Gå til innhold

Problem med RAID 5 på ASUS K8N-E Deluxe


guge

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å sette opp en maskin med en 36GiB raptor som system disk og 3 x 250GiB SATA disker som lagringsdisk med RAID 5.

 

Dette er koblet på et ASUS K8N-E Deluxe som har en Silicon Image SATA RAID kontroller. (Det er kun 250GB'ene som er koblet til RAID-kontrolleren.)

 

For å kjøre RAID-5 må software installeres i Windows XP. Denne ser ut til å være basert på JAVA. Når jeg prøvde å opprette array'et fikk jeg en feilmelding om at den var ute av stand til å prosessere forespørselen. Jeg prøvde forskjellige instillinger, uten hell. Til slutt rebootet maskinen - uten blåskjerm - som om jeg hadde trykket reset-knappen.

 

Denne Silicon Image softwaren la seg inn i oppstartsmappen, og restarter maskinen, som beskrevet over. Ting er ok i safe mode - oppstartsmappen ignoreres.

 

Mitt spørsmål til norges beste forum er:

Er det noen av dere som har klart å få RAID 5 til å fungere med ASUS K8N-E Deluxe på Windows XP Home Edition?

Endret av guge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøvd ny BIOS til raid kontroller/hovedkort?, nye drivere? oppdatert WinXP?

kan jo også prøve om det går med WinXP pro, bare for å se om det hjelper?

 

Er dette en ny ren installasjon av WinXP forresten?

 

*jeg bare brainstormer litt*

håper noe av dette hjelper

Nei, det er mye som er uprøvd, og som jeg kommer til å prøve. Jeg fikk varene i går kveld og satte opp WinXPH, og ville bygge RAID'et og starte nedlasting av SP2 før jeg ga meg i natt.

 

Derfor er det en veldig ren ny XP.

 

Skal laste ned nye bios'er og drivere, men ville bare høre om noen faktisk har fått til dette.

 

Kommer ikke til å bruke WinXP Pro, tror det er fåfengt. Hadde jeg kjørt Win 2000 Server kunne jeg satt opp RAID 5 v.h.a. OS'et.

 

Mitt førsteinntrykk er at dette suger - håper jeg tar feil! :no:

Lenke til kommentar
Har ikke Raid-kontrolleren egen BIOS (slik at du kan trykke en eller annen tastekombinasjon under oppstart og komme inn i en eller annen konfigurasjonsmeny...?)

 

Tipper du må sette opp Raid´et her, og ikke gjennom noe software som kjører i Windows...

 

Wintel

Nesten riktig. Trykker man F4 kommer man inn i Silicon Image bios'en (hvis den er skrudd på). Man kan bare bygge RAID 0, 1, 0+1 her. RAID 5 må bygges med medfølgende software i OS'et.

 

En artig opplysning fra manualen: For RAID 5 anbefales minst 1 GB RAM og minst 3 GHz prosessor!

 

Det står ingenting om hvem som lager 3 GHz prosessorer for socket 754. :!:

Tipper dette er skrevet for et socket 478 kort og så tatt med i K8N-E Deluxe manualen uten revisjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...