Gå til innhold

Ekstern monitor (søker)


Anbefalte innlegg

Jeg har ett litt sært behov:

 

Jeg skal anskaffe meg et kamara av typen halv-proff. Har ikke helt bestemt meg for model ennå.

 

Jeg ønsker å koble en ekstern monitor til kamera. Monitoren bør ha omtrent samme størrelse som LCD-displayet som er vanlig på kamera. Avstanden fra kamera til monitor er ca. 1 meter.

 

Jeg kunne sikkert ha skrudd av monitoren på kamera og forlenget ledningene, men det er for drastisk å gjøre på et dyrt kamera.

 

Jeg vet at dykkere bruker ekstern monitor på de vanntette kamerahusene sine.

Mako

 

Er det noen som seller slikt i Norge? Det må det være....

 

Har du erfaring med tilsvarende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elfa har, men tror de er litt dyre. www.elfa.se

De leverer ivertfall raskt og er 100% pålitelige da de normalt leverer til bedrifter. Jeg har jobbet i 3 bedrifter ag alle anvender ELFA. Katalogen blir sett på som en bibel for alle som driver med elektro/instrumentering.

 

Har også sett på qxl.no

Lenke til kommentar

:yes: Takk for svar!

Ja disse skjermene kan brukes.

 

Jeg ser at 5,6"eren er like tung som 7" og at de bruker like mye strøm. Det var litt merkelig....

 

Men jeg skal bruke utstyret mens jeg flyr paraglider. Monitoren kan godt være enda litt mindre og bruke mindre strøm (enn de elfa har).

 

Den ideelle størrelsen er 2.5" eller 3,5".

Lenke til kommentar

:dribble: Snodig! Jeg tenkte - Pål - når jeg så "pr" i innleggene, men jeg slo det fra meg. Så var det deg likevel.

 

Sony HC-1000 er sikkert et veldig bra kamera. Jeg tror jeg vil grave dypere i lommeboken. Har vurdert SONY DCR-TRV950 eller prøve å få tak i brukt TRV900.

Men dette var en avsporing fra selve problematikken i denne tråden.

 

Her er en annen liten monitor, men rammen er for stor: 140 X 105 X 30mm

Lenke til kommentar

Noen kjappe spørsmål:

Hva skal du bruke denne monitoren til ?

Trenger du en monitor som går på batteri, eller er nettdrift ok ?

 

Husk at de aller fleste små LCD /TFT monitorene du finner for en billig penge er alt for dårlige til å bedømme farger, eksponering og focus, det eneste de duger til å å se utsnittet.

 

Dyre og bra moniorer finnes, men da snakker vi om monitorer fra 10k og oppover i pris.

 

Arne

Lenke til kommentar

Skal gå på batteri. Som du ser lenger opp i tråden så skal den brukes i luftsport (paragliding). Jeg er fornøyd om kvaliteten er tilsvarende den man finner i f.eks monitoren på TRV-950. Jeg tror jeg må filme med automatikken på likevel. (Har liten erfaring ennå)

 

Max størrelse har jeg vurdert til ca 4".

 

Jeg har nettopp snakket med 2mtv som leverer proffutstyr. De viste ikke om andre små monitorer en 4"eren fra D-View. (den som leveres uten boks) Den koster omtrent 3k.

Endret av sindrehauglum
Lenke til kommentar

Vil tro a det enkleste (og rimeligste) for ditt bruk vil være å låne (eller kjøpe) et vanlig lite kamera som har video inn.

Da kan du bruke det som monitor.

 

Ellers kan du jo bruke andre siktemiddler dersom det er et hjelmkamera du bruker. Ta en titt på www.skytools.m.se, de har noe de kaller en Newton ring.

 

Trenger du noe bare for å teste og holder til i Oslo/ Vestfold kan du godt låne en 5-6" Service monitor av meg, den er muligens litt for stor, men går på batteri.

 

Arne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...