Gå til innhold

Hjelp til Server-Win 2k3 ent.edt. og exchange 2k3


marius_o

Anbefalte innlegg

1. Hvilket anti-virus program er bra å bruke på en Windows server 2003 enterprise edition som kjører exchange mail server?

 

2. Hvordan kan jeg endre startsiden til alle brukerene?

 

3. Hvordan kan jeg få exchange-oppsettet til å legge seg inn i Outlook 2003 til en ny bruker?

 

er litt noob når det gjelder servere! :blush:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1.

Det er viktig med en god antivirus løsning for å beskytte servere/klienter. Jeg ville valgt produkter fra enten "Symantec" eller "Trend Micro". De har et godt rykte når det gjelder slik beskyttelse og leverer bra produkter. Hvilken løsning du velger må vurderes avhengig av størrelsen til selskapet. Men det er like viktig at programvaren passer din bedrifts behov. Derfor bør du laste ned/kontakte leverandørene du har lyst til å prøve og kjøre en test på hvordan de fungerer i en lab.

 

Du kan for eks. prøve en av følgende løsninger som støtter WS2K3/EXCHANGE:

  • Symantec AntiVirus 9.0 with Groupware Protection
  • Trend Micro Client/Server/Messaging Suite for SMB

2.

Det å endre startsiden til alle brukere er en veldig enkel prosess. Du tar da i bruk GPO'r (Group Policy Objects) som du bør gjøre deg godt kjent med. Nedenfor finner du en kort forklaring på hvordan du skal gjøre dette. Men forklaringen regner med at du forstår det grunnleggende av hvordan GPO'r fungerer.

  • 1. Start->Settings->Control Panel->Administrative Tools->Group Policy Management
  • 2. Forest->Domains->NavnPåDomene->Group Policy Objects
  • 3. Høyre-klikk på en av GPO'ne->Edit...
  • 4. Windows Settings->Internet Explorer Maintenance->URLs->Important URLs
  • 5. Huk-av "Customize Home page Url"
  • 6. Skriv inn den hjemmesiden/startsiden du ønsker brukerne skal ha

3.

Hva slags Exchange oppsett er det du tenker på? litt mer spesifikke beskrivelser hadde gjort det litt enklere å gi et svar.

Lenke til kommentar
1.

Det er viktig med en god antivirus løsning for å beskytte servere/klienter. Jeg ville valgt produkter fra enten "Symantec" eller "Trend Micro". De har et godt rykte når det gjelder slik beskyttelse og leverer bra produkter. Hvilken løsning du velger må vurderes avhengig av størrelsen til selskapet. Men det er like viktig at programvaren passer din bedrifts behov. Derfor bør du laste ned/kontakte leverandørene du har lyst til å prøve og kjøre en test på hvordan de fungerer i en lab.

 

Du kan for eks. prøve en av følgende løsninger som støtter WS2K3/EXCHANGE:

Symantec AntiVirus 9.0 with Groupware Protection

Trend Micro Client/Server/Messaging Suite for SMB

 

Tusen takk, skal se litt nærmere på dette ikveld.

 

2.

Det å endre startsiden til alle brukere er en veldig enkel prosess. Du tar da i bruk GPO'r (Group Policy Objects) som du bør gjøre deg godt kjent med. Nedenfor finner du en kort forklaring på hvordan du skal gjøre dette. Men forklaringen regner med at du forstår det grunnleggende av hvordan GPO'r fungerer.

 

1. Start->Settings->Control Panel->Administrative Tools->Group Policy Management

2. Forest->Domains->NavnPåDomene->Group Policy Objects

3. Høyre-klikk på en av GPO'ne->Edit...

4. Windows Settings->Internet Explorer Maintenance->URLs->Important URLs

5. Huk-av "Customize Home page Url"

6. Skriv inn den hjemmesiden/startsiden du ønsker brukerne skal ha

 

Hmm, finner ikke Group Policy Management. Kanskje det har noe med at jeg har programvaren på svensk. Sjekk bildet, det er administrasjonsmenyen!

 

3.

