pebbe Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 Hei! En jeg kjenner skal installere operativsystemet (windows) på nytt i sin gamle Compaq. Problemet er at maskinen starter automatisk opp ifra harddisken og vi har prøvd mange forskjellige taster og kombinasjoner som er vanlige for å komme inn i bios, uten å lykkes. Vi må jo prøve å få den til å første sjekke cd-rom (boot device). Maskinen kjører nå Xp hvor prøvetiden er gått ut. Noen som vet hva man skal trykke på? Takker for hjelp på forhånd!
ace_ventuora Skrevet 9. november 2004 Skrevet 9. november 2004 (endret) Delete? Endret 9. november 2004 av ace_ventuora
pebbe Skrevet 9. november 2004 Forfatter Skrevet 9. november 2004 (endret) Prøvd delete, samtlige f-taster og det meste annet. Kan være noe vi har oversett, eller compaq i det hele tatt ikke vil at vi skal i bios. Endring: Ser ut som jeg finner noe på nettet nå, enten kan F-10 brukes, viss ikke må en laste ned ett program fra nettet for å komme inn ved hjelp av F-10. Endret 9. november 2004 av pebbe
sofTest Skrevet 10. november 2004 Skrevet 10. november 2004 F10 er nok det vanligste ja. Du trykker dette når det blinker en firkant i et av hjørnene på skjermen. Men de gamle Compaq'ene jeg har vært borti, så er det ikke mulig å endre bootdevice/-rekkefølge. Derimot har Setup/BIOS et eget valg for installering av OS. En annen ting du muligens må være oppmerksom på, et at mange eldre Compaq'er bruker et eget Setup-program som ligger på en egen partisjon på harddisken. Om denne partisjonen er slettet, må du bruke egne Setup-disketter for Setup, eller bruke de samme diskettene for å gjennopprette Setup-partisjonen. Kommer du ikke inn i BIOS/Setup, så er muligens dette grunnen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå