Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Merkelig oppsett av ISP?


Anbefalte innlegg

Plages med høy forsinkelse (latency) og pakketap hos min nåværende ISP. Dette er en ganske stor aktør i markedet og tydeligvis er kvaliteten svært så varierende alt etter hvor i landet man bor.

Om dette skyldest økonomi/infrastruktur eller inkompetanse fra teknikerne er jo uvisst. Konstanterer bare at de faktisk ikke er i stand til å levere varene, men håper naturligvis på at ting skal ordne seg til slutt.

 

Om jeg releaser/renewer IP-adressen min kan jeg utrolig nok havne på optill 10 forskjellige subnett!

Får altså tildelt en IP-adresse innenfor følgende subnett:

62.16.128.0 /24

62.16.129.0 /24

62.16.130.0 /24

62.16.131.0 /24

62.16.132.0 /24

62.16.133.0 /24

62.16.135.0 /24

62.16.216.0 /24

62.16.217.0 /24

62.16.219.0 /24

Er jo vilkårlig i hvilket subnett jeg havner, men det er jo meget snodig at dette skal være mulig innenfor fysiske segment. Virker som om ISP-en har satt 10 IP-adresser på samme interface, og ergo mest sannsynlig kjører trafikken for 10 forskjellige logiske nettverk inne på samme fysiske segment?

 

Hvert subnett gir jo kun maks 254 gyldige IP-adresser. Nå har de altså muligheten til å kjøre 254x10 = 2540 noder på det fysiske segmentet jeg ligger. Er jo genialt av dem...de slipper jo å strekke nye kabler - på bekostning av kundenes responstid/båndbredde! :thumbdown:

 

Dette kan vel forklare hvorfor jeg har ping fra 15ms til over 400ms til gatewayen min? (Avhengig av tidspunkt) Kjører jeg kommandoen 'pathping' på gateway-adressen har jeg alltid 71% pakketap. Kjører jeg kun 'ping' mot samme adresse har jeg ikke pakketap, men som nevnt svært varierende forsinkelse på echo-reply'et.

 

Ligger naturligvis med konstant 'loss' når jeg f.eks spiller cs. Gøy!

 

Noen nettverkskyndige som har en kommentar eller et synspunkt på overnevnte? :) Har aldri opplevd maken selv og problemet har vært gjeldende i minst 3 uker nå uten at teknikerne til ISP-en gjør noe med saken til tross for mine e-poster, telefoner osv.

 

Tydeligvis satser denne ISP-en på den lykkelige, uvitende kundegruppen. Andre som har erfart noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres ut som en grei måte å minske broadcast trafikk på, ved å lage seg flere små nett enn å ha et stort et.

Ja, det å lage seg små nett minsker broadcast trafikken. Problemet er at det ser ut til at alle de små nettene er i samme "broadcast domain", da vil det bli veldig mye unødvendig trafikk mellom nettene.

 

Alle arp forespørslene blir sendt til alle nett/hoster så lenge de er satt opp på samme interface på router og ikke er skilt på VLAN/subinterfaces hos ISP.

 

Hvert subnett gir jo kun maks 254 gyldige IP-adresser. Nå har de altså muligheten til å kjøre 254x10 = 2540 noder på det fysiske segmentet jeg ligger. Er jo genialt av dem...de slipper jo å strekke nye kabler - på bekostning av kundenes responstid/båndbredde!

De trenger ikke strekke nye kabler, slikt kan enkelt settes opp ved hjelp av VLAN.

 

Det som kunne vært interessant var å fått kjørt en pakkesniffer/Ethereal for å se om du får arp forespørsler fra de andre nettene....

Lenke til kommentar

Har Internett over kabel. Dette baserer seg vel på multiaksess (ethernet-csma/cd)?

 

En lag2-broadcast vil som dakri sier bli sett av alle nodene såfremst da ikke min ISP benytter dynamisk VLAN. Det vanlige med slike dynamiske VLAN er vel å basere vlan-medlemskapet på MAC-adresse?

Er jo helt vilkårlig hvilken IP-subnett jeg havner på, så jeg tviler på at de kjører dette. En pakkesniffer vil jo kunne gi svar på dette ja. Mye mulig jeg tester :)

 

Uansett må jo framene 'vandre' på kabelen uavhengig vlan-medlemskap eller ei. Ruteren(e) må jo dessuten faktisk rute pakkene, og dessverre for meg er disse tydeligvis overbelastet.

 

Får faktisk opp påloggings-vindu om jeg kjører telnet mot de nevnte gatewayene mine. De har ergo ikke stengt for dette og folk kan i teorien brute-force ruteren....la meg se....Username: admin Password: slippmeginn!....... :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...