Hva slags Exchange oppsett er det du tenker på? litt mer spesifikke beskrivelser hadde gjort det litt enklere å gi et svar

 

Nå må jeg gå inn i hver bruker for å koble de opp mot exchangeserveren i Outlook, er det en mulighet for at serveren kan gjøre dette selv?

post-216-1097730546_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så rart at du ikke fant "Group Policy Management" hvis du ikke har brukt den før. Jeg blandet sammen Windows SBS 2003 / Windows Server 2003, WSBS03 har nemlig GPMC ferdig installert (Out of the Box) men ikke WS03. Selv om de egentlig er helt like(bortsett fra innpakkingen da). Men du trenger ikke dette programmet for å få til det du ønsker. Det er bare snakk om GPO redigering. Men jeg ville uten tvil anbefale deg å bruke det. Da du vil spare mye tid med dette gratis programmet fra Microsoft. Nedenfor finner du linkene du trenger for å skaffe deg dette programmet.

 

Group Policy Management Console with Service Pack 1

http://www.microsoft.com/downloads/details...&DisplayLang=en

 

Whitepaper: Administering Group Policy with Group Policy Management Console

http://www.microsoft.com/downloads/details...&DisplayLang=en

 

 

Microsoft har et hav av verktøy og informasjon for de som jobber med server/klient systemene de har. Hvis du noen gang tar deg en titt i /downloads/ delen av hjemmesiden deres. Så vil du finne så mye informasjon at du ikke vet hvor du skal begynne. Tilbake til poenget... For å automatisk legge inn innstillinger for en bruker kan du ta i bruk en/samtliger programmer fra Office Resource Kit: "Custom Installation Wizard", "Custom Maintenance Wizard", "Profile Wizard".

 

Du kan følge denne linken for å laste ned Office Resource Kit direkte: ORK.EXE

 

Ensuring a Quiet Installation and Startup for Outlook

http://www.microsoft.com/office/ork/2003/t.../ch8/OutC01.htm

 

Customizing Office 2003

http://www.microsoft.com/office/ork/2003/two/ch4/default.htm

Lenke til kommentar

De innstillingene du har laget nå kan for eks. legges in til å kjøre i et logon-script for dine brukere. Det er bare å legge .CMW filen i en utdelt mappe på serveren. Så lager du bare en kommando som ser slik ut (du må bytte ut visse ting selvfølgelig):

"\\SERVER\ORK\MaintWiz.exe /c "\\SERVER\ORK\PROFILE.CMW" /qb-"

 

Hvis du trenger mer informasjon så råder jeg deg til å lese litt om dette i ORK dokumentasjonen. Der vil du vil finne mange gode råd om innstillinger man kan bruke. Det er selvfølgelig ikke noe problem å spørre meg om råd heller.

Endret av nibly
Lenke til kommentar
De innstillingene du har laget nå kan for eks. legges in til å kjøre i et logon-script for dine brukere. Det er bare å legge .CMW filen i en utdelt mappe på serveren. Så lager du bare en kommando som ser slik ut (du må bytte ut visse ting selvfølgelig):

"\\SERVER\ORK\MaintWiz.exe /c "\\SERVER\ORK\PROFILE.CMW" /qb-"

 

Hvis du trenger mer informasjon så råder jeg deg til å lese litt om dette i ORK dokumentasjonen. Der vil du vil finne mange gode råd om innstillinger man kan bruke. Det er selvfølgelig ikke noe problem å spørre meg om råd heller.

Jeg tror jeg er blitt forelsket ideg Nibly!!!! :love::love::love::tease:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Enda bedre. Når du lager et administrativt share for deployering av officepakken via GPO, kan du legge ved en MST fil som du lager under ORK og legger den ved som modifisering under pakages.

Brukeren får da ferdige innstillinger til ourlook 2003 når det programmet startes.

Lenke til kommentar
Enda bedre. Når du lager et administrativt share for deployering av officepakken via GPO, kan du legge ved en MST fil som du lager under ORK og legger den ved som modifisering under pakages.

Brukeren får da ferdige innstillinger til ourlook 2003 når det programmet startes.

Det stemmer det ja! da bruker man bare "Custom Installation Wizard" istedenfor. Som jeg har nevnt tidligere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Beklager nibly men du har ikke nevnt noe om deployering av Office packages tidliger i denne tråden.

