Gå til innhold

IDE Devices vil ikke boote.


Anbefalte innlegg

En kamerat av meg kjøpte seg nettopp nytt hovedkort og prosessor, og vi fikk alt på plass i kabinettet problemfritt, men når vi boota opp første gangen, ville ikke maskina finne c: Dro deretter igang et bootdisk, og i dos klarte vi ikke å finne hverken hardisken eller noen av CD ROM-ene. På post skjermen derimot, viser alle sammen, men under bootup får vi feilmeldinga "Primary master hard disk fail"

 

Det snodige er, at kjører vi win2k bootdiskene, så ser den plutselig både harddisk og CD-er, vi reformaterete disken, lot 2k Cden legge innpå systemfiler, og når den var klar for å boote å gå igang med win2k install.... Så skjer det samme pånytt. "Primary Master Hard Disk Fail". Og ingen IDE devices vil prate med oss fra Dos Bootdisk.

 

Noen som har en ide hva dette kan komme av? Har aldri vært bort i dette problemet før, og har prøvd ut stort sett alt jeg kan komme på.

 

Systemet er: MSI k7T Turbo 2B HK, XP 1800, 20 gig HD primary master, dvd rom secondary master, brenner secondary slave.

 

Ever

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-14 07:26, Ever skrev:

Systemet er: MSI k7T Turbo 2B HK, XP 1800, 20 gig HD primary master, dvd rom secondary master, brenner secondary slave.


Ever


 

Tror ikke det følgende vil hjelpe ditt problem, men det er uansett lurt å ha brenneren som secondary master og dvd-rom'en som secondary slave.

 

Vet ikke hva som er feil med ditt system, men mulig at harddisken er delvis defekt (delvis, fordi BIOS finner den, men maskinen klarer ikke å lese fra den).

Lenke til kommentar

Som sagt så klarte maskina fint å både lese og skrive til den med win 2k bootdisker. Reformaterete harddisken og la inn masse innstallfiler, men hver gang jeg booter tror bios at den er defekt.

 

Har sjekka alle jumpers og kabler.

Lenke til kommentar

Jeg har floppy som boot 1 og HDD-0 som boot to. Har prøvd å bytte litt rundt på dette, men ingen forandring. Jeg kjørte ikke fdisk, men formaterte den i 2k startup programmet. Har ikke prøvd a sette den til cable select, skal teste det etterpå. Skal disken da som eneste device på primary være midterst eller ytterst på ide kabelen for å bli master?

 

Er også rimelig sikker på at disken funker fint, da den har vært i fast daglig bruk i over ett år, og funka fint for 12 timer siden.

Lenke til kommentar

> Skal disken da som eneste device på primary være midterst eller ytterst på ide kabelen for å bli master? <

 

Ytterst = master

Jeg vet ikke noe om hovedkortet eller biosen der, men hvis du setter 1 boot HDD-0 og denne på IDE 1 ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...