Gå til innhold

Den DD12V-D4 og støy


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv og monter pumpa på en 1 mm tynn gummimatte. Matta fester du på 4 bein i hvert hjørne slik at gummi matta ikke er i kontakt kabinettet. da eliminerer du all støy.

 

Skal du ha stillegående vannkjøling burde du kjøpe Swiftec MCP600. Den har faktisk 3.4m løftehøyde mot DD12v-D4 sine 3,1 slik at den faktisk kyter bedre om en har mange blokker koblet i serie. + at denne er så og si helt lydløs. Eller så er jo Eheim 1048 bra pumpe men den yter ikke noe særlig i et system med 2 eller flere blokker. Du kan også prøve å finne en Iwaki MD15 pumpe på nettet, Sistnevnte er kongen men koster 2 laken ny, men finner du en brukt så ikke vær redd, 15år gammel Iwaki er 5x bedre enn noe annet allikevel.

 

legger ved et pumpediagram jeg har laget, så ser du ytelsen til de forskjellige pumpene:

 

Pumpe_anleggsdiagram.jpg

Endret av Bofur
Lenke til kommentar
Prøv og monter pumpa på en 1 mm tynn gummimatte. Matta fester du på 4 bein i hvert hjørne slik at gummi matta ikke er i kontakt kabinettet. da eliminerer du all støy.

 

Det følger en gummimatte med pumpa. Hva mener du med 4 bein, hvilket material.. og hvordan skal jeg feste dem?

Lenke til kommentar
Prøv og monter pumpa på en 1 mm tynn gummimatte. Matta fester du på 4 bein i hvert hjørne slik at gummi matta ikke er i kontakt kabinettet. da eliminerer du all støy.

 

Det følger en gummimatte med pumpa. Hva mener du med 4 bein, hvilket material.. og hvordan skal jeg feste dem?

Slik at gummimatta står på fire søyler ca 10mm over bunn på kabinettet. Samme prinsipp som om du spenner opp en presenning, like over bakken. På denne måten vil du eliminere vibrasjoner i fra pumpa totalt.

Lenke til kommentar
De 4 søylene kan være lagt av samme hva, f.eks tre-klosser?

for eks. disse AC41021.jpg

 

Eller en M4 skrue med to muttere i toppen som du fester i mattens hjørner

 

Har ikke noe hjemmeside eller så skulle jeg ha tegnet det på cad og lagt ut bilde. Vanskelig å forklare uten noe skisse/bilde.

Lenke til kommentar
Beklager at jeg ikke er helt sikker enda.. det er vel de støydempende skruene til eheim pumper, stemmer ikke det? Selges på microplex.no

 

Og en ting til, mener du at jeg skal båre hull i kabinettet og feste dem?

Epp :) , Bore hull og skru noen skruer eller de som er vist på bildet står opp fra bund av tårnet. Så lager du fire små hull i hvert hjørne av matta som du trer på skruene eller noe tilsvarende.

Endret av Bofur
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...