Gå til innhold

IE vs Firefox


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

FireFox:

Pluss:

* Tab'er, så du kan åpne flere sider samtidig, uten å åpne en ny browser for hver gang. Veldig kjekt når man skal søke etter noe på nettet.

* Mindre ressurskrevende enn IE (?)

* Inntil videre sikrere enn IE, fordi det ikke er like mange som prøver å finne sikkerhetshull. (De finnes, men færre vet om dem)

* Innebygd popup-blokker.

 

Minus:

*Takler ikke alle script-typer, spesielt ikke sånne som skal sende deg videre etter at du har valgt noe i en listeboks.

*En del css-ting rendres forskjellig fra IE, vet ikke om de oppførerer seg slik W3C-standarden egentlig er, eller om FF ikke følger alle standarder.

 

IE

Pluss:

* Få ting som ikke funker i IE

* Kommer innebygd, så minimal brukerterskel

* Veldig tunet til ASP.NET-løsninger, som gjør at man kan gjøre fancy ting med lite ekstra programmering (kan oppfattes som minus...)

 

Minus:

* Mye virus og sikkerhetshull som utnyttes av onde mennesker

* Kan ikke åpne tabber

* Krever en del ressurser

 

Det går helt fint an å bruke FireFox på skolen. Unger finner kjapt ut av nye browsere. FF er ikke sååå forskjellig i bruk fra IE, synes jeg.

 

Kirikiri

Lenke til kommentar
FireFox:

Pluss:

* Tab'er, så du kan åpne flere sider samtidig, uten å åpne en ny browser for hver gang. Veldig kjekt når man skal søke etter noe på nettet.

* Mindre ressurskrevende enn IE (?)

* Inntil videre sikrere enn IE, fordi det ikke er like mange som prøver å finne sikkerhetshull. (De finnes, men færre vet om dem)

* Innebygd popup-blokker.

 

Minus:

*Takler ikke alle script-typer, spesielt ikke sånne som skal sende deg videre etter at du har valgt noe i en listeboks.

*En del css-ting rendres forskjellig fra IE, vet ikke om de oppførerer seg slik W3C-standarden egentlig er, eller om FF ikke følger alle standarder.

 

IE

Pluss:

* Få ting som ikke funker i IE

* Kommer innebygd, så minimal brukerterskel

* Veldig tunet til ASP.NET-løsninger, som gjør at man kan gjøre fancy ting med lite ekstra programmering (kan oppfattes som minus...)

 

Minus:

* Mye virus og sikkerhetshull som utnyttes av onde mennesker

* Kan ikke åpne tabber

* Krever en del ressurser

 

Det går helt fint an å bruke FireFox på skolen. Unger finner kjapt ut av nye browsere. FF er ikke sååå forskjellig i bruk fra IE, synes jeg.

 

Kirikiri

Endelig en post som faktisk er seriøs, lei av fanboys aktiviteter når det gjelder slike ømfintlige emner. Ser meg enig i de fleste punktene der :thumbup:

Lenke til kommentar
Minus:

*Takler ikke alle script-typer, spesielt ikke sånne som skal sende deg videre etter at du har valgt noe i en listeboks.

*En del css-ting rendres forskjellig fra IE, vet ikke om de oppførerer seg slik W3C-standarden egentlig er, eller om FF ikke følger alle standarder.

*Takler alle scrit-typer som ikke regnes som farlige, eller meget sære IE-proprietary scripts..

 

*FF følger W3C, IE følger kun sin egen verden..

 

Ellers er jeg enig i alt du sier ;)

Lenke til kommentar
Minus:

*Takler ikke alle script-typer, spesielt ikke sånne som skal sende deg videre etter at du har valgt noe i en listeboks.

*En del css-ting rendres forskjellig fra IE, vet ikke om de oppførerer seg slik W3C-standarden egentlig er, eller om FF ikke følger alle standarder.

*Takler alle scrit-typer som ikke regnes som farlige, eller meget sære IE-proprietary scripts..

 

*FF følger W3C, IE følger kun sin egen verden..

 

Ellers er jeg enig i alt du sier ;)

Når jeg tenker meg om, så sliter jo FF mest med sider med mye innebygd .Net framework funksjonalitet. Dessverre - eller naturligvis.

 

FF fungerer f-eks. veldig dårlig med SharePoint 2003-teknologi, men det er det ikke mange skoler som kjører. (Og den fancy funksjonen er gjerne knyttet til Office-funksjonalitet, og der man allerede har bestemt seg for å kun utnytte Microsoft-teknologi for å få til en helhetlig løsning.)

 

Kirikiri

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...