Gå til innhold

vannkjøle 2 prosessorer...


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan bare advare deg med en gang, her vil det nok ikke bli noen enighet. Noen sverger til "hight flow" andre til "low flow" det hele kommer litt ann på hvilke deler du bruker ellers (vannblokker, radiator(er), lengde på slanger osv.).

 

Selv har jeg Aquastream ("basert" på Eheim 1046, kan stilles opp til 1048) med Aquaero noe osm gjør at jeg kan justere hastigheten på pumpen slik jeg selv vil.

Lenke til kommentar

skal kjøpe denne radiatoren...

 

og jeg er nøtt til å ha en av Swiftech pompene... har ikke plass til noe annet... :roll:

også bruker jeg bare et par zalman vannblokker på gpu'en i tilleg

 

er forresten ikke ute etter klokke tempraturer, men runt 50 - 55 er greit da :D

Endret av ElmotriX
Lenke til kommentar

Kan vel si det slik at jeg ville helt klart gått for noe større enn en enkelt 120mm når du skal kjøle 2 cpuer. Nå har du riktignok ikke opplyst om hvilken type cpuer det er, men det kan fort bli varmt ja...

 

Hele AC (Aqua-Computer) linjen er laget med tanke på "low flow" systemer, dvs ala. 1046/Aquastream

Lenke til kommentar

får ikke plass til noe større enn 120mm, værken fysisk, eller økonomisk...

 

det blir 2X 3ghz intell p4

 

ati radeon 9800pro og et 2 års gammalt gainward kort..(husker ikke hva det heter lenger :whistle: )

 

som skal dele på 1 pompe, og en 120mm radiator... sånn blir det uansett :) , men hvor stor pompe et nødvending????

 

vil 600 liter per time bli for liten strøm på de 2??? da blir det jo bare 300 liter per time gjennom cpu blokkene... er det for lite????

Lenke til kommentar

Ehhh... du tenker 600 l/t fra pumpe = 300 l/t pr cpu :p

Blir nok ikke slik. Men så lenge du holder sirkulasjon i vannet holder dette. Har du for høgt "trykk"/"flow" vil ikke vannet passer vannblokken "for fort", for sakte og vannet vil holde varmen i blokken.

Prisen på MCP600 og MCP650 er den samme så du kan like godt få for MCP650. Denne vil nok holde (mer en nok) til ditt bruk. Skal du kjøle GPU og NB vil denne fint holde til dette også.

 

Men for all del, vent litt og la andre få uttale seg. Det pleier være mange som vil ha et ord med i laget. Skrue er en som fint har mye å bidra med.

Lenke til kommentar

jeg skal lage eget kabinett... og jeg skal bare ha en 120mm radiator... basta!! :p

 

men bare får å få sakt det:

600liter i timen : 2 cpu blocker = 300 liter i timen pr blokk

fordig jeg skal bryke y kobling og egentlig ha 2 vannkjølingssystemer, som deler pompe og rad.

 

og jeg veit at det er varmen som teller... men det var ikke spårsmålet her... her gjalt det kun pompe... ;)

Lenke til kommentar

Greit. :p Men du vill ikke miste halvparten av trykket ved en y kobling. Farten på vannet rundt vill være det samme, hvor mange y koblinger du har. Så lenge pumpen klarer trykket er det ikke noe problem.

 

Din totale slange mengde er ikke noe problem, så gå for hvilken pumpe du vill.

 

En pumpe på 100 l/t hadde sikkert holdt det også så lenge trykket er stort nokk.

 

Siden du skal bygge kab selv så får du legge ut noen bilder da. Har du arbeidstegninger ser vi gjerne på dem også :whistle:

Lenke til kommentar

Men det vil vi ha under worklogs :p

Ja, men "pompe" har du da også fått svar på.

Gå for alt fra 1046 ->

Som Guffen her skriver kommer ikke trykket til å halveres ved bruk av Y kobling. Derimot vil motstanden/mottrykket øke. Det samme gjelder for øvrig bruk av Albuer(90*), T-koblinger ol.

 

Skal du bygge kabinettet selv kan det da ikke by på problemer å slenge inn en større radiator, event. 2. Men event. løsning av dette er lettere å komme med når/om du legger ut bilder/skisser av planene. Husk derimot at luften på utsiden av kabinettet er den kjøligeste og du bør hente luft fra utsiden og ikke fra innsiden av kabinettet. Den kaldeste luften i rommet ligger også ved gulvet. Så en mulig løsning er å legge til en radiator i bunnen av kabinettet ditt.

Lenke til kommentar

diskusjonen om trykke minkes i en y-kobling eller ikke gidder jeg ikke å gå videre på... få vi blir ikke enige alikevel ;)

 

og selve pc'en kommer på 'worklogs' etter vært... men det blir nok litt nermere jula... har ikke penger nok akkurat nå :(

 

men hele ideen med prosjektet var å få det så kompakt som mulig, men alikevel med god kjøling og god luft tilførsel... så derfor går det dorlig med en 240mm rad. ;)

 

men ellers takk får tips... går vel for den med 1200 liter i timen :D

Lenke til kommentar

Altså, første tips. "Pompe" skrives "pumpe".

 

For det andre. Å gå for kjøling av 2 3GHz prosessorer i tillegg til 2 grafikkbrikker, der iallefall den ene er veldig varm, med kun en 120mm radiator, er bare dumt. Spar heller pengene og vent til du har nok til en større! Jeg ville ha anbefalt en 360 radiator minst.

 

Du sier at du skal ha det kompakt, men likevel god kjøling. 1 120mm radiator vil absolutt ikke gi god kjøling. Ville mye heller spart pengene fra en dyr pumpe, og kjøpt meg en stor radiator.

Lenke til kommentar

ja, må virkelig si meg enig, mitt vann ekke helt "kaldt" selv :p

og jeg har bare 1 2,8ghz @3,0, ett abit ic7-max3 hk og radeon 9600 pro fireblade med 1 stk 120mm radiator ( og jeg har 2 stk vifter på den, 1 på hver side av den(begge blåser seff samme vei) )

kjøp en større radiator, eventuelt 2 stk, dette vil gi deg mye bedre ytelse enn en stor pumpe, da pumpen har mindre innvirkning enn radiator...

Lenke til kommentar

Jeg har en dual AMD 2400+, chipset og 9800pro vannkjølt (4 vannblokker) med asetek sitt opprinnelige Waterchill sett. Som kjent er det 120mm på dette settet (og en Hydor20 pumpe), og slik jeg erfarte det "kan" en 120mm radiator gjøre nytten om man ikke skal overklokke. Men her ble jeg tvunget til å sette radiatorviften til å blåse _ut_ av kabinettet samt ha en inntaksvifte for å holde kabinett-temperaturen nede. MYE varme som skal fraktes bort.

 

PS: 4 vannblokker lager mye slangesurr i kabinettet ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...