Gå til innhold

skjerm på 1557gls for dårlig


BlueVibe

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg kjøpte for noen uker siden en netshop 1557gls.

Jeg er veldig fornøyd med denne, med hensyn til prestasjonen.

En flott maskin med verdi for pengene.

 

Problemet er at skjermen er ikke god nok til mitt bruk.

Jeg trenger en laptop jeg kan bruke til grafisk design med hjelp av

adobe produkter, men ønsker å holde meg unna mac foreløpig.

 

Jeg ser at netshop også selger fujitsu siemens, hp og toshiba..

kjenner noen av dere til disse, og er noen av de egnet til min bruk?

Det viktigste er altså skjermen, da alle dagens maskiner ser ut til

å dra programvaren tålelig bra. Skjermen må ha bra fargegjengivelse,

og ikke være så avhengig av vinkelen man sitter i forhold til den.

 

Noen som har noen råd? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermen er helt grei den.. fungerer fint til vanlig ting i windows.. som word osv, samt spill. Men til grafisk design er den ganske enkelt ikke noe tess.

 

Jeg vil helst ikke måtte gå over til mac, og lurer derfor på om noen av dere har

kjenskap til de andre maskinene som netshop selger, om noen av disse har bedre

skjerm?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke svar på spørsmålet. Men jeg synes det er interessant. Egentlig er det jo en skandale at Barbara m.fl. ikke gir en grundig beskrivelse av skjermen i sine tester. Det er jo den viktigste komponenten, på sett og vis. Man sitter og glor på den i timesvis. Fargene skal være naturlige, lyset skal ikke være for kaldt og det skal gå an å justere lysstyrken NED, om man sitter i vanlig opplyste rom, uten at fargekvaliteten taper seg.. Det er mulig de som lager testene tester bare bruker dem i kontorbelysning, eller solskinn, hvem vet. De er jo bare opptatt av høyest mulig kontrast osv. Jeg gjetter på at det er en gammel uvane fra dengangen alle slike skjermer var svake, de bærbare kun portable nødløsninger.

En annen merkelig ting: Når man tester frittstående LCDer, så skrives det i det vide og brede om hurtighet og graden av ghosting ved spill og film, om innsynvinkel osv. Hvorfor skulle disse tingene plutselig være uinteressante fordi LCDen sitter på en bærbar? Det er jo opplagt at ganske mange kjøper bærbar får å bruke som hovedmaskin.

Oh well..

 

 

ps

enkelte toshiba modeller pleide å ha gode skjermer, men jeg har ikke fulgt med på de nyeste. de fleste modellene lages idag av compal, visstnok, så det er ikke sikkert de skiller seg ut fra mengden.

Lenke til kommentar

Enig med ols. Skjermen er meget viktig. Dette gjeld ikkje bare for bærbare. Utrulig mange som kjøper seg ein billig "ukens tilbud" skjerm til stasjonær, og er godt fornøgd med det. Tenkjer dei ikkje på at skjermen er den viktigaste komponenten på heile maskina, I alle fall ein stasjonær? Tenk på kva det gjer for augene å sjå på ein dårlig skjerm all den tida som mange brukar ved PC.

 

Uansett, når det gjeld bærbare så trur eg vel skjermen er litt så som så på dei aller fleste. Og som det blir sagt her så legg testane på for eksempel barbara alt for lite vekt på det. Eg veit ikkje kva maskiner som gjeng for å ha bra skjerm, men om det er til hjelp så kan de finne informasjon om 1557 her. Er AOpen som leverar "boksen" til 1557 maskinene.

 

Om ingen veit om bærbare med veldig bra skjerm, så er vel beste alternativet for deg BlueVibe å kjøpe ein LCD inntil som du brukar heime. Om du reiser mykje er ikkje det eit godt alternativ, men om du jobbar mest heime så blir nok det det beste. Ganske sikker på at ingen bærbare kjem opp mot stasjonære LCD skjermar uansett.

Lenke til kommentar
takk for flere innspill!

 

jeg er imponert over skjermen apple har på sine powerbooks,

men det er vel kanskje for mye forlangt å finne lignende

kvalitet på en pc basert laptop?

 

vil uansett tro at det ikke skal så mye til for å overgå den jeg har nå.

En ting bare, du holder på med grafisk design proft også vil du ikke bruke OSX også bruker du ikke ekstern skjerm. Det virker litt snodig syntes nå jeg. Sikker på at ikke bare du skal koble til en ekstern skjerm og kalibrere den skikkelig? Det er nok billigere en å kjøpe en ny maskin.

 

"Sitter fornøyd på min 15" PB, hvor jeg poster her og holder på med grafisk arbeid på min 21" CRT skjerm" To skjermer en maskin. GØY!

 

Hvorfor vil du ikke bruke mac? OSX er ikke så skummelt.

Endret av TeSp
Lenke til kommentar

jeg har gått til anskaffelse av laptop pga muligheten til ta den med seg når man

reiser osv, så å koble til ekstern skjerm er absolutt ingen mulighet ;)

 

jeg er vant med panther, men driver med prosjekter

som krever programvare som kun er for windows. personlig liker jeg rett og slett pc mer enn mac. og det er ikke til å komme forbi at mac er vanvittig dyrt.

 

skal se nærmere på dell, schwin.

 

 

photon:

skjermen har glimrende oppløsning, så det ikke noe problemer der.

hovedproblemet er at den er ekstremt avhengig av vinkelen man sitter i

forhold til den. ser man på f.eks en mørkegrønn farge, vil denne enten se

limegrønn eller svart ut om du sitter 3 cm for høy eller lavt i forhold til

punktet på skjermen denne fargen befinner seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...