Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Her noen diverse spørsmål


Fjatle

Anbefalte innlegg

Sitter og småbekymrer meg over diverse ting med bilen, men kan

akk så lite om bil selv.

 

Kan først ta noe rust. Det er en god del rust over de fremste støtdemperene.

Har blitt fortald fra en side at dette er svært kritisk og må sendes inn

aller snarest. Fra annen side har jeg fått vite at jeg må fikse det men at

det ikke er så veldig veldig farlig da det øverste sjiktet som er rustet, ikke

er selve festet for støtdemperene. Men at det er festet rett under (altså

hvor man ikke kan komme til).

 

 

Jeg kjører en del på humpete og svingete veier.

Jeg hører da mye knirking og lyden-av-metall-som-kvessest-mot-hverandre

fra hva jeg tror er støtdemperene bak.

Skummel lyd for min del.

Noen som kan ane hva det er ut fra beskrivelsen? Rust, eller noe som står

helt skeivt f.eks???

 

Videre så er turtallet på tomgang ikke helt i lodd.

Den er litt sur når den startes kald.

Men når den har kjørt seg varm, og jeg stopper opp (med motoren i gang)

så går den ned til ca. 1100 omdreininger - stiger opp til ca 2000 - sekunder

senere tilbake til 1100/1200 - sekunder senere opp til 2000.

Dette gjør den noen ganger før den bestemmer seg for å ligge i 2000.

Hva kan dette komme av? Har fått høre et alternativ om at det kan være

automat choke som er feilstilt e.l + en turtall regulator som prøver å rette opp

det at choke tuller.

Noen bedre?

 

Fikk beskjed fra selger at den ikke var kollisjon skadet, men synest det

er mistenkelig at bagasjelokk, karroseri delen over venstre bakhjul og panser

har en annen fargetone. Bagasje lokk vet jeg forresten at er av en nyere type

enn bilen. Framme ved høgre høyre lykt, en en del av lykten ikke skikkelig fast.

Noen har vært der og tuklet. Venstre bak-dør går ikke lett igjen. Om det er

veldig usmørt eller feiljustert vet jeg ikke, men finner alt sammenlagt mistenkelig.

 

Og en siste ting.

Instrument panelet.

Først var tilstanden slik at det ikke var lys i turtelleren, men lys i speedometert.

Etter at jeg har herjet litt med det (skal printe ut nye "lapper") så har tilstanden

snudd. Nå fungerer lyset i turtellern, mens speedometeret er helt mørkt.

Da antar jeg at begge pærene er i orden, mens problemet ligger et annet sted.

Noen som har noen idèer??

 

Har også noen spm om det nye instrument panelet som jeg skal lage.

Er ikke helt bombesikker på hvordan jeg skal få det til.

Indikatorene:

De skal jo ikke vises før det lyser i de. Jeg har da tenkt et hvitt ark over.

På baksiden av arket limes det på et transparang ark (skal jeg printe ut

det med blekk eller laser????) med indikator tegnenene. Transparang arka må

også være fargede (rød og gul). Vil det fungere tror dere??

Speedometer, turteller, bensin og motorvarme er jeg enda mer usikker på

hva jeg skal gjøre.

Planen er at det skal bli noe allà dette:

Alternativ 1

Alternativ 2

Alternativ3

Noen idèer her??

 

Er jeg uklar eller har nevnt for lite så si ifra. Jeg håper på noen svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter og småbekymrer meg over diverse ting med bilen, men kan

akk så lite om bil selv.

 

Kan først ta noe rust. Det er en god del rust over de fremste støtdemperene.

Har blitt fortald fra en side at dette er svært kritisk og må sendes inn

aller snarest. Fra annen side har jeg fått vite at jeg må fikse det men at

det ikke er så veldig veldig farlig da det øverste sjiktet som er rustet, ikke

er selve festet for støtdemperene. Men at det er festet rett under (altså

hvor man ikke kan komme til).

 

 

Jeg kjører en del på humpete og svingete veier.

Jeg hører da mye knirking og lyden-av-metall-som-kvessest-mot-hverandre

fra hva jeg tror er støtdemperene bak.

Skummel lyd for min del.

Noen som kan ane hva det er ut fra beskrivelsen? Rust, eller noe som står

helt skeivt f.eks???

 

Videre så er turtallet på tomgang ikke helt i lodd.

Den er litt sur når den startes kald.

Men når den har kjørt seg varm, og jeg stopper opp (med motoren i gang)

så går den ned til ca. 1100 omdreininger - stiger opp til ca 2000 - sekunder

senere tilbake til 1100/1200 - sekunder senere opp til 2000.

Dette gjør den noen ganger før den bestemmer seg for å ligge i 2000.

Hva kan dette komme av? Har fått høre et alternativ om at det kan være

automat choke som er feilstilt e.l + en turtall regulator som prøver å rette opp

det at choke tuller.

Noen bedre?

 

Fikk beskjed fra selger at den ikke var kollisjon skadet, men synest det

er mistenkelig at bagasjelokk, karroseri delen over venstre bakhjul og panser

har en annen fargetone. Bagasje lokk vet jeg forresten at er av en nyere type

enn bilen. Framme ved høgre høyre lykt, en en del av lykten ikke skikkelig fast.

Noen har vært der og tuklet. Venstre bak-dør går ikke lett igjen. Om det er

veldig usmørt eller feiljustert vet jeg ikke, men finner alt sammenlagt mistenkelig.

 

Og en siste ting.

Instrument panelet.

Først var tilstanden slik at det ikke var lys i turtelleren, men lys i speedometert.

Etter at jeg har herjet litt med det (skal printe ut nye "lapper") så har tilstanden

snudd. Nå fungerer lyset i turtellern, mens speedometeret er helt mørkt.

Da antar jeg at begge pærene er i orden, mens problemet ligger et annet sted.

Noen som har noen idèer??

 

Har også noen spm om det nye instrument panelet som jeg skal lage.

Er ikke helt bombesikker på hvordan jeg skal få det til.

Indikatorene:

De skal jo ikke vises før det lyser i de. Jeg har da tenkt et hvitt ark over.

På baksiden av arket limes det på et transparang ark (skal jeg printe ut

det med blekk eller laser????) med indikator tegnenene. Transparang arka må

også være fargede (rød og gul). Vil det fungere tror dere??

Speedometer, turteller, bensin og motorvarme er jeg enda mer usikker på

hva jeg skal gjøre.

Planen er at det skal bli noe allà dette:

Alternativ 1

Alternativ 2

Alternativ3

Noen idèer her??

 

Er jeg uklar eller har nevnt for lite så si ifra. Jeg håper på noen svar

Rusten rundt støtdempertårnene må du få noen til å se på. Det går ikke ann å beskrive rust. Pass på rust i taket da det ikke er galvanisert. 405 ruster rundt dørkarmer og i pakninger.

 

Knirk som kommer bakfra kan komme fra bakakselen. Det er en spesiell type bakaksel på 405 og denne krever vedlikehold. Et Peugeotverksted kan montere smørenipler for deg hvis det ikke er for sent. Ny bakaksling er dyrt!

 

Fuskingen høres ut som en kontaktfeil. Det billigste er å kjøpe en boks med kontaktspray å sprute på kontakter og ledninger. Ta de av, spay og sett på. Ellers blir det diagnose hos pugg-verkstedet.

 

Jeg hadde en 1993 405 2.0 GTX for en del år siden, og på denne hadde jeg bl.a. problemer med bremeskivene bak (inkl calippere), sentrallåsen som levde sitt eget liv, lyktespylere som datt av og toppakning som tok kvelden før bilen var gått 100 000 km!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...