Gå til innhold

Artifacts i XP med nye rivatuner


NoXify

Anbefalte innlegg

Jeg har et Geforce FX5900nu, som jeg ville prøve å klokke.

 

Jeg lastet ned nye rivatuner, og haket av på "enable driver overclocking", og rebootet. Under oppstarten i XP gikk alt som normalt, men da skrivebordet kom frem, blinket skjermen svart et semisekund, før den dukket opp igjen med utrolig mange artifacts over hele skjermen. Alle ikonene + startmenyen låser seg, og ctrl+alt+del funker heller ikke.

 

Har prøvd svenskeknappen flere ganger uten større hell... :(

 

Hva kan være feil? Har jo ikke klokket kortet noe. Kan Sikkermodus være løsningen? Hvordan går jeg inn i det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis det var meg, ville jeg ha reinstallert RivaTuner(hvis du har avinstallert det), og så er det vel en "sikkerhets knapp" man kan holde inne mens man booter sånn at overklokkings settingene ikke får virkning. Så ville jeg gått inn i RivaTuner og satt klokken til sikre innstillinger, trykket OK, og rebootet igjen.

 

Husker ikke hva du må holde inne ved booting for å hindre at RivaTuner instillingene får effekt. Mulig det er så enkelt som å holde Ctrl inne.

 

Jeg tror overklokkingen "dukker opp" uansett fordi det er lagret i registeret et sted.

Lenke til kommentar
Hvis det var meg, ville jeg ha reinstallert RivaTuner(hvis du har avinstallert det), og så er det vel en "sikkerhets knapp" man kan holde inne mens man booter sånn at overklokkings settingene ikke får virkning. Så ville jeg gått inn i RivaTuner og satt klokken til sikre innstillinger, trykket OK, og rebootet igjen.

 

Jeg tror overklokkingen "dukker opp" uansett fordi det er lagret i registeret et sted.

Går det an å installere programmer med sikkermodus da? Trodde det var nesten umulig.

 

Dessuten er saken den at kortet kjører på orginale frekvenser.

Lenke til kommentar
Hvis det var meg, ville jeg ha reinstallert RivaTuner(hvis du har avinstallert det), og så er det vel en "sikkerhets knapp" man kan holde inne mens man booter sånn at overklokkings settingene ikke får virkning. Så ville jeg gått inn i RivaTuner og satt klokken til sikre innstillinger, trykket OK, og rebootet igjen.

 

Jeg tror overklokkingen "dukker opp" uansett fordi det er lagret i registeret et sted.

Går det an å installere programmer med sikkermodus da? Trodde det var nesten umulig.

 

Dessuten er saken den at kortet kjører på orginale frekvenser.

OK - er litt usikker. Men det var riktig som jeg husket at man kan holde Ctrl inne mens Windows lastes, og da vil ikke instillingene i RivaTuner få effekt.

 

Men nå som du har avinnstallert RivaTuner, vil det vel ikke hjelp å holde inne Ctrl heller.

 

Og hvis du ikke forandret på klokkefrekvensene 'in the first place'...

 

Men det må vel ha skjedd noe da du forandret den innstillingen. Kan det være mulig at klokkefrekvensen 'automatisk' ble satt på en for høy verdi når du klikket på den funksjonen? Skulle jo ikke være tilfelle, men.

 

Rart du fikk artifakter akkurat etter at dette skjedde. Det tyder vel på at kortet ble overklokket allikevel?

 

Tror nok du må få hjelp av noen som har mer direkte erfaring her inne.

Lenke til kommentar

Hmm... Ja, det var merkelig dette her altså. Underlig at det skulle skje noe med kortet/innstillingene bare ved å hake av på dette.

 

Mulig at det er blitt overklokket automatisk, ja. :hmm:

 

EDIT: Utrolig nok fungerte det med Ctrl-knepet selv om rivatuner er avinstallert!!! :!: Genialt. Alt går som det skal nå, reinstallerer rivatuner og sjekker at alt er som det skal før jeg rebooter igjen.

 

Takk, John P. :thumbup:

 

EDIT2: klokkefrekvensene i rivatuner er 251/501 (originalt 400/850)... Ganske lavt. Og "driver-overclocking" er aktivert selv etter at jeg har reinstallert... Veldiglave skalaer nå, går bare opp til 380 på core og 755 på ram. Når jeg drar glidebryterene oppover kommer duet opp et fareskilt litt oppå skalaen...

 

Skal jeg bare dra dem opp slik at skalaen blir utvidet?

Endret av NoXify
Lenke til kommentar

Etter å ha avinstallert rivatuner og deretter installert det igjen, ble ruten for driver-overclocking grå. Klokkefrekvensene stod derimot på 251/501, og jeg bestemte meg for å avinstallere igjen og installere powerstrip.

 

Powerstrip tok da 251/501 som default settings. Jeg klokket opp til 400/850 i powerstrip og fikk en masse artifacts i windows igjen. Denne gangen fungerte windows normalt dog, bare at jeg hadde en god del artifacts. (Men fortsatt mye mindre enn før.)

 

Det virker da som at kortet ikke klarer å kjøre uten artifacts på original klokkefrekvens... Har jeg ødelagt skjermkortet? :cry: Såfall merkelig ettersom jeg ikke har klokket det noe over originalt... :hm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Merkelig greier...

Hvilket merke/hvilken utgave av FX5900 er dette?

Normalt pleier program som Rivatuner, Powerstrip..Coolbits (beste) å gi korrekt informasjon om Bios default...

..som i ditt tilfellet ser ut til å være merkelig lavt.. 250/500 (Core/Mem).

For ett FX5900XT er 2D-setting 300/700 og 400/700 for 3D.

Ett slikt kort lar seg normalt klokke til 450/800 greit, mitt greier 480/860, men graden av overklokking vil variere med romtemp.. samt program (benchmark).

Det er derfor Rivatuner har "profiler" du kan bruke (samme med AtiTool for ATI).

Lenke til kommentar
Etter å ha avinstallert rivatuner og deretter installert det igjen, ble ruten for driver-overclocking grå. Klokkefrekvensene stod derimot på 251/501, og jeg bestemte meg for å avinstallere igjen og installere powerstrip.

 

Powerstrip tok da 251/501 som default settings. Jeg klokket opp til 400/850 i powerstrip og fikk en masse artifacts i windows igjen. Denne gangen fungerte windows normalt dog, bare at jeg hadde en god del artifacts. (Men fortsatt mye mindre enn før.)

 

Det virker da som at kortet ikke klarer å kjøre uten artifacts på original klokkefrekvens... Har jeg ødelagt skjermkortet? :cry: Såfall merkelig ettersom jeg ikke har klokket det noe over originalt... :hm:

Høres ut som RivaTuner og PowerStrip tar infoen fra registeret, og at kortet egentelig er stillt raskere enn det det står i f.eks. RivaTuner. Når du da overklokker, blir dette lagt "oppå" den (ganske høye/normale) hastigheten, slik at når du tror du klokker til 400, klokker du egentelig mye høyere.

 

-Dette er bare vill spekulasjon fra min side, så det kan godt være feil.

 

Kanskje prøve å avinnstallere både RivaTuner/PowerStrip og grafikkort driverne, kanskje kjøre en register cleaner, og reinnstallere grafikkort driverne etterpå?

 

Igjen, dette er bare spekulasjon fra min side.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...