tidyclown Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 (endret) Hei hei. Lurer på hvorfor jeg ikke får alle IDE utgangene til å fungere. Jeg har 2x HDD, CD-RW, DVD-rom og DVD-RW, Så når jeg kjøpte min nye dvd brenner så var det ikke plass til f.eks dvd-rommen.. Men vil gjerne ha alle til å fungere hvis dere skjønner Dette Hk'et støtter jo 4 IDE kabler sant? Ihvertfall synes jeg det er utrolig teit hvis de bare har satt på de to ekstra på tull Men problemet mitt er ihvertfall hvordan jeg skal få dem til å fungere. Er ikke særlig dreven i hovedkort... Noen som vet? Endret 4. oktober 2004 av tidyclown
Caddy Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 (endret) Fant ikke det hk`et på komplett, men mulig det er RAID kontaktene du snakker om? I såfall må dem slås på i BIOS... Skulle dem ikke vært på som standard? Edit: fant hk.. Det ser ut som raid... Tror du bare kan koble disker til RAID kontrolleren... Edit 2: Hiv ut CD brenneren... DVD brennere har støtte for å brenne CD`er..... Husk å stille om på jumpere... Endret 4. oktober 2004 av Caddy
tidyclown Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Skrevet 4. oktober 2004 nei det er ikke på komplett lengre.. Det har vel gått ut av produksjon tror jeg .. Okei RAID Der datt jeg av sorry.. Har vært inne i bios flere ganger og sjekket om det er noe jeg kan gjøre der.. Men så langt jeg har komt så finner jeg ingen løsning
Caddy Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 (endret) 2 x Lagring - ATA-133 - 40 pin IDC 2 x Lagring - ATA-100 - 40 pin IDC 2 x Lagring - Serial ATA-150 - 7-pin seriell ATA Regner da med at 2 av kontaktene er RAID kontakter... Ikke sett CD/DVD på dem... Edit: Link til Hovedkort Endret 4. oktober 2004 av Caddy
tidyclown Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Skrevet 4. oktober 2004 joda, det går jo seff ann. Men det som er at dette er pappa sin pc. Har gitt han forslaget om å fjerne den ene.. Men han er fast bestemt på at den skal ha alt i Og den skal jo egentlig støtte dette så ville vært best å funnet en løsning på hvordan alt skal fungere hvis du skjønner min situasjon...
tidyclown Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Skrevet 4. oktober 2004 (endret) hmm okei.. så da skal jeg ha harddiskene på RAID kontaktene mener du? EDIT: Maks ant IDE-enheter (stk) - 4 hmm betyr dette at det ikke er ment for 4 IDE kabler? men kun 4 enheter? :/ Endret 4. oktober 2004 av tidyclown
Caddy Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Jepp... Og CD/DVD på de vanlige IDE kontaktene.. Se i manualen til hovedkortet.. Bør stå noe om aktivering/deaktivering der... Diskene trenger ikke settes opp som RAID 01 etc.. bare koble dem på å kjør dem som vanlig.. Tror jeg.. Noen andre som kan backe meg litt opp her?
Caddy Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 (endret) hmm okei.. så da skal jeg ha harddiskene på RAID kontaktene mener du? EDIT: Maks ant IDE-enheter (stk) - 4 hmm betyr dette at det ikke er ment for 4 IDE kabler? men kun 4 enheter? :/ Jo... 4 kabler, 8 enheter, men kun 4 CD/DVD enheter.. Edit Ser hovedkortet ditt SÅNN ut ? Endret 4. oktober 2004 av Caddy
tidyclown Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Skrevet 4. oktober 2004 (endret) okei det var da bra men hmm det kortet på linken er ikke helt det samme da.. det er IT7-MAX2 men jeg har AT7-MAX2 men er ganske likt forskjellen er vel bare at dette støtter intel mens mitt amd.. menmen det er vel egentlig ikke noe problem her uansett Jeg får gå igjennom manualen jeg da.. hehe EDIT: riktig på den linken ja Endret 4. oktober 2004 av tidyclown
Caddy Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Da er de gule kontaktene RAID, mens de sorte er vanlig IDE...
tidyclown Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Skrevet 4. oktober 2004 okeeei flott så da skal jeg putte HDD på raid sant?
Caddy Skrevet 4. oktober 2004 Skrevet 4. oktober 2004 Prøv det ja.. Men mulig det må aktiveres i BIOS først.. (se manual) Evt kommer det automatisk på oppstarten.. (noe som sjekker hdd`er), Ikke rør noe da, så får du en behagelig oppstart...
tidyclown Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Skrevet 4. oktober 2004 tusen takk skal du ha jeg tester dette
tidyclown Skrevet 4. oktober 2004 Forfatter Skrevet 4. oktober 2004 vel nå har jeg testet maaange mulige måter men klarer ikke få noen til å fungere skikkelig. Jeg har først prøvd å sette begge harddiskene på RAID. Da finner den kun den "ene" den uten system. Men når den går videre så kommer Windows loading.. men så kommer blåskjermen og den skrur seg av igjen. Jeg har lest hva jeg skal gjøre i manualen. Men det som står der er jo langt ifra hva som kommer opp på min skjerm. Manualen sier at den skal finne en harddisk på channel 1 og 2 osv .. men min så finner den ingen før på channel 4.. Og det er som sagt kun den uten windows. Testet også om det var noe galt med IDE kabelen slik at jeg brukte to kabler fra hver av utgangene. men det var også uten hell... Det er riktig at begge skal være master når de er på hver sin kabel er det ikke? Og når de er på samme kabel så blir systemet på master og den andre på slave.. Eller ? Og jeg testet også om den fant kun den ene harddisken uten windows med RAID. Men det gjorde den heller ikke.. Da hadde jeg koblet opp Windows disken med den vanlige IDE utgangen. Den startet opp fint men fant ikke den som var satt i RAID da.. Jeg er enten helt på bærtur eller så ja... på bærtur Noen som har lyst til å prøve å forklare en stakkarslig newbie
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå