Brandaran Skrevet 29. oktober 2004 Skrevet 29. oktober 2004 Finnes det noen sånne loops som :loop goto loop ??? og hvordan får jeg til vis arne er i texten så quiter programmet`?
aadnk Skrevet 29. oktober 2004 Skrevet 29. oktober 2004 Det finnes forskjellige typer løkker som kan brukes til å kjøre en kode flere ganger. En av disse kalles Do-loop, og muliggjør kjøring av kode i uendelighet: Do ' Kode her Loop Man kan også begrense antall kjøringer av koden: Dim Tell As Long Do Until Tell >= 10 Tell = Tell + 1 ' Denne koden kjøres 10 ganger Loop En annen løkke som kan brukes er en For-loop, som man fortrinnsvis bør benytte i tilfeller hvor man skal begrense antall kjøringer: Dim Tell As Long For Tell = 1 To 10 ' Denne koden kjøres 10 ganger Next Man kan også bruke GoTo, men dette er noe man konsekvent bør unngå ettersom det forverrer oversikteligheten, samt at det ikke støttes i senere versjoner av VB. Uansett, her er et eksempel: Dim Tell As Long TheBeginning: ' Labelen kan navngis til hva som helst ' Kode her Tell = Tell + 1 If Tell < 10 Then ' Fjern IF hvis du heller ønsker å kjøre koden uendelig GoTo TheBeginning End If For å finne ut om en tekstboks inneholder strengen "arne", og deretter avslutte programmet, kan man bruke følgende kode: ' Tekstboksen heter i dette tilfellet txtText If txtText.Text = "arne" Then Unload Me ' Eventuelt End End If Hvis du ønsker at programmet skal avslutte likegyldig om man bruker små eller store bokstaver, kan følgende kode brukes: If LCase(txtText.Text) = LCase("arne") Then Unload Me ' Eventuelt End End If Eller ved å sette denne linjen helt i toppen av koden: Option Compare Text
Brandaran Skrevet 29. oktober 2004 Forfatter Skrevet 29. oktober 2004 takk akuratt det jeg trenge men det arne greiene er ikke det sånn if Text = arne hva om text er jeg er arne?? har lyst på sånn vis arne er i texten så quiter programet
aadnk Skrevet 29. oktober 2004 Skrevet 29. oktober 2004 I så fall bruker du følgende kode: If InStr(1, txtText.Text, "arne", vbTextCompare) <> 0 Then Unload Me ' Eventuelt End End If
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå