Gå til innhold

Hvordan klargjøre til opptak? HASTER


Anbefalte innlegg

Jeg skal snart begynne å spille inn en film på skola nå. Men først skal jeg på location og sjekke hvordan alt tar seg ut på film med lysutstyr og alt sånn. Så jeg har lånt med meg et av kameraene fra skolen med meg hjem, Sony DSR-PD150P.

 

Læreren min sa at før jeg begynte på en ny tape så måtte jeg fikse ett eller annet slik at det ikke ble hopp i tidtakningen eller noe sånt. Måtte visst fikse noe med tidslinjen og så sette den på rec en gang igjennom tapen først. Men jeg er ikke sikker på hvordan dette gjøres. Kan dere hjelpe meg? Haster ganske mye. Skal få gjort dette i løpet av et par timer nå. Setter stor pris på hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det dreier seg rett og slett om å ta opp en gang på hele kassetten sammenhengende før du tar opp pånytt med film.

 

Sett kamera på filming med linsedekselet på og ta opp på hele kassetten. Spol tilbake og begynn filmingen. Kos deg.

 

Grunnen til dette er at hvis du starter og stopper filmingen vil telleverket nullstille seg hver gang. Mange redigeringsprogrammer fikser ikke det. Men hvis du tar opp på hele kassetten en gang sammenhengende først vil telleverket gå fra 0 til 60 min kontinuerlig....som redigeringsprogrammet kan forstå.

 

Lykke til med prosjektet.

Lenke til kommentar

Yo!

Det er ikke nødvendig å stripe tapen på PD-150. Kameraet fikser fint å hekte tidskoden på fra tidligere opptak. Husk bare på å kjøre tapen litt tilbake hvis du har tatt den ut av kamerate og at menyen for TC sier recrun og regen.

 

Enkelte redigeringsprogrammer klarer brudd i tidskoden(Avid) ,men det skaper ofte masse trøbbel ved redigitalisering etc.

Endret av Spinner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...