ejen Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 Hei. Jeg skal omsider kjøpe ny harddisk. Hovedkortet mitt, et MSI K7T266 Pro2 begynner å dra på årene. Jeg ser at det selges mange S-ATA-disker, og har forstått det slik at dette er veien å gå. Støtter hovedkortet mitt S-ATA? Her er en link til hovedkortet: http://www.msi.com.tw/program/products/mai...tail.php?UID=28 Det står jo ikke noe om S-ATA der, men for å være sikker, spør jeg her. Et annet spørsmål: Støtter hovedkortet mitt ATA/133, eller bare ATA/100? Takk. - Erlend
frejoh Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 Kort sagt: Nei. Det kortet har ikke innebygget støtte for S-ATA Kortet ditt støtter ATA/100. men du kan fint bruke en ATA133 disk på det, forskjellen er ikke merkbar. Men du kan kjøpe deg et PCI-kontrollerkort for S-ATA da, så kan du bruke disken senere når du kjøper en maskin med onboard S-ATA. Denne f.eks. : Komplett.no Fredrik.
ejen Skrevet 17. oktober 2004 Forfatter Skrevet 17. oktober 2004 (endret) Takk for tipset. Om jeg kjøper en SATA-disk, så trenger jeg altså dette: - Harddisken - SATA-kabel - Overgang til strømkabel - SATA-kontrollkort Noe jeg har glemt da? Edit Jeg har tenkt å fortsette å ha Windows på min gamle ATA/100-disk, og bruke den nye SATA-disken som ekstra lagringsplass. Trenger jeg da å installere Windows på nytt med SATA-driveren? Eller går det an å installere driveren fra Windows? - Erlend Endret 17. oktober 2004 av ejen
frejoh Skrevet 17. oktober 2004 Skrevet 17. oktober 2004 Da tror jeg ikke du har glemt noe nei Tror det der er en grei måte å være "klar for fremtiden" på, selv om jeg tror hovedkrot vil leveres med støtte for både P-ATA og S-ATA de nærmeste 2 årene iallefall. Men er jo alltid moro å prøve noe nytt! Fredrik.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå