Gå til innhold

Nettverks server, valg av HW.


chma

Anbefalte innlegg

Endelig tid til dette lille prosjektet, skal sette opp en server i nettverket for lokal bruk.

 

Dette er i utgangspunktet hva jeg kommer til å bruke den til, kun lokalt:

-Fil(mye media filer, filmer, musikk, bilder)

-Lokalweb(Div. info for brukere så alle sliper å løpe til meg å mase om dumme ting..)

-Backup(Fra alle maskiner i nettverket og over på en tape stasjon)

-Print(2 stk. Printere)

-Diverse programmer skal kjøres fra servern så jeg slipper å løpe rundt å oppdatere på alle maskinene. Feks. Office, Virus etc.

 

Evnt og Video overvåkning, men lurer på om ikke det er litt for ressurskrevende...

 

Mulig jeg og begynner å fikkle litt med Web/mail/ftp server for ekstren bruk så fort jeg får allt annet opp å kjøre, er litt usikker på om det kanskje er like greit å la en annen maskin ta seg av det.(har nesten en hel maskin til overs..), evnt om dere kunne gi meg en idee om hva en liten web/ftp/mail server legger beslag på av ressurser + at det for meg som paranoid når det kommer til sikkerhet er litt tryggere å vite at det som er tilgjengelig ut på nett ikke inneholder viktige filer.... :D

 

Kommer til å kjøre Windows 2003 Standard og den skal kjøre Raid 5 rett og slett fordi en del av dataene som blir liggende der er viktige. Pr. Idag er det 4-5 maskiner i nettverket, det kommer nok til et par enten vanlige maskiner eller media bokser som vil hente ting fra servern.

 

Er ikke sikker på noen som helst måte på hvor mye lagringsplass jeg kommer til å trenge med tiden så den må kunne utvides lett relativt mye.Satt å kikket litt rundt om det kunne ha noe for seg å la en egen lagringsserver ta seg av det, men ble litt... :D i dyreste laget.

 

Finner sikkert på noen andre småting med servern, så må være litt å gå på med tanke på ressurser.

 

Noen forslag til hardware oppsett? Gjerne fra folk som har brukt 2003 server litt så man har en viss idee om hvor mye en del av funksjonene der trekker av ressurser. Gjerne og forslag til server kabinett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer jo på hvor mange kroner du har tenkt å legge i dette, og hva du eventuellt har av komponenter fra før.

 

Off the top of mye head:

- P4 2.4-2.8 med HT

- 512-1024MB RAM

- i865G hovedkort med CSA gigabit LAN

- F.eks en HPT 1820(a) 8-port S-ATA RAID0,1,5 kontroller

- "en del" f.eks 200GB disker (pris pr GB optimalt).

- F.eks et Avance servertower (500,-) inkl "ok" PSU.

 

+ gjerne en gammel/liten disk til OS og kanskje et gammelt 100mbit kort til f.eks å kjøre bredbånd inn.

Lenke til kommentar

Til de bruksområdene du beskriver så kan du bruke alt fra P3 500Mhz og oppover.

 

Anbefaler deg å sette sammen en billig AMD Socket A maskin, og legg heller noen ekstra kroner i et skikkelig nettverkskort og hardisker/hardisk-kontroller.

 

Vil også anbefale å legge opp Gigabit nettverk melllom server og første switch.

 

SERVER --> Gb SWITCH --> Maskiner

 

Da får du ca 30 MB/s mellom server og switch, og deretter ca 8 MB/s mellom switch og maskinene med 10/100 netteverk. På den måten så stjeler ikke en enkelt maskin hele båndbredden mellom switch og server.

 

Jeg hadde tidligere en hjemmeserver med XP2500+, men etter å ha satt sammen en ny maskin med gamle deler så fikk jeg en P3-600 med 640 MB RAM. Etter litt testing så fant jeg ut den er like rask til mitt bruk, så nå har den tatt over jobben som hjemmeserver.

 

Hvis man setter seg ned å arbeider på maskinen så merker man selvfølgelig at dette er en tregere maskin, men når man bruker den som server og jobber mot den fra en andre maskiner, så er det umulig å merke noen forskjell i forhold til XP2500+ serveren.

