner. TV-UT. Tådløst net trenger jeg ikke å ha integrert, så lenge det ikke koster mere enn 500 ekstra for det da. :)

 

Så, ja hva mener dere, har jeg får store krav ift. penger?

 

Forresten, ja tester av celeron-m eller -d kunne jeg ha sett. Og pentium-m godtas.

Lenke til kommentar
Så, ja hva mener dere, har jeg får store krav ift. penger?

 

Forresten, ja tester av celeron-m eller -d kunne jeg ha sett. Og pentium-m godtas.

Egentlig, ja. Aller billigste maskinene får man ikke uten OS, og skal du spille mer enn bare litt trengs det et dedikert grafikkkort, og da kommer maskinen på mere enn 8K. Både Tomshardware og Anandtech har tester hvor Celeron-M er med. Den yter bare litt dårligere enn en Banias P-M på samme hastighet. Det største minuset i forhold til P-M er høyere strømforbruk. Celeron D finnes ikke i bærbare. Til det bruker den *alt* for mye strøm.

 

Du kan evt. ta en titt på den Asusen jeg nevnte. Skrev en minitest av den tidligere. Den er ikke like mye for pengene nå som 1557 har blitt såppass mye billigere. Om du øker budsjettet med noen tuselnapper så får du en Tundra/Netshop/Whitebox 1557 (Velg selger etter budsjett og servicekrav) som har det du vil ha og mere til, men til under åtte tusen finnes det rett og slett ikke noe som oppfyller kravene dine. Da er du over i territoret hvor integrert grafikk (håpløst til spill) og Celeron-M/Sempron (som er langt fra så dårlige som du later til å tro) dominerer.

 

Edit: Kom borti svarknappen

Endret av qwert
Lenke til kommentar

fint, nå har jeg googlet littegrann på div cpuer, lest litt på intel og sjekket priser.

 

Nå vil jo selv en pentium 3 450 mhz være et nytt univers for meg, på laptop egentlig. Så det kan nok hende at jeg kan gå for ei slik celeron allikvael :)

 

Ok, for å skremme dere litt, og dere vil nok skvette litt og le litt, men det er sant.

 

laptopen min (Toshiba Sattelite 220cs):

Pentium 1 133 mhz u/mmx (!)

32 MB EDO ram

1.4 GB hdd.

CD rom, 10X

diskettstasjon

USB, com, paralell, 2Xpcmia (1 av de fungerer som cardbus 16 eller.no)

IR

Yamaha lydkort, og høytalere med god lyd i

vekt: tung

Tastatur: veldig godt

Mus, knott midt i tastaturet

Batteri, som gjør a pcen kan stå på i ca 2 timer (!!)

Xircom creditcard 10mbit RJ45

 

Dere skvetter når dere leser dette. Og jeg klarer og bruke laptopen til å lese mail, skrive litt i open office, sitte på msn og irc. Men det går en smule trått.

Lenke til kommentar

Joa, jeg kan gjeeerne kjøpe meg en sony vaio og jeg. Men da må de passe mine kriterier. Og det er det ikke alle som gjør. :)

 

Har kikka litt ganske mange steder i dag, blant annet dell, sony, siemens, hp or so. Altså den som hp saken som ble nevnt før (i tråden), den er nok muligens brukbar.

 

 

 

 

EDIT

Trekker tilbake det jeg sa. Fant en sånn laptop hos compaq, som jeg satte sammen, og den kom visst på 679 dollar. ! (muligens ekskludert frakt og toll da..)

 

Men det er jo sånn ca rundt 4000 nkr. Og det er jo bra.

 

men da har jeg et spørsmål om

Intel Extreme Graphics

Noen som har erfaringer?

Endret av pc^2004
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...