Gå til innhold

Sette en action på en knapp i fra en textrute....?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg lurer på hvordanjeg kan få til følgende:

 

Jeg har en for som inneholder:

1 stk memo

2 stk buttons

 

Jeg vil at følgnede skal skje:

Du skriver inn hva button2 skal gjøre i memo1, og trykker på button1. Etter dette skal button2 være programmert til å gjøre den handlingen du skrev inn i tekstruta, slik at hvis du trykker på button2, så skjer det du skrev inn i mem1.....

 

Hvordan får jeg dette til? Var litt vanskelig forklart, men men,.

 

EDIT: Snakker om delphi

Endret av EspenGunnufsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det så å forstå at du skal skrive inn Delphi kode i memo'en? I så fall er det vel to måter å få kjørt den på. Enten via en interpreter (som såvidt jeg vet ikke følger med Delhpi, men som muligens finnes på nettet). Eller så kan du lagre teksten til en fil og kompilere den når du trykker på Button 1, og så kjøre exe-filen (evt. dll) du får når du trykker på Button 2.

Lenke til kommentar

Var det alt. 1 eller alt. 2 du mente?

 

Går ut i fra at det er alternativ 1 du ønsker - altså muligheten til å kjøre script i applikasjonen din. Her er det i såfall en ting du må ta stilling til - skal scriptene ha tilgang til objekter i programmet ditt?

 

Du kan ta en titt på f.eks.

remObjects Pascal Script

TMS Scripter Studio

Windows Scripting Host for Delphi

 

-Vegar

Lenke til kommentar

Hei,

Jeg driver også på med dette her, og vil gjerne få det til å funke.

Andre filer går fint det også (.dll .exe eller andre), og er ingen hindringer, men foreløpig har jeg ikke peiling på hvordan ejg skal få dette til. :blush:

Ja, jeg leste innlegget deres, men jeg skjønner lite enda, og får det heller ikke til å funke.

 

Er det noen her som kan lage et lite eksempel på det, eller er det for vanskelig og tidskrevende å lage det?

 

På forhånd takk! :w00t:

Endret av Stianbl
Lenke til kommentar

Hvis du går for å kompilere til en egen exe-fil er antakelig dette måten å gjøre det på:

  • Lagre teksten i Memo'en til en tekstfil (NB: det du lagrer må være et fullverdig Delphi program!)
  • Kompiler tekstfilen v.h.a. dcc32.exe (ligger i Delphis bin-katalog. Kjør den uten parametre fra et DOS-vincu for å se hvordan den funker)
  • Kjør exe-filen som dcc32.exe lager

Denne metoden er imidlertid ekstra komplisert hvis den nye exe-filen skal kommunisere med det originale programmet. Alt i alt er nok den beste løsningen å bruke et av de script-språkene som Vegar foreslo.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...