Det du nevnte var et logonscript.

De innstillingene du har laget nå kan for eks. legges in til å kjøre i et logon-script for dine brukere.

Dette scriptet blir da å kjøres hver gang brukeren logger seg på. Det som CMW-filen brukes til er hvis det allerede er innstalert office på klienten. En mst-fil brukes ved deployering av office til en nye klienter (slik trådstarter spør om).

Lenke til kommentar
Beklager nibly men du har ikke nevnt noe om deployering av Office packages tidliger i denne tråden.

Det du nevnte var et logonscript.

De innstillingene du har laget nå kan for eks. legges in til å kjøre i et logon-script for dine brukere.

Dette scriptet blir da å kjøres hver gang brukeren logger seg på. Det som CMW-filen brukes til er hvis det allerede er innstalert office på klienten. En mst-fil brukes ved deployering av office til en nye klienter (slik trådstarter spør om).

Når man snakker om servere så antar jeg at de kan litt om dette selv. Så jeg tok også med i betrakting at han leste ORK dokumentasjonene for mer avansert bruk (noe som han burde). Men man kan kanskje ikke alltid anta at en systemansvarlig kan slike ting.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det har du nibly helt rett i dine antakelser, men trådstarter sier

er litt noob når det gjelder servere!

Er helt enig i at man kan ikke forvente at selv systemansvarlig kan alt.

Har erfart at det er flere måter å løse samme problem på, men avogtil må man stikke fingeren i jorda og spørre seg selv om det finnes andre veier enn den jeg bruker. Fordeler / ulemper.

 

Selv synes jeg det er bortkastet erfaring med å formatere et system hver gang man får problemer. Det er en løsning som mange her på forumet annbefaler til de som står fast.

Et løst problem = Ny kunnskap.

Fjerner man problemet på feil måte = Tapt kunnskap.

Slette problemet uten ny løsning = Nytt problem kommer snart.

Lenke til kommentar

 

 

Selv synes jeg det er bortkastet erfaring med å formatere et system hver gang man får problemer. Det er en løsning som mange her på forumet annbefaler til de som står fast.
Et løst problem = Ny kunnskap.
Fjerner man problemet på feil måte = Tapt kunnskap.
Slette problemet uten ny løsning = Nytt problem kommer snart.

Det er ingen tvil om at jeg er enig i det du ser der. De fleste snakker ut om sine 'store' problemer og legger skylden over på leverandøren, mens det egentlig er personen som sitter foran som mangler nok kunnskap. Tror nok at de fleste er altfor oppptatt av spilling/modding/klaging istedenor å sette seg ned for å lære ting som man faktisk kan dra nytte av.

Trådstarter,
Noe av innholdet i de siste postene har kanskje vært litt offtopic. Så jeg tror at jeg stopper nå. Men bare send en mail eller lign. hvis du lurer på noe.

*
Du er en av de få her på forumet som en faktisk kan diskutere slike ting med. Det er alltid interresant å dele ord/kunnskap med andre likesinnede. :thumbup:
Lenke til kommentar
Det har du nibly helt rett i dine antakelser, men trådstarter sier
er litt noob når det gjelder servere!

Er helt enig i at man kan ikke forvente at selv systemansvarlig kan alt.

Har erfart at det er flere måter å løse samme problem på, men avogtil må man stikke fingeren i jorda og spørre seg selv om det finnes andre veier enn den jeg bruker. Fordeler / ulemper.

 

Selv synes jeg det er bortkastet erfaring med å formatere et system hver gang man får problemer. Det er en løsning som mange her på forumet annbefaler til de som står fast.

Et løst problem = Ny kunnskap.

Fjerner man problemet på feil måte = Tapt kunnskap.

Slette problemet uten ny løsning = Nytt problem kommer snart.

Ordentlig digg å se at det er flere som foretrekker å løse problemet i stedet for å ta en enkel løsning. Er helt enig med deg om at det er for enkelt å bare si at formatering er løsningen. Kunnskap og lærdom er tingen:-)

 

Edit trykkleif!!

Endret av kamus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...