Gå til innhold

Trenger arvtager til aldrende Digital Ixus


Anbefalte innlegg

Ja da mener jeg det er på tide å pensjonere mitt aldrende Digital Ixus (den første digitale Ixusen som kom på markedet). At jeg også skal en liten tur til USA på jobb/frihelg aksellererer også behovet litt ;) Og nå satser jeg på noen tips, kanskje det er noen kameraer jeg ikke har fått med meg/vet om som kan være aktuelle.. og her kommer dere inn..

 

Siden turen er snart, så vil jeg ta en avgjørelse i løpet av morgendagen for å være sikker på at jeg får kameraet i tide.

 

Krav:

* ikke være fysisk større enn min gamle Ixus (mindre avvik kan jeg leve med)

* Minst 4MP (3.2 kan kanskje godkjennes om det er et spess bra kamera)

* Kunne ta opp video, helst 24-30fps, men det er vel 15fps som er vanlig?

* God bildekvallitet

 

Jeg har foreløpig funnet fram til Casio Exilim EX-Z50/Z55 og Pentax Optio S5i, eventuelt Canon Ixus 430/500.

Her er de sammenlignet: http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...n_s500&show=all

 

Forslag mottas med takk

Endret av Joffer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk også IXUS 40 eller 30, som heter SD300 og SD200 i USA. Fikk et 40 for to dager siden. Det er veldig lite, raskt, bra skjerm. Ikke like bra bilder som IXUS 400/430 eller 500 pga den mindre størrelsen (objektiv og brikke er mindre). Litt færre muligheter for manuelle instillinger. Tatt i betraktning størrelsen, (i forhold til mitt 20D), så synes jeg det tar bra bilder. Hvis jeg ikke hadde hatt speilrefleks i tillegg ville jeg gått for IXUS 430 i dag, men som et ekstra ultraportabelt lommekamera er det perfekt.

Lenke til kommentar
Sjekk også IXUS 40 eller 30, som heter SD300 og SD200 i USA. Fikk et 40 for to dager siden. Det er veldig lite, raskt, bra skjerm. Ikke like bra bilder som IXUS 400/430 eller 500 pga den mindre størrelsen (objektiv og brikke er mindre).

Har du direkte sammenlignet bildekvaliteten mellom Ixus 40 og 500?

Jeg har et Ixus 500 nå, men har fått veldig lyst på Ixus 40 pga mindre størrelse, større skjerm og at det er raskere. Men jeg har ikke lyst til å gi avkall på bildekvalitet heller... :hmm:

Lenke til kommentar

Nei, jeg har ikke noe foto for direkte sammenligning. Men foreldrene mine har et IXUS 400 som jeg synes tar bilder av meget god kvalitet. Mitt inntrykk etter noen få bilder med IXUS 40 er at det har noe mer ISO støy, samt at det er litt soft i hjørnene på vid vinkel. Men jeg synes ikke det er noe stort problem. Bildene ser bra ut når de fyller 17 tommer skjermen. Det er først ved zoom til 100% at jeg synes det blir forstyrrende. Men her snakker vi jo om et kompaktkamera som brukes til snapshots, så ved utskrift i 15x10cm eller vanlig visning på skjermen så gir det etter min mening absolutt bra bilder, og størrelsen på kameraet er veldig hendig. I flere tilfeller vil det helt sikkert være overlegent min 20D, nemlig de gangene jeg ikke har med 1.5 kg med kamera over skuldra. Men som sagt, hvis jeg skulle hatt kun ett kamera ville jeg gått for 430 eller 500, eventuelt ventet til disse modellene kom med DIGIC II prosessor som virkelig gjør det raskere i bruk.

Lenke til kommentar

Ville ikke gått for Casio eller Pentax kameraet du nevner. På grunn av at linsen er mindre, blir bildene også noe mindre skarpere enn på Ixus kameraene. Men er enig med Alastor... se litt på Panasonic Lumix FX7... makan til sexy kamera har jeg ikke sett før. Stor skjerm (markedets største?), optisk(!) bildestabilisator, Leica optikk, meget kjapt til å ta bilder. lite, fås i flere farger (bronse, sølv, blå ihvertfall). Eneste minuset er at det mangler optisk søker. Ellers kan du jo se på de nye Ixus kameraene (Ixus 40), men mulig den optiske kvaliteten lider litt ettersom optikken er blitt mindre enn på f.eks Ixus 500.

 

Vil du beholde maks kvalitet, og ha optisk søker, er kanskje Ixus 500 ett av de beste valgene, men vil nok heller anbefale Nikon Coolpix 4200 eller 5200... de har ED glass i linsen, veldig bra bildekvalitet, raskt til å ta bilder... men ikke så sexy som Panasonic Lumix FX7... ikke like stor skjerm, og ikke optisk bildestabilisator.

Lenke til kommentar

PSData har ikke fått inn Ixus 40 enda.

 

Det ble faktisk et Exilim EX-Z55, tok det på hjemmepc ordning.. MEN etter å ha lekt med det i helga så har jeg bestemt meg for å returnere det.. makan til dårlig bilder.. dvs støy/uskarpe.. Siden jeg haster så må det bli et kamera de har på lager.. ser ut som at det blir en Ixus 500.. det finner jeg ut av i morgen.. (nå kan jeg si heldigvis så ble usa turen utsatt et par dager.... rekker å skaffe nytt kamera)

Lenke til kommentar
Nå får jeg endelig muligheten til å si :

 

"Hva var det jeg (vi) sa?"

 

:!:

Hehe.. ja det har du/dere den fulle rett til og jeg tok en beregnet gambling.. falt for designet og skjermen bl.a... men at bildene skulle bli så dårlige som de var er utrolig.. så utrolig at jeg tror jeg kanskje fikk et mandagseksemplar. Visste vel egentlig om bildekvaliteten på Z55 fra før av etter å ha lest dpreview mm..

 

Bytta som sagt til en Canon Digital Ixus 500 rett før jeg reiste til USA. Nå er jeg hjemme og håper at bildene er bedre enn Z55.. har jo ikke fått testet det mens jeg var på tur... *snart downloade bildene til PCen*

Endret av Joffer
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...