Gå til innhold

Hvordan pusse plexi?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det ble FETT! Jeg brukte 240-->400-->800 papir. Det går ikke an å se NOE gjennom det nå. 240 papiret er tørrslipepapir... 400 og 800 er våtpapir. Legger ut bilder imorra, hvis jeg får lånt et kamera.

 

DREMEL ER GØY! :dremel::dremel::dremel:

Skyllte du plexin etter på? det legger seg sinnsykt masse plexi støv oppå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vel... fulgt med her litt. Sitter nå med VELDIG liten peiling på frosting av plexi, og ville nok ha meget god nytte av en guide... så hva ble det til? Jeg skal skjære ut nick i høyre sidedør og lyse opp med katode, - men vil ha "bokstavene" mest mulig lyst opp. Burde jeg gå for frosted eller klar finish på plexi da? tenkte å montere katoden tilnærmet rett bak plexiglasset.

 

Edit: Jeg og skriveleif i forum. Bah.

Endret av pr0xZen
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Funker det å lage frossa plexi hvis man har masse riper i plexien sin?

Men, ser man INGEN ting hvis man gjør sånn?

 

Edit: Var litt gammal denne tråden...

5849113[/snapback]

HAHA, omtrent 1 1/2 år gammel tråd :roll:

 

Du ser vel ikkeno, men du kan se omrisset av ting hvis du lyser opp tror jeg, gjorde det selv på en liten bit til prosjektet mitt, du burde begynne med growt har du masse riper, så gå oppover og oppover og avslutte med p600 våt. (puss med grovt til ripene er borte)

 

Det er bare å prøve på en mindre bit om du ser så mye du vil se^^

Lenke til kommentar
Jau... Men når man prater om våt papir, er det at man skal dryppe litt vann på papiret før man pusser?

5854290[/snapback]

På overflaten som skal pusses

5854427[/snapback]

 

Samt at du bruker slitepapir som er spesifikt laget for våtsliping da... Om du bruker vann sammen med vanlig (tørt) sandpapir så blir det bare gris, og sandpapiret blir ødelagt etter et halvt minutt med pussing.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg vil også gjerne ha råd på muligheten for å "froste" inn en logo i elllers klar gjennomsiktig plexi. Hvis noen har noen råd å komme med så hadde det vært flott =)

 

-Stigma

5858502[/snapback]

Du kan bruke maskeringsteip : ) Eller enklere, lage logoen på et papir eller noe lignende, og teipe det på.. Kommer ikke på noen annen måte :hmm: ...

Lenke til kommentar
Jau... Men når man prater om våt papir, er det at man skal dryppe litt vann på papiret før man pusser?

5854290[/snapback]

 

Våtslipepapir heter våtslipepapir fordi det er det eneste slipepapiret som ikke løser seg opp i vann eller mister pusseevnen ved bruk av vann. Du bruker kun vann dersom du ikke ønsker støvpartikler i lufta omkring deg, resultatet blir det samme om du pusser vått eller tørt uansett. Det varer etter min erfaring en god del lengre enn tørt papir, bortsett fra smergelpapir som til gjengjeld koster en del mer.

 

Dersom ingen andre har satt i gang med en tråd om sliping av plexi kan jeg godt gjøre det. Jeg har brukt en god del timer på å forme/slipe/pusse plexien til prosjektet mitt. Uansett legger jeg den inn i Casemods så får moderatorene avgjøre om den blir klissete eller ikke... :!:

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Endret av Han Derre
Lenke til kommentar

Please do.

 

Jeg har nemmelig minse tvil om at det vil fuingere i praksis å bare bruke maskeringstape eller sjablong i plastikk/papir. Det må jo nesten ble forskjvet, pusset hull gjennom eller lignende.

 

Folk med erfaring, stå frem of fortell oss hvordan vi kan få til nøyaktige kanter og proff finish. Gjerne med (gode) bilder av resultetet deree har klart å få til! =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Please do.

 

Jeg har nemmelig minse tvil om at det vil fuingere i praksis å bare bruke maskeringstape eller sjablong i plastikk/papir. Det må jo nesten ble forskjvet, pusset hull gjennom eller lignende.

 

Folk med erfaring, stå frem of fortell oss hvordan vi kan få til nøyaktige kanter og proff finish. Gjerne med (gode) bilder av resultetet deree har klart å få til! =)

 

-Stigma

5875480[/snapback]

 

Pokker! Glemte kameraet hjemme i dag, skal laste opp bilder av blank og frosta plexi i kveld. Jeg rakk det ikke i går, jeg holdt på med den siste finishen på lakkeringsjobben på kabinettet i går nemlig.

 

Maskeringstape kan bli i svakeste laget men gaffatape er ypperlig! Den forskyver seg ikke og skulle den bli nedslipt før du er ferdig med å slipe det du skal på plexien er det bare å legge på ny/mer.

 

Med vennlig hilsen

 

Han Derre

Lenke til kommentar

Fett, gleder meg! :D

 

Har selv prøvet meg på å mattet litt plexi eller ver det lexan? jaja, sama det. la det bare på båndsliperen og da ble det rette og pene linjer. Men har enda ikke fått testet med litt lys. Kan sikkert teste/forske på dette.

 

Tror kanskje jeg kommer til å skrive en post om acryl, hvordan det kuttes, bøyes, litt basic osv.. Noen som tror dette er en god ide?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...