Gå til innhold

Peltier hjelp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-18 20:39, BM-Volvo skrev:

lurer på om det går an å bruke en enkel motstend for å senke speningen til peltier elementet?

har 550w enermax (max 24Amp. på 12w.)

og 226w peltier,

går det?



regner med at du mener (max 24Amp. på 12v.) :grin:

bare del watt'n med volten så ser du hvor mye ampere peliter elementet ditt trekker.

 

24ampere * 12volt = 288watt

altså klarer strømforsyningen din og gi 288watt på 12 vote'n. da blir det bare igjen 62watt, noen som ikke jeg vet er nok til resten av maskinen din..

 

[ Denne Melding var redigert av: AnDis på 2002-05-18 21:16 ]

Lenke til kommentar

men dere, problemet mit er at sikringen går når jeg kopler det til. og da har jeg ingen ting ekstra koplet til, bare TEC`en.

jeg har planer om å bruke to psu´er, men vist ikke enermaxen klarer den lasten alene så er det jo ingen vits(spesielt ikke ved tanke om at jeg snart skal bytte til dual amd, med to slike tec(tenkte jeg)).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-25 22:12, PumpAction skrev:

EG465AXVEFMA Enermax strømforsyning, 431W, ATX12V


Det der er den dyreste 431 watt psu hos MP den gir 33Ampere ut på 12volt'en. da har du jo 9 ampere å gå på, det burde jo holde, men jeg ville garantert brukt 2 psu'er!


 

Det er den eneste strømforsyning som duger i det hele tatt til å drive 226watt peltieren, som drar ca 170-180watt på 12V. Øker du spenningen til 15V drar peltieren max effekt 226watt. Men det medfører bare varmere side, ikke mer kjøling :sad:

 

Strømforsyningen fra enermax har noe som heter aktiv PFC se her. Jeg regnet litt på det og jeg tror at denne psuen skal klare å dra et p4 system med 3 disker og 3 CDrom alene... (med vekt på tror).

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-26 00:26, chma skrev:

mulig jeg er på jordet, men klarer ikke enermaxen på 551 watt og drive dette?


 

Jo den klarer det, akkurat. Men enermaxen med aktiv PFC på 431 kan levere mer ampere på 12V (33A mot 24A på 550w). Er litt kjipt å bruke opp 550 watt PSUen på et peltierelement... Men har du lite andre 12V enheter så duger 550Wern

Lenke til kommentar

Quote:


BM-Volvo skrev (2002-05-18 20:39):

lurer på om det går an å bruke en enkel motstend for å senke speningen til peltier elementet?

har 550w enermax (max 24Amp. på 12w.)

og 226w peltier,

går det?



 

Vell du skal ha en rimelig heftig motstand hvis du skal ha den på et 226W.

Og den motstandenh kommer til og koste MYE.

Lenke til kommentar

Nisj, regna på det i sted. en 100W effektmotstand hos Elfa duger. Den koster ca. 150kr.

 

Jeg tenker på å lage en PSU til en 220W TEC.

 

12V 400VA trafo, 50A likeretter og kondiser, en 100W motstand for å senke spenninga ned til ca 15V hvis den ikke synker så lavt under belastning.

 

Men uansett blir det like dyrt som å kjøpe et nytt ATX power, men jeg får hvertfall 15V.

 

hce:

Jeg lurer litt på det der om at elementet ikke kjøler bedre med 15V istedet for 12V. At det bare blir varmere. Hvor har du lest dette? Virker logisk at så lenge du klarer å transportere varmen vekk så skal det bli kaldere.

Lenke til kommentar

Quote:


Strips skrev (2002-05-28 16:28):

Nisj, regna på det i sted. en 100W effektmotstand hos Elfa duger. Den koster ca. 150kr.


Jeg tenker på å lage en PSU til en 220W TEC.


12V 400VA trafo, 50A likeretter og kondiser, en 100W motstand for å senke spenninga ned til ca 15V hvis den ikke synker så lavt under belastning.


Men uansett blir det like dyrt som å kjøpe et nytt ATX power, men jeg får hvertfall 15V.


hce:

Jeg lurer litt på det der om at elementet ikke kjøler bedre med 15V istedet for 12V. At det bare blir varmere. Hvor har du lest dette? Virker logisk at så lenge du klarer å transportere varmen vekk så skal det bli kaldere.



 

150kr for en motstand er Veldig mye

Synes nå jeg da.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-28 16:28, Strips skrev:

hce:

Jeg lurer litt på det der om at elementet ikke kjøler bedre med 15V istedet for 12V. At det bare blir varmere. Hvor har du lest dette? Virker logisk at så lenge du klarer å transportere varmen vekk så skal det bli kaldere.


 

Ymse overklokkings sider rundt om i verdenen. De sier ihvertfall at du ikke tjener noe på øke fra 12 volt til 15 volt. Du genererer bare mer varme. Det peltierelementet på swiftech blokka (antar dangerden sin også) er optimalisert for drift på 12V.

 

Husk at du skal kjøle peltier + cpu = fort over 230-240watt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...