 

Min server fungerer som:

- Filserver

- Printserver

- Webserver (Apache og ActivePerl)

- Database server (MySql)

- FTP server (EasyFTP)

- Real VNC Remote desktop server

- Media server - streamer filmer til HTPC og HTPC tar opp fra TV direkte til server.

- 24/7 Emule fildeling klient/server

 

Forrige månded hadde den ca 400 GB trafikk og den har ruslet og gått uten en eneste krasj/heng siden jeg satt den opp for ca 3 måneder siden.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Anbefaler deg å sette sammen en billig AMD Socket A maskin, og legg heller noen ekstra kroner i et skikkelig nettverkskort og hardisker/hardisk-kontroller.

 

Lurer på om du kan anbefale et skikkelig nettverkskort her? Ser ut som om du kjører en linux-distribusjon på maskinen din, så har du et nettverkskort som støtter linux 100% rett ut av boksen? Jeg kjører et internt 10/100 nettverkskort på min filserver under Mandrake 10.1, og den går skikkelig treigt når flere bruker den i LAN. Tenkte å invistere i et 10/100/1000 NIC, men det er viktig at det faktisk yter bra og samtidig støttes 100% under linux.

 

Hva med disse?

 

3Com 1

3Com 2

 

På forhånd takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar

Du får kjøpt ganske rimelige servere fra DELL som du kan ruste opp litt vettu ;) om du legger i en 4-5000 så får du en ganske grei server. Å bygge selv er litt risky om servern er viktig at er oppe 24/7

 

Ang. nettverkskort så får du slike til 1000-1500 som tar en god del av arbeidmengen til CPUen ved nettverkstrafikk selv..

 

Jeg ville vel hatt noe slik:

CPU og Hovedkort ville hatt i "operton" versjon altså socket 940 (http://komplett.no/k/ki.asp?sku=120175&cks=PRL) eller liknende (for AMD) Om du kjøper dual kan man jo utvide med 1 CPU til etterhvert om det blir nødvendig..

 

CPU: AMD/Pentium rundt 1,2-1,8 Ghz.. alt ettersom hvor mange programmer som skal kjøres samtidig.. men siden det er få brukere trenger du ikke så masse.. Men multimediaapplikasjoner krever mye.

Greit HK (MSI, asus?) med støtte for REG ECC RAM !!!

Mye RAM!! rundt 1-1,5 GB REG ECC ram.. !!!

 

Hardisker: raid 5 krever jo et par stykker.. og om det er mye du skal lagre så bør du ha litt størrelse på de.. men du må regne litt på hva som lønner seg. 4x60 GB, 4x80GB, 4x120 GB.. Med raid 5 vil den ene diskens kapasitet falle vekk til slik CRC greier, men det vet du vel allerede.. Jeg ville nok holdt meg unna så mange Western digital disker i samme maskin!!!! de har en tendens til å ikke finne hverandre når man kommer opp i over 2 stk i maskinen!

 

Nettverkskort: skal den gjøre mye og krevende ting, som innebærer store datamengder, ville jeg sett på et slikt kort som kan prossessere en del av trafikken selv for maks ytelse, men den klarer seg fint med et kort til 5-700 kroners klassen.. Anbefaler 3com

 

Kabinett: Et romslig maxitower er jo ikke å forakte, men sørg for god lufting slik at temperaturen holder seg nede.. Det vil hjelpe til å øke stabiliteten. Og en godt og kraftig PSU. Gjerne en slik DualPSU eller hva det er.. ikke bare ta no.. PSU er en viktig del av en server, God PSU = stabilitet..

 

Resten er vel bare "tilleggsutstyr" Tape drives og slikt må du nesten se på selv..

 

Du burde kanskje vurdere en slik en UPS til serveren slik at du har muliheter til å ta ut backups om strømmen går eller at den får en større sjangs til å overleve lynnedslag og slikt..

 

Dette er da et veldig kraftig system..

"økonomiutgaven" kan være et vanlig socket A HK og CPU istedenfor Operton.

du kan kjøpe vanlig RAM istedenfor REG ECC ram..

 

Ble kanskje litt rotete det her.. velvel.. lykke til ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...