Gå til innhold

NY PC: Litt usikker på valg av komponenter.


Anbefalte innlegg

Heisann, er det noen som har lyst til å bruke noe av sin dyrbare tid til å se litt på dette oppsettet?

 

Jeg har planer om å kjøpe meg en ny pc, og dette et utkast til et oppsett som jeg selv har kommet frem til (kabinett, skjerm, harddisk(Seagate Barracuda 7200.7), etc. har jeg fra før av):

 

AMD Athlon 64 3000+

1450,-

Corsair Value Select PC3200 512MB

695,-

MSI K8N NEO2 Platinum

1199,-

Sapphire Radeon 9800 PRO Ultimate Edition 128 MB

2199,-

Zalman CNPS7000B-Cu

415,-

-------------------------------------------------------------

Sum 5958,-

-------------------------------------------------------------

-------------------------------------------------------------

 

Jeg var litt usikker på om jeg skulle velge K8N Neo eller Neo2, men jeg valgte Neo2 fordi jeg har sett at flere velger dette (litt useriøst grunnlag, det skal jeg være enig i). [et lite spørsmål ute av kontekts: Neo2 har aktiv kjøling på northbridge. Hvis denne bråker fælt, er det da mulig å sette på passiv kjøling?].

 

Det jeg først og fremst er usikker på er hvilken type RAM jeg skal velge. Jeg tror 512MB skal være nok (går muligens opp til 1024), men det finnes jo 70 millioner ulike typer så jeg går meg vill hver gang jeg prøver å finne noe :-).

 

Det andre jeg er veldig usikker på er skjermkortet. Jeg skal bruke PC'en til litt spilling, men da mest bilspill (som f.eks NFS Underground, Colin Mcrae), strategi (WarCraft3, HomeWorld 2 etc.) og adventure (Myst). Disse spillene har jeg lyst til å spille, hvis mulig, i min skjerms "native" oppløsning, dvs. 1280x1024 pix. Jeg vet egentlig ikke hvor godt skjermkort jeg trenger for dette her, men hvis det er noen som vil komme med forslag så er veldig glad for det (jeg har sett flere anbefalinger om å kjøpe et 6800 LE eller et X800 SE fordi dette er mer fremtidsrettet...er dette et smart valg?).

 

Jeg har ikke satt opp noe bestemt ramme for pris, men tanken min er at det ikke er noe vits for meg å bruke mer penger en nødvendig. Den kan godt være litt fremtidsrettet mhp. kommende strategispill/bilspill (bla. NFS Underground 2 :love:), men for min egen del er det ikke så viktig at jeg ikke kan kjøre Doom3/HL2 med superduper-1337-O-Matic-grafikk.

 

Alle forslag mottas med stor takk! Veldig gode forslag mottas med en stor (digital) klem!

 

Mvh.

Erlend

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er ikke K8N Neo2 socket 939? I så fall må du ha en socket 939-prosessor.

Vanlig Neo er vel socket 754, tror du må velge det til den prosessoren du har nevnt. (rett meg hvis jeg tar feil, dette er min første post på hw-forumet :blush:)

:yes:

 

Stemmer bra det!!!

 

Gå for Neo Platinum, da dette er et Socket 754 HK

 

-z00l-

Lenke til kommentar
Er ikke K8N Neo2 socket 939? I så fall må du ha en socket 939-prosessor.

Vanlig Neo er vel socket 754, tror du må velge det til den prosessoren du har nevnt. (rett meg hvis jeg tar feil, dette er min første post på hw-forumet  :blush:)

:yes:

 

Stemmer bra det!!!

 

Gå for Neo Platinum, da dette er et Socket 754 HK

 

-z00l-

Jeezz, tusen takk for at dere rettet på meg. Hadde gått på en skikkelig blemme der ja... :blush:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...