Gå til innhold

Sony DSC-T1 eller W1


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse to kameraer kan egentlig ikke sammenlignes, da der er mange store forskelle på dem, samt at de vel er til to forskellige "typer" fotograf.

T1 er et meget lille kamera, der tager udmærkede billleder, mens W1 er lidt større, men til gengæld tager væsentligt bedre billeder. Se tests af begge kameraer her på siden, eller på andre test-sider på nettet, ex:

 

www.megapixel.net

www.dcresource.com

Lenke til kommentar

Hvis du vil vite forskjeller i spesifikasjoner, så er alle disse kameraene det er snakke om oppført i produktguiden. Der kan du selv lese deg til de største forskjellene. Ettersom jeg har forstått er p100 og w1 to relativt like kameraer foruten uteseende. T1 har jeg ikke lest noe om.

 

~Jostein

Lenke til kommentar

Jeg er ikke interessert i Sony p100! Ser dere ikke det i emnetitellen?

Jeg vil gjerne ha stor skjerm (ikke det at jeg ser dårlig men), tenkte jeg skulle prøve det, og så vidt jeg har forstått har p100 bare 1,8" skjerm, mens t1 og w1 har 2,5 - er ikke dette riktig?

 

Så det jeg lurer på er; hvilken av de 2 bør jeg velge (med tanke på pris/funksjoner)?

Det som er viktig for meg er at kameraet har 2,5" skjerm, 5mpix, 3x opt. zoom, og AV-out utgang så jeg kan koble kameraet rett til TV!

 

Noen som har en formening?

 

 

 

EDIT: Har lest de testene, men ble ikke så veldig mye klokere på akkurat hva som er foskjellen på kameraene!

Endret av håvard87
Lenke til kommentar

Jo de har begge 2,5" skærm.

Begge kameraer lever op til de "krav" du stiller, men W1 er et bedre kamera end T1. W1 har ligeledes flere manuelle funktioner end T1.

 

Og prøv så venligst at tage de forslag der kommer her i forummet seriøst! Det er vel derfor du spørger her...? Grunden til at jeg foreslog P100 var at det er et bedre kamera, og at det størrelsesmæssigt befinder sig mellem W1 og T1.

 

Men hvis du udelukkende stiller krav om at kameraet skal have 2,5" skærm, 5 mpx, 3X optisk zoom og AV-udgang så vælg det DU helst vil have...

Lenke til kommentar

Om det er skjermen som teller for deg, så bør du velge T1. Da den har klart skarpere skjerm enn W1 (flere piksler). Vil også tilføye at P100 etter min har bedre skjerm enn W1, da den også har flere piksler.

 

Men om du velger kamera pga skjermen, så vet jeg ikke helt hva jeg vil si...men kan liste opp noen andre fordeler og ulemper med kameraene.

 

DSC-W1:

 

Fordeler:

- Best billedkvalitet av de to

- Klart bedre batterikapasitet

- Flere manuelle funksjoner

Ulemper

- Stort

- Dårlig skjerm

- Ikke like raskt som T1

 

DSC-T1

 

Fordeler:

- Veldig lite og kompakt

- God skjerm

- Raskt

Ulemper:

- Billedkvaliteten svikter pga liten optikk

- lav batterikapasitet

 

Så, konklusjonen er at om du bryr deg noe som helst billedkvalitet, så velger du W1. Om du vil ha et "se hvor kult kamera jeg har"-kamera, så velger du T1.

 

Uansett, om du ikke klarer å se forskjellene på kameraene ved å lese testene her, så bør du lese de på nytt. Da det står rimelig greit forklart, og er mange eksempelbilder som du kan sammenligne.

Lenke til kommentar
Om det er skjermen som teller for deg, så bør du velge T1. Da den har klart skarpere skjerm enn W1 (flere piksler). Vil også tilføye at P100 etter min har bedre skjerm enn W1, da den også har flere piksler.

 

Men om du velger kamera pga skjermen, så vet jeg ikke helt hva jeg vil si...men kan liste opp noen andre fordeler og ulemper med kameraene.

 

DSC-W1:

 

Fordeler:

- Best billedkvalitet av de to

- Klart bedre batterikapasitet

- Flere manuelle funksjoner

Ulemper

- Stort

- Dårlig skjerm

- Ikke like raskt som T1

 

DSC-T1

 

Fordeler:

- Veldig lite og kompakt

- God skjerm

- Raskt

Ulemper:

- Billedkvaliteten svikter pga liten optikk

- lav batterikapasitet

 

Så, konklusjonen er at om du bryr deg noe som helst billedkvalitet, så velger du W1. Om du vil ha et "se hvor kult kamera jeg har"-kamera, så velger du T1.

 

Uansett, om du ikke klarer å se forskjellene på kameraene ved å lese testene her, så bør du lese de på nytt. Da det står rimelig greit forklart, og er mange eksempelbilder som du kan sammenligne.

Ok, takk for svaret!

 

Forresten; hvor har du lest at skjermen på t1 har høyere oppløsning enn den på w1 - er klar over at fargedybden på t1 er bedre, men viste ikke noe om oppløsningen!

 

Eller tar jeg feil nå? Er det kanskje punkantallet som er større på t1 enn på w1!

Ja ja, uansett, noen som kan hjelpe meg her? Hvor høy oppløsning har de nevnte kameraene og hvordan er fargedybden?

 

EDIT: Har regnet litt nå, og funnet ut at: Sony DSC-W1 har en oppløsning i displayet på 305x405 punkter, Sony DSC-T1 har en oppløsning på 399x530 punkter. Kan dette stemme tro? Men så var det fargedybden da, noen som vet den?

Endret av håvard87
Lenke til kommentar

W1 har absolutt ikke dårlig skjerm. Ta en tur i fotoforretningen og prøv. Den er mer enn god nok.

P100 og W1 er ifølge bladet Lyd og Bilde samme kamera (innmat), men W1 har stor skjerm og kan bruke alkaliske AA (penligt-batterier) som du får kjøpt stort sett over hele verden. Du slipper å lade batterier på reiser.

Lenke til kommentar

W1 gir skarpere bilder enn T1 pga objektivkonstruksjonen.

T1 har jo som du vet en innebygd vertikalstilt objektivløsning hvor linseelementene er plassert "nedover" i kamera.

Dette går utover bildekvaliteten og den er veldig godt synlig hvis du legger to testbilder ved siden av hverandre fra de respektive modellene.

 

MEN, T1 er mindre, lekrere og vil sikkert også holde seg bedre i pris. Er jo også dyrere i innkjøp. Isolert sett er bildekvaliteten på T1 god med tanke på kontrast og farger, men med en gang du sammenlikner med f.eks. IXUS 500 eller W1 så er det store forskjeller. Først og fremst på skarphet. Den klart beste av disse er IXUS. Sonys kamera sliter med detaljer i lyse deler av bildet.

 

På ren bildekvalitet er det lite som matcher IXUS-serien i dette segmentet (pek og knips). Hva med å ta en titt på den nye og lekre IXUS 40? Den er helt knall etter min mening og har en stil som kan minne litt om T1/T3.

Lenke til kommentar
W1 gir skarpere bilder enn T1 pga objektivkonstruksjonen.

T1 har jo som du vet en innebygd vertikalstilt objektivløsning hvor linseelementene er plassert "nedover" i kamera.

Dette går utover bildekvaliteten og den er veldig godt synlig hvis du legger to testbilder ved siden av hverandre fra de respektive modellene.

 

MEN, T1 er mindre, lekrere og vil sikkert også holde seg bedre i pris. Er jo også dyrere i innkjøp. Isolert sett er bildekvaliteten på T1 god med tanke på kontrast og farger, men med en gang du sammenlikner med f.eks. IXUS 500 eller W1 så er det store forskjeller. Først og fremst på skarphet. Den klart beste av disse er IXUS. Sonys kamera sliter med detaljer i lyse deler av bildet.

 

På ren bildekvalitet er det lite som matcher IXUS-serien i dette segmentet (pek og knips). Hva med å ta en titt på den nye og lekre IXUS 40? Den er helt knall etter min mening og har en stil som kan minne litt om T1/T3.

Ixus 40?

Nei! Det kameraet hadde bare 3,87mpix, 2" skjerm og filming i avi-format!

Hvis du leser litt lenger opp i forumet vil du se hva jeg vil ha!

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden er 5mpix viktig? Bildene blir jo bare hakket størret, og får faktisk som oftest _dårligere kvalitet_ enn med 4mpix.

 

IXUS 40 har heller ingen problemer med å kobles til tv.

 

 

Anyway, jeg synes du bør prøve å skrive litt mer høflige innlegg, vi prøver tross alt å hjelpe deg :)

 

 

EDIT: Et spørsmål forresten...betyr ikke billedkvalitet noe som helst?

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

håvard87, det virker som om det eneste der er vigtigt for dig er at kameraet har 5 mpx opløsning og en 2,5" skærm... men ret mig hvis jeg tager fejl?

I så fald har brugerne her i forummet givet dig nogle gode og veldig brugbare råd i forbindelse med dit valg mellem Sony T1 og W1, og så er det jo bare at vælge ud fra det.

Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden er 5mpix viktig? Bildene blir jo bare hakket størret, og får faktisk som oftest _dårligere kvalitet_ enn med 4mpix.

 

IXUS 40 har heller ingen problemer med å kobles til tv.

 

 

Anyway, jeg synes du bør prøve å skrive litt mer høflige innlegg, vi prøver tross alt å hjelpe deg  :)

 

 

EDIT: Et spørsmål forresten...betyr ikke billedkvalitet noe som helst?

Ja, må unnskylde meg der! Synes bare det er så sinnsykt irriterende når folk foreslår andre ting enn det jeg faktisk SKAL HA!

 

Og det med 5mpix, er ikke så viktig!

Men jeg synes derimot at skjermen er viktig. Tror jeg går for W1 til tross for dette p.g.a bedre pris enn T1. Dere mener jo også etter det jeg har forstått at W1 tar bedre bilder enn T1, så da er det jo ingen tvil!

 

Bildekvaliteten betyr ikke så veldig mye - siden forskjellene er såpass små på disse kameraene!

 

Takk, for all hjelp! :D

Endret av håvard87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...