Gå til innhold

Lage støysvak desktop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

  • Kjøp et ferdig støydempet kabinett, NoiseControl har et godt rykt på seg
  • Støysvak PSU, t.d. NorthQ eller SilenX
  • Bruk en eller annen form for demping, enten gummi klosser eller strikk t.d. Sunbeam Harddisk Silencer
  • Støysvake vifter event. kraftigere vifter i kombinasjon med viftestyring. Døme på stillegående vifter er Papst og Silenx
  • Det kan også være en fordel og sette ned hastighet på cd/dvd-rom (for ikke å glemme spinn down tiden).
  • Gode kjøeribber er et must, som t.d. MIST CPU-kjøler, Megatower

En bør også unngå det aller nyeste/råeste på markedet siden disse komponentene produserer mye varme. CPUer beregnet for bærbare produserer lite varme og kan være en fordel.

 

Håper dette hjelper deg litt på vei :thumbup:;)

Endret av am3k
Lenke til kommentar

For god info om støysvake produkter, kikk innom Silent PC Review. Her vil du finne anbefalte produkter samt måter å støydempe på (inkl. HD oppheng).

 

For min egen del skal jeg snart til å bygge min egen støysvake pc, og har satt opp et foreløpig oppsett, kikk her. Det eneste jeg ikke har bestemt meg for enda er hvilket kabinett jeg skal ta...jeg er ikke interessert i å ha mer enn 2 HD og 1 DVD brenner, men ønsker alikevel bra gjennomlufting...hm.....

 

Samsung sin Spinpoint serie harddisker er uovertrufne m.h.t. lite støy og hvis du samtidig setter i et vifteløst skjermkort og en støysvak PSU er du på god vei. Samsung sin SP er bruker også bare 8,5W så da blir det jo mindre varmeutvikling fra den kanten...

 

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Støydempede kabinetter har jeg erfaring med og det blir på en måte å angripe problemet i feil ende.

 

Bruk av støysvake vifter og psu (får jo slike helt uten vifter) er jeg klar over at hjelper, men i bunn og grunn er det jo hardiskene som bråker mest...

 

 

"En bør også unngå det aller nyeste/råeste på markedet siden disse komponentene produserer mye varme. CPUer beregnet for bærbare produserer lite varme og kan være en fordel." ???

 

Jeg forstår at de helt nyeste store cpu'ene lager mye varme, men med store kjøleribber og støysvake vifter er det ikke fælt mye støy igjen... har allerede en laptop så det er litt kraft jeg ønske i en evt ny pc.

 

Blir det ikke litt feil å si at man skal unngå det "nyeste/råeste" når mange nye ting som f.eks ddr2 kan skilte med lavere varmeutvikling?

 

Prosessorer med høy Cache brukes jo i laptop'er for å senke tempraturen, vil ikke det også fungere i en desktop ( jeg er klar over at klokkefrekvensen også er lavere i slike laptop'er)?

Lenke til kommentar

Enig med Morbidor, når en støysvak pc skal bygges starter man med de komponentene som lager mest støy og velger de minst støyende av disse;

-PSU

-HDD

-VGA

 

Når dette er valgt kan man gå inn i utgangspunktet ta et hvilket som helst kabinett med god gjennomlufting og dempe dette selv uten at man skal behøve å betale i dyre dommer. Når det er sagt, dersom man ikke har erfaring med modding av kabinetter, finnes det mange gode ferdige alternativer, som f.eks. Thermaltake, Antec, Noisetaker og Nexus. Problemet her blir kanskje at det blir "for mye" dødplass dersom man ikke skal utruste pc'en med mange komponenter ?

Endret av NoMoreNoise
Lenke til kommentar

Jeg skal vel bruke den til alt fra litt spilling til litt server osv, helt vanlig bruksområde, men i og med at jeg allerede har en ibm x31 og synes den funker helt yppelig til surfing osv, ønsker jeg at desktop'en skal fylle inn de hullene en slik laptop har i kapasiteten.

 

Jeg har et budsjett på ca 10000 for bare pcen, og da ønsker jeg minst mulig lyd og mest mulig kraft..hehe

 

Jeg synes desktop'er gen. er alt for bråkete, det skal ikke være nødvendig å slå av en pc bare fordi man ønsker å sove i samme rom.

 

Jeg har ikke noe fanatisk ønske om å lage en musestille desktop, men jeg mener at det må være mulig (med den plassen man har til rådighet i et tower) å sette sammen en relativt støysvak desktop, uten at det skal gå på beskostning av kapasitet...

Lenke til kommentar

OK, her er mitt forslag:

 

Fra Netshop.no

Kabinett: Lian Li PC-50 - 895,-

PSU: Enermax Noisetaker 370W - 750,-

 

Fra Komplett.no

Hovedkort: MSI K8N Neo Platinum - 999,-

CPU: AMD Athlon 64 2800+ - 1250,-

CPU-kjøler: Zalman CNPS7000B-Cu - 415,-

Minne: Corsair Value Select PC3200 512MB - 865,-

Harddisk: Samsung P80 160GB 8MB S-ATA - 870,-

Skjermkort: Sapphire Radeon 9600XT Ultimate Edition - 1249,-

DVD: Nec ND-3500 16x DVD±R9 - 695,-

Trådløst nettverk: Asus spacelink Wireless PCI 54 Mbps - 450,-

 

TOTALT 8348,-

 

Hva tror dere andre :roll:

Endret av NoMoreNoise